מקדם ההדבקה עולה. האם צריך לעצור את פתיחת המשק?

כדי לעבור בין השלבים לפתיחת המשק, משרד הבריאות קבע כי על מקדם ההדבקה להתייצב על לא יותר מ-0.8, ומספר המאומתים היומי לא לעלות על 500 נדבקים נוספים ביום • אולם מקדם ההדבקה עומד על 0.88, וביום שלישי אותרו 831 חולים חדשים

מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס
מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס

לאחר ירידה מהירה בקצב ההדבקה ובמספר המאומתים כחולי קורונה ברחבי הארץ בעקבות הסגר, מגמת הירידה נבלמת, ומקדם ההדבקה עולה. כדי לעבור בין השלבים לפתיחת המשק, קבע משרד הבריאות שעל מקדם ההדבקה להתייצב על לא יותר מ-0.8, ומספר המאומתים היומי לא לעלות על 500 נדבקים נוספים ביום. ואולם מקדם ההדבקה עומד על 0.88, וביום שלישי אותרו 831 חולים חדשים.

אחוז החולים החיוביים מסך הבדיקות עמד אתמול על 2.1%, ירידה קלה מהימים האחרונים, אך מסתמנת התייצבות בשיעור הבדיקות החיוביות ומספר המאומתים, המעידה גם היא על עצירה בירידת התחלואה. נתון חיובי נרשם בבתי החולים; לפי שעה, הממוצע השבועי של מספר החולים החדשים במצב קשה ושל מספר המתים נמוך מאשר בשבוע שעבר.

מומחים המייעצים לקבינט הקורונה, סבורים שבשלב זה לא כדאי לבצע הקלות נוספות במשק, ולפתוח פעילויות בסיכון מוגבר להדבקה. אמנם הממשלה החליטה בשבוע שעבר לפתוח את חנויות הרחוב תחת התו הסגול, אך כעת ישנו סימן שאלה סביב הקדמת ההקלות, ולא ברור האם החנויות אכן ייפתחו. ערן סגל ממכון ויצמן, מנתח את מגמות התחלואה וסבור כי בשלב זה יש להאט את הצעדים ולפעול לפי עקרונות של זהירות מונעת. "אנחנו בעלייה די מתמדת, מאז שהתחלנו לראות את האפקט של שלב הפתיחה הראשון. אנחנו עדיין לא רואים את האפקט של פתיחת כיתות א'-ד' ושל בתי הכנסת, כך שהמקדם עוד צפוי לעלות. אם אנחנו ב-0.88 ורואים רק את ההשפעות הראשוניות, יכול להיות שאנחנו כבר קרובים למקדם הדבקה 1. אם זה המצב, הטעות הכי גדולה היא להמשיך לפתוח", אומר סגל.

גם הסתיו שהביא עמו התקררות במזג האוויר וגשם, מהווה תמרור אזהרה, שכן הנטייה להתכנס במקומות סגורים ולא מאוררים במזג אוויר קריר, עלולה להוביל לעלייה בהדבקות. סגל סבור כי גם אם פתיחה נקודתית של פעילות מסחר בסיכון נמוך לא תוביל לעליה משמעותית בהדבקה, יש לשקול אותה היטב. לדבריו, "יש הרבה פעילויות שלא מייצרות הרבה הדבקות, כמו חנות על הרחוב שמכניסה אדם אחד בכל פעם.. אפשר לטעון על הרבה דברים שהאפקט שלהם הוא קטן, אבל באופן מצרפי, הדברים האלו מתחברים. מקדם ההדבקה עולה ככל שיש יותר מגעים, וכל דבר שפותחים, תורם עוד משהו. מערכת החינוך תורמת הרבה מגעים, ופתיחה של חנויות באופן פרטני תורמת מעט, אבל יש הרבה חנויות, והשאלה היא גם כמה מקפידים על הכללים".

צוות האוניברסיטה העברית וביה"ח הדסה הפציר להגברת צעדים לבלימת המגפה

לא כולם סבורים שיש לעצור לחלוטין בשלב זה את פתיחת המשק או לחזור אחורה מהצעדים שכבר בוצעו. צוות האוניברסיטה העברית והדסה הוזמן בעבר לדיוני הקבינט וכאשר ניכרה מגמת עליה בתחלואה, בעיקר הקשה והבינונית, הפציר כי יש להגביר צעדים לבלימת המגפה ובהם גם הפחתת פעילות במשק והטלת מגבלות שונות. אנשי הצוות לא נמנים על רשימת הדוברים בכינוס קבינט הקורונה הקרוב. לפי ניטור התחלואה של הצוות, הפתיחה אמנם אכן הובילה לעלייה במקדם ההדבקה של החולים המאומתים, אך בגזרת החולים במצב בינוני וקשה מקדם ההדבקה נותר 0.8 ללא עלייה משמעותית.

היות שמתווה הפתיחה מדבר על דירוג פתיחת פעילויות לפי סיכון, בצוות ממליצים לבחון את רמת הסיכון הגלומה בפתיחת פעילויות, ולדאוג למניעה ואכיפה מוגברת של התקהלויות בחללים סגורים: ממסעדות לאולמות שמחות. "חנויות רחוב ושווקים פתוחים פחות מסוכנים מסופרמרקט, כך שאפשר לפתוח אותן תחת תו סגול מחמיר. אפשר וצריך את השבועיים הקרובים לנצל כדי לבנות מתווה פרטני לפתיחת מערכת החינוך, ולא לעצור את פתיחתה", אומרת פרופ' רונית קלדרון מרגלית, אפידמיולוגית ומחברות הצוות. "אנחנו רואים שישנה חלוקה מגזרית של התחלואה בשלב הזה, ולא רואים סיבה לקשור את העלייה לפתיחת החינוך או הקלות ארציות, אלא חזרה לשגרה שקרתה במגזרים מסוימים יותר מאשר במגזרים אחרים. בשלב הזה, צריך לחשוב על נוסחה אחרת של מודל הרמזור שתאפשר פתיחה דיפרנציאלית. יש לחשוב כיצד ניתן למנוע זליגה מעיר אדומה לירוקה. צריך להמשיך עם פתיחת החינוך, עם תו סגול למערכת החינוך ואת ההקלות הארציות לעשות לפי מודל הרמזור".