השעון דופק, הכסף פחות: 50 מיליארד שקל מהתוכנית הכלכלית ממתינים לביצוע עד סוף השנה

כך לפי דוח ביצוע התקציב של משרד האוצר חושף עד כמה הכסף שהוקצה לטיפול במשבר הקורונה זורם למשק • בפרק נוסף בדוח שמתייחס לכמות המענקים שנתנו מראה כי מתוך 69 מיליארד שקל נוצלו בינתיים 40 מיליארד שקל

הפגנת העצמאים בכיכר רבין / צילום: תמר מצפי
הפגנת העצמאים בכיכר רבין / צילום: תמר מצפי

דוח ביצוע התקציב של משרד האוצר חושף עד כמה הכסף שהוקצה לטיפול במשבר הקורונה זורם למשק. מתוך 138.6 מיליארד שקל שהוקצו בתוכנית הכלכלית לטיפול במשבר, בוצעו עד לסוף אוקטובר תוכניות בגובה 89 מיליארד שקל. כך, בקופה יש כ-50 מיליארד שקל שמחכים לביצוע בחודשיים שנותרו עד לסוף השנה.

מה הסיכוי שהכסף אכן ינוצל למימוש המטרות שנקבעו בחוק? אם בוחנים על פי הביצוע עד כה, הסיכויים לכך אינם גבוהים. למשל, בחודש אוקטובר בוצעו תוכניות בהיקף של תשעה מיליארד שקל, וגם בספטמבר נוצל סכום דומה. באוגוסט ובמאי הסכומים היו מעט גבוהים יותר, 14 מיליארד ו-17.5 מיליארד שקל בהתאמה, אך גם אם זה יהיה קצב הביצוע עד לסוף השנה, יישארו כ-30 מיליארד שקל לא מנוצלים.

בדקנו לאן הכסף זרם ואילו סעיפים נותרו מיובשים. הקטגוריה הראשונה היא "מענה בריאותי ואזרחי", שכוללת כ-15 מיליארד שקל. מתוכם, 9.4 להיערכות מערכת הבריאות שנוצלנו במלואם, ושישה מיליארד לטובת "היערכות משרדי ממשלה ומענה לאוכלוסיות בסיכון, שמתוכם נוצלו 59%. בסך הכול, נוצלו בסעיף זה כ-13 מיליארד שקל (84%).

אלא שבדאגה לביטחון סוציאלי לאזרחים, שיעורי הניצול נמוכים בהרבה ולעתים אף אפסיים. כך למשל, מתוך 700 מיליון שקל שהוקצו לחלוקת תווי מזון לאוכלוסיות מוחלשות לא בוצע אף לא שקל אחד בשל מחלוקות פוליטיות. אפס מתוך 700. וזה לא נגמר כאן. מתוך 230 מיליון שקל שהוקצו לסיוע למגזר השלישי נוצלו רק 72 מיליון שקל, פחות משליש מהסכום המיועד.

גם הכסף לתוכנית ההכשרות המקצועיות זורם לאט. נכון לסוף אוקטובר, מתוך 375 מיליון שקל שהוקצו במסגרת תוכניות הסיוע בוצעו בסך הכול 63 מיליון שקל, שיפור קל בהשוואה לחודש שעבר. השבוע פרסמנו ב"גלובס" שבגזרה זו צפוי שיפור נוסף בקרוב, בזכות העובדה שהמחלוקת הארוכה בין שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הרווחה איציק שמולי נפתרה.

העסקים שבסיכון גבוה לא מקבלים

פרק נוסף בדוח האוצר עוסק ב"המשכיות עסקית". קטגוריה זו כוללת את המענקים, ההלוואות ודחיות התשלומים לעסקים ולאנשים פרטיים. נתחיל מהשורה התחתונה, מתוך 69 מיליארד שקל נוצלו בינתיים 40 מיליארד שקל (58%) בלבד. להלן כמה סעיפים בולטים:

מתוך 13.3 מיליארד שקל שהוקצבו לטובת מענק סיוע לעסקים להשתתפות בהוצאות קבועות - מענק ייחודי שמטרתו לסייע בהוצאות הקבועות של העסק שלא נחסכו על אף הירידה בהיקף הפעילות של העסק, כמו שכירות, הוצאות מימון - בוצעו 7.3 מיליארד (55%). מענק אחר שאמור היה לעודד החזרת עובדים מחל"ת תוקצב ב-3.4 מיליארד שקל, אך רק כשליש מהכסף הגיע למעסיקים.

גם בהלוואות לעסקים שיעורי הביצוע נמוכים. רק 35% מתוך ארבעה מיליארד שקל שהוקדשו להלוואות בערבות מדינה לקרן עסקים בסיכון באמת הגיעו ליעד. מתוך התקציב להלוואות בערבות מדינה לקרן עסקים גדולים בוצעו רק 30%.

למידה מרחוק? הכסף לא מגיע

התוכנית הכלכלית של האוצר כוללת בין היתר פרק בשם "האצה ופיתוח המשק", שמתוקצב ב-4.6 מיליארד שקל. שני סעיפים בולטים שסובלים מניצול חסר הם "דיגיטציה לרבות למידה מרחוק" ו"האצת פרויקטי תשתיות".

סעיף הדיגיטציה תוקצב אמנם ב-300 מיליון שקל, אשר מתוכו נוצלו רק 17% שהם 10 מיליון שקל. זאת למרות הצורך הדחוף בשיפור הלמידה מרחוק שככל הנראה תישאר איתנו עוד זמן רב. בנוסף, באוצר עשו שקלול של כלל הסעיפים שנוגעים להיערכות משרד החינוך לשנת הלימודים תשפ"א, וגם פה התמונה לא מעודדת במיוחד. 270 מיליון שקל (16%) בלבד מתוך 1.7 מיליארד שקל נוצלו.

לקידום פרויקטי התשתית הוקצו 1.25 מיליארד שקל, אך רק 18% מתוכם נוצלו.