באירופה עוקבים בחשש: "קטסטרופה בעבור התדמית העולמית של הדמוקרטיה"

הכרזתו של טראמפ כי הוא "למעשה ניצח בבחירות" וכי המפלגה הדמוקרטית מנסה "לגנוב" ממנו את הניצחון, הפכה לכותרות הראשיות ברוב כלי התקשורת הגדולים באירופה • פוליטיקאים טוענים: "הדמוקרטיה בסכנה בבחירות הללו בארה"ב" • כלי תקשורת רבים תהו כיצד הסקרים "פיספסו" את המצב בשטח במדינות כמו פלורידה וטקסס

תומך של דונלד טראמפ בעצרת התמיכה בפנסילבניה / צילום: Alex Brandon, Associated Press
תומך של דונלד טראמפ בעצרת התמיכה בפנסילבניה / צילום: Alex Brandon, Associated Press

באירופה עוקבים בדריכות אחרי תוצאות המרוץ הצמוד לנשיאות ארה"ב וחוששים במיוחד מהפגיעה האפשרית בתדמית העולמית של הדמוקרטיה כתוצאה מהעימות בין הצדדים. הכרזתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הבוקר (ד'), כי הוא "למעשה ניצח בבחירות" וכי המפלגה הדמוקרטית מנסה "לגנוב" ממנו את הניצחון, הפכה לכותרות הראשיות ברוב כלי התקשורת הגדולים ביבשת, שהקפידו לסייג את הקביעה ולהבהיר כי "מוקדם מדי" לקבוע מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב.

"הנשיא האמריקאי מנסה ליצור עובדות, הרבה לפני שההכרעה התקבלה במדינות מפתח", נכתב בכותרת הראשית של האתר הגרמני "שפיגל", שפירט עוד כי "טראמפ טוען לכך שהבחירות בארה"ב מזויפות". גם בצרפת ציינה הכותרת הראשית של אתר העיתון ה"לה-מונד" הבוקר כי "הנשיא הכריז על ניצחון בכמה מדינות - אפילו שההצבעה לא הוכרעה בהן".

 

ניסיון של טראמפ שלא לכבד את כללי המשחק הדמוקרטיים

רוב כלי התקשורת הגדירו את דבריו של טראמפ במסיבת העיתונאים הבוקר כ"הכרזת ניצחון מוקדמת". חלק ציינו כי בין ההכרזה לבין המציאות עשויים לעמוד ימים ארוכים של ספירת קולות שהתקבלו בדואר, וחלק ראו בכך ניסיון של טראמפ שלא לכבד את כללי המשחק הדמוקרטיים. כמעט כולם הזכירו את העובדה כי הציוץ שבו טען כי הדמוקרטים מנסים "לגנוב" את הניצחון שלו בבחירות סומן כ"בעייתי" על ידי טוויטר.

"טראמפ הכריז על עצמו כמנצח", כתב ה"די וולט", "והודיע שיפנה לבית המשפט העליון כדי לעצור את ספירת הקולות בדואר". העיתון הוסיף כי "התקווה של רבים מתומכי ביידן לניצחון קל על טראמפ התבדתה, אבל התוצאה של הבחירות עדיין פתוחה לגמרי".

כלי תקשורת רבים תהו, כמו התקשורת הישראלית, כיצד הסקרים "פיספסו" את המצב בשטח במדינות כמו פלורידה וטקסס, שבהן ניצח טראמפ ברוב משמעותי. בדנמרק הזהיר מומחה בראיון ל"פוליטיקן" כי מה שמתרחש כעת בארה"ב - עם הכרזות ניצחון מוקדמות ועתירות אפשריות לבית המשפט העליון הוא "תסריט האימים הפוליטי שממנו חששנו", בשל ההשפעה על הדמוקרטיה האמריקאית.

"מצב דרמטי בדמוקרטיה האמריקאית"

ברמה הפוליטית נרשמו תגובות מועטות, אך רובן התמקדו בחשש למסר שהבחירות בארה"ב משדרות לעולם. "פקקי בקבוקי השמפניה עפים עכשיו בבייג'ין ובמוסקבה", צייץ נציג האיחוד האירופי בגרמניה ב"טוויטר". שרת ההגנה הגרמנית, אנגרט קראמפ-קארנבאואר הזהירה כי "המצב כעת נפיץ מאוד" וכי היא חוששת מתוצאות "הקרב על הלגטימיות של התוצאות". ראש מפלגת הליברלים (FDP) שבאופוזיציה, כריסטיאן לינדנר, אמר "נוצר כעת מצב דרמטי בדמוקרטיה האמריקאית, שהוא בעל השלכות לא רק לתושבי ארה"ב, אלא גם לעולם ולנו באירופה".

בברלין אירגנה נציגות המפלגה הדמוקרטית האמריקאית בגרמניה מבעוד מועד הפגנה היום בצהריים, תחת הכותרת "ספרו את הקולות". המפלגה קראה בחודשים לאמריקאים הנמצאים בגרמניה להצביע מחו"ל, ואמרה כי "הממשל הנוכחי אינו מוכן לקבל הצבעה מרחוק (Absentee ballot)". ההפגנה התקיימה סמוך לשער ברנדבורג.

הפגנה של נציגות המפלגה הדמוקרטית בברלין תחת הכותרת "ספרו את הקולות" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
 הפגנה של נציגות המפלגה הדמוקרטית בברלין תחת הכותרת "ספרו את הקולות" / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

בבריטניה, שרת החוץ בממשלת הצללים של מפלגת ה"לייבור", ליסה נאנדי, אמרה כי ההצהרות של טראמפ לגבי "זיוף הבחירות" על ידי גורמים עלומים "מוכיחות שנושאים כמו דמוקרטיה, זכות האנשים להצביע ובחירות הוגנות נמצאים בסכנה בבחירות הללו בארה"ב". שר החוץ לשעבר מהמפלגה השמרנית, ג'רמי האנט, הזהיר כי יש לדאוג ש"קרבות משפטיים" לא "יהפכו לקטסטרופה בעבור התדמית העולמית של הדמוקרטיה".

ניקולה סטרג'ן, השרה הראשונה של סקוטלנד, צייצה כי השעות הקרובות יהיו "קריטיות לאמינות של הדמוקרטיה האמריקאית". מעבר לתעלה, מארין לה פן העומדת בראש תנועת הימין האיחוד הלאומי (לשעבר "החזית הלאומית") אמרה כי היא סבורה שבחירה בטראמפ תהיה טובה יותר לצרפת.