הדור הבא של האימונותרפיה: הנדסת תאים מותאמת אישית

חברת אדוה ביוטכנולוגיה מאפשרת טיפולי CAR-T המותאמים למערכת החיסון של כל חולה סרטן

אוהד קרניאלי, מנכ"ל חברת אדוה ביוטכנולוגיה / צילום: בר גוטהרץ
אוהד קרניאלי, מנכ"ל חברת אדוה ביוטכנולוגיה / צילום: בר גוטהרץ

בשנים האחרונות תחום האונקולוגיה מוצף בתקווה אך גם בתסכול: טיפולים חדשים שמטרתם לרתום את מערכת החיסון לתקיפת הסרטן הובילו לתוצאות מעולות גם בסרטנים מתקדמים וקשים לטיפול, אבל רק בחלק מהמטופלים. אצל אחרים הם כמעט לא יעילים.

חברת אדוה ביוטכנולוגיה רוצה לפרוץ דרך בכיוון הזה באמצעות פיתוח הדור הבא והמתוחכם יותר של אחת הטכנולוגיות המבטיחות בתחום, CAR-T. כיום, הטכנולוגיה הזאת מבוססת על הפקה של תאי מערכת החיסון מהמטופל, הנדסה שלהם מחוץ לגוף והזרקתם חזרה לגוף, ויש לה שני אתגרים - עלויות ייצור גבוהות ואחוזי הצלחה נמוכים. אפשר ללמוד עליהם מחברת ה-CAR-T קייט פארמה, שנרכשה על ידי תאגיד התרופות גיליאד ב-11.9 מיליארד דולר. ההבטחה הייתה גדולה, על בינתיים ההכנסות מהמוצר הראשון נמוכות בהרבה מהמצופה - 100-200 מיליון דולר ברבעון.

אדוה ביוטכנולוגיה הוקמה על ידי ד"ר אוהד קרניאלי, מומחה להנדסה גנטית, שעסק רוב הקריירה שלו בטיפול באמצעות תאים חיים. בין היתר היה סמנכ"ל טכנולוגיה וייצור בחברת פלוריסטם. בשנים האחרונות הקים חברת שירותי פיתוח בתחום התרפיה התאית יחד עם חברת אורג'נסיס הישראלית. אדוה נוסדה תחילה כחלק מהמיזם הזה, ואז נפרדה ממנו.

"אדוה זה בעצם השם של אשתי", הוא מספר. "קראנו לחברה בהתחלה 'אייסברג', כי הרפואה רואה היום רק את קצה הקרחון של פוטנציאל הטיפול באימונותרפיה, ואנחנו מנסים לחשוף את הקרחון, אבל אמרו לי - לאמריקאים המילה קרחון מזכירה את הטיטאניק. אולי תנסה לקחת מילה בעברית, כמו 'טבע', שאין לה משמעות באנגלית אבל קל מאוד להגות אותה. דווקא אמא שלי הציעה את השם אדוה. כשהאמריקאים ראו אותו הם אמרו - זה השם".

הגוף עושה את עבודת ההנדסה

לדברי קרניאלי, רוב החברות בתחום ה-CAR-T, ויש היום מאות רבות מהן, מייצרות תא שיוצא לחפש על גבי התא הסרטני קולטן מסוים. במקרה של סרטני דם הוא נקרא CD-19. אדוה ביוטכנולוגיה מאפשרת כיוון אחר - לא חייבים לתקוף דווקא CD-19. "בגידולים מוצקים (לא סרטני דם) תאי הסרטן לא מבטאים אותו, כך שהתאים המהונדסים לא יכולים להתחבר אליו, או שנוצרות גם תופעות לוואי, ומכאן אולי נובע שיעור הכישלונות הגבוה בסרטנים מוצקים.

"ככל הנראה מערכת החיסון של כל מטופל פיתחה קולטנים המותאמים ספציפית לסרטן שלו. זה מה שהעולם החל להבין בשנים האחרונות לגבי האימונותרפיה - היא מבוססת על כך שמערכת החיסון ממילא מנסה לתקוף את הסרטן שבגוף. מחלת סרטן מתפתחת כשמערכת החיסון מפסידה בקרב. אם נוכל לעזור לה, אולי נוכל להטות את הכף לטובת הגוף ונגד הגידול.

"המטרה שלנו היא לאפשר לקחת תאים שכבר מבטאים את הנוגדן הטבעי נגד הסרטן הספציפי שלך. הגוף כבר עשה את כל עבודת ההנדסה. מדענים בנו ספריות של קולטנים כאלה והפלטפורמה של אדוה מאפשרת את התהליך שכולל חיבור והפעלה של הקולטן לתאים של החולה, שיודעים לתקוף את הגידול. אנחנו מאמינים שהשימוש בקולטן טבעי, על גבי תא של מערכת החיסון שלך, יוביל גם לפחות תופעות לוואי". הגישה הזו נקראת TCR. הטכנולוגיה של אדוה מאפשרת לייצר טיפול מותאם אישית לחולים".

חדר ייצור בתוך קופסה

הגישה הזו, נוסף על כך שהיא עשויה להניב טיפול יעיל יותר, גם אמורה להביא לתהליך ייצור פשוט וזול יותר, כך שעלויות הטיפול יירדו. מדובר למעשה במעין "חדר נקי בקופסה" - כל תהליכי הייצור מבוקרים על ידי הקופסה עצמה. מכשיר זה עשוי להתחרות במידה מסוימת במכשיר "קוקון" של חברת לונזה, שמייצר גם הוא תאים לאימונותרפיה בתהליך מבוקר ומוזל, אך ללא ההתאמה האישית של הקולטן.

"אנחנו מקווים שבקרוב מערכות יטוסו לארה"ב, אירופה וטייוואן, כדי שנוכל לקבל פידבק מלקוחות מרכזיים", אומרת עפרה טולדו, מנהלת הפיתוח העסקי בחברה. "אנחנו לא צריכים אישור למכשיר, אבל אנחנו מכינים לו תיק מוצר כמו מכשור רפואי, כדי לעודד את חברות התרופות ובתי החולים להשתמש במכשיר". התאים עצמם יצטרכו לקבל אישור FDA, אך המסלול אמור להיות פשוט יחסית משום שהם מופקים מגוף המטופל. 

החברה גייסה עד היום 5 מיליון דולר מיזמים וממענקים שונים, וכן ממימון המונים דרך Exitvalley. כעת בכוונתה לגייס כ-10 מיליון דולר ממשקיעים אסטרטגיים.

אדוה ביוטכנולוגיה 
הוקמה ב-2016 על ידי ד"ר אוהד קרניאלי, המשמש גם כמנכ"ל, ד"ר רון אלעזרי וד"ר ברברה פלדוס ● מפתחת את הדור הבא של התרופות האימונותרפיות לסרטן ● עד היום גייסה כ-5 מיליון דולר ● ממוקמת בפארק ההייטק בר לב שבגליל ומעסיקה 10 עובדים ועוד 5 בקבלנות משנה