וול סטריט | ניתוח

לא משנה בוש, קלינטון, אובמה או טראמפ: הבורסה תמיד עלתה

מאז 1988 נערכו בארה"ב שמונה מערכות בחירות • למעט הבחירות של 2000 בהן ניצח בוש הבן הרפובליקאי, מדד S&P 500 עלה בשנה שלאחר הבחירה

שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

אחרי חודשים ארוכים של קמפיין קשוח בצל מגפה קטלנית, יום הבחירות בארה"ב יצא לדרך, והתקווה הגדולה של המשקיעים בשוקי ההון הגלובליים היא שהתוצאות של הבחירות יגיעו בהקדם.

נראה שאי-ודאות בנוגע לזהות המנצח תהיה התוצאה הגרועה ביותר עבור השווקים, משום שכידוע, אי-ודאות אינה טובה להשקעות. בין אם הדמוקרטי, ג'ו ביידן, ינצח בבחירות כפי שחוזים רוב הסקרים, ובין אם הנשיא המכהן דונלד טראמפ הרפובליקאי, יפתיע שוב כמו ב-2016, ודאות היא תוצאה חיובית לשוק.

ומה הלאה? לירון זיידין, מנכ"ל OXTP Investments ומנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss, העריך היום כי "כמובן שלכל מועמד יש את תפיסת העולם שמובילה אותו - אבל זה לא רלוונטי לשנתיים הקרובות בהן יהיה צורך להתמודד עם מגפת הקורונה ויהיה זמן מועט (אם בכלל) לעיסוקים אחרים".

לדבריו, ספק אם מי מהמועמדים יעלה מסים או יפעל לשינוי הרכב הבנק המרכזי כדי להוביל למהלך של העלאת ריבית.

"בעוד פחות מ-24 שעות כבר יהיו תוצאות שישקפו את ההצבעות במרבית הקלפיות (הצבעה מוקדמת והצבעה ביום הבחירות) וכן ספירה של תוצאות ההצבעה בדואר (מעטפות שהגיעו לוועדת הבחירות בשבוע החולף)", אומר זיידין.

מכל מקום, הוא מציין בהקשר של השקעות, כי "אם יש אי-ודאות גבוהה עם תשואה לא מספקת במקום אחד, אז פשוט משקיעים במקום אחר", וממליץ לגוון את החשיפה לבריטניה ולליש"ט.

בהסתכלות היסטורית, בבדיקה של שמונה מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, בהן נבחרו 5 נשיאים משתי המפלגות - עולה כי ברוב המקרים, מדד S&P 500 עלה בשנה שלאחר הבחירות, בין אם נבחר נשיא רפובליקאי ובין אם נבחר נשיא דמוקרטי.

היום שאחרי בוול סטריט
 היום שאחרי בוול סטריט

כמובן שיש לזכור שהשפעת הנשיא הנבחר היא רק אחד הגורמים ויש עוד גורמים רבים שמשפיעים על כיוון תנועת המדדים. רק במקרה אחד המדד נפל בשנה שלאחר הבחירות - בשנת 2000, שנת כהונתו הראשונה של ג'ורג' בוש הבן. לעומת זאת, המדד עלה בשיעור דו-ספרתי בשנה שלאחר בחירתם של ג'ורג' בוש האב (1988), ביל קלינטון (1992 ו-1996), ברק אובמה (2012) ודונלד טראמפ (2016).

אם נצמצם את הטווח לחודש שלאחר הבחירות, התוצאות מעורבות. בחירת טראמפ ב-2016 הובילה לעלייה של 5.2% במדד, בדומה לבחירתו מחדש של קלינטון ב-1996. לעומת זאת המדד הניב תשואה שלילית בחודש הראשון שלאחר בחירת בוש הבן (אם כי במקרה זה הייתה אי ודאות לגבי זהות המנצח - בוש או אל גור) ובחודש שלאחר בחירת אובמה.