זום | ניתוח

אחרי זינוק של 1,300% מההנפקה: האם מניית זום יקרה מדי?

לאחר שהונפקה באפריל אשתקד נעה מניית זום במחיר "צנוע" של פי 2-3 ממחיר ההנפקה - אבל אז הגיעה מגפת הקורונה, והביצועים שהציג שירות הווידיאו המקוון דחף את המניה לזינוק מטאורי • בינתיים, חלק מהאנליסטים עדיין חיוביים כלפי המניה, אם כי רובם ניטרליים, ומחיר היעד הממוצע שבו הם נוקבים נמוך מהמחיר בנאסד"ק

מנכ"ל חברת זום, אריק יואן חווג את ההנפקה הראשונה של החברה  / צילום: Mark Lennihan, Associated Press
מנכ"ל חברת זום, אריק יואן חווג את ההנפקה הראשונה של החברה / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

לפני קצת פחות מחודש נערך הכנס השנתי של חברת הטכנולוגיה זום  (Zoom), המספקת פלטפורמה לשיחות וידיאו קבוצתיות. האירוע, שבהתאם למצב הנוכחי היה הפעם וירטואלי, נקרא Zoomtopia. ימים ספורים לאחר הזומטופיה השנתית זינקה מניית זום לשיא של כל הזמנים, ששיקף לחברה שווי שוק של 162 מיליארד דולר כמעט.

עם זאת, המניה נחלשה מאז ב-12%, לשווי של כ-142 מיליארד דולר - עדיין לא רע בכלל, בטח בהתחשב בעובדה שהחברה הונפקה בנאסד"ק רק לפני כשנה וחצי, לפי שווי של כ-16 מיליארד דולר, וזאת כשנתיים לאחר שגייסה כסף כחברה פרטית לפי שווי של מיליארד דולר.

שיעור בלט בזום / צילום: Caitlin Ochs, רויטרס
 שיעור בלט בזום / צילום: Caitlin Ochs, רויטרס

זום, שאין כמעט בית בישראל שלא עושה בה שימוש בימים אלה (במחשב או בסלולר) , נוסדה בשנת 2011 על-ידי אריק יואן, אמריקאי ממוצא סיני, כיום בן 50, המכהן כנשיא, מנכ"ל ויו"ר החברה. החברה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של רבים בזמן מגפת הקורונה.

ישיבות, פגישות עסקיות, לימודים בבית הספר, מסיבות יום הולדת, כנסים מקצועיים - כל מה שבעבר כלל מפגש פיזי בין בני אדם נאלץ להתאים את עצמו לעולם של ריחוק חברתי בשל החשש מהתפשטות המגפה, וזום הפכה לברירת המחדל במקרים רבים (המערכת כה פופולרית, עד שהפכה שם נרדף עבור תחום שיחות הוועידה בווידיאו כולו). השאלה היא האם המגמות החיוביות עבור החברה יימשכו, והאם המחיר לא קפץ גבוה מדי. הנה כמה נתונים שמספרים את הסיפור של החברה האמריקאית.

ארוחת חג בזום / צילום: DAN WILLIAMS, רויטרס
 ארוחת חג בזום / צילום: DAN WILLIAMS, רויטרס

1,289% היא התשואה שהניבה המניה מאז ההנפקה הראשונית באפריל 2019. החברה הונפקה לראשונה בנאסד"ק במחיר של 36 דולר למניה, גבוה מעט מטווח המחירים שאליו כיוונה, שהיה 33-35 דולר. היא גייסה כ-750 מיליון דולר לפי שווי של כ-16 מיליארד דולר ומנייתה נעה בחודשים הראשונים שלאחר ההנפקה בטווח מחירים של כ-60-100 דולר.

בתחילת השנה הנוכחית, כשהקורונה התפשטה ברחבי העולם ושוקי ההון רעדו, מניית זום התחילה במסע המזורז שלה כלפי מעלה, שנמשך ביתר שאת כשהשווקים התאוששו, כאמור עד לשיא שאליו זינקה לפני כחודש - מעל 568 דולר למניה. נכון להיום, מחיר המניה הוא כ-500 דולר, כך שמי שנכנס להשקעה בה בתחילת 2020 - זמן קצר בטרם פרוץ המשבר - קיבל תשואה של למעלה מפי 7 על ההשקעה. נכון להיום המניה נסחרת במכפיל רווח של 197 על הרווח הצפוי בשנת הכספים הנוכחית.

355% היה שיעור הצמיחה בהכנסות זום ברבעון הפיסקאלי השני של שנת הכספים 2021, שהוא הרבעון שהסתיים בסוף יולי 2020. החברה דיווחה בסוף אוגוסט על הכנסות של כ-664 מיליון דולר, לעומת קרוב ל-146 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה, הרווח המיוחס לבעלי המניות לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה כ-186 מיליון דולר לעומת 5.5 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל, ועל בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים שונים, הרווח היה כ-275 מיליון דולר לעומת 24 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בסיכום המחצית הראשונה של שנת הכספים צמחו ההכנסות ב-270% ל-992 מיליון דולר והרווח הנקי Non-GAAP צמח ב-913% ל-333 מיליון דולר.

מניית-זום-מאז-ההנפקה
 מניית-זום-מאז-ההנפקה

ההכנסות של זום נובעות ממכירת מנויים ללקוחות, בעיקר עסקים, המקבלים גישה לפלטפורמת התקשורת של החברה. במקביל היא מספקת שירותים נוספים בתשלום, כמו שירותי ייעוץ ואירוח אירועי אונליין. החברה מציינת בדוחותיה כי על-ידי משיכה של משתמשים חינמיים לפלטפורמה שלה (שיחות וידיאו מוגבלות בזמן) היא מקדמת את השימוש בה ומבדלת את עצמה.

דוחות הרבעון הבא (השלישי) יפורסמו בסוף החודש, ולפי תחזית החברה היא צפויה להציג ברבעון הכנסות של 685-690 מיליון דולר - צמיחה של כ-313% ביחס לרבעון המקביל - כלומר צמיחה מעט מתונה ביחס לצמיחה ברבעון הקודם, אך עדיין בשיעור תלת-ספרתי; הרווח הנקי Non-GAAP יעמוד לפי התחזית על 225-230 מיליון דולר, צמיחה של למעלה מ-800% - גם כאן מעט מתונה יותר לעומת רבעון קודם, אך עדיין שיעור צמיחה גבוה מאוד.

321 אלף דולר - היו עלות השכר של המנכ"ל יואן בשנה שהסתיימה בינואר 2020, סכום צנוע יחסית לבכירים בוול סטריט. העלות הורכבה משכר בסיס של 300 אלף דולר ועוד כ-21 אלף דולר על בסיס ביצועים.

במקביל יואן מחזיק במניות זום בשווי של כ-22 מיליארד דולר. בכיר אחר בחברה, ריאן אזוס, המכהן כמנהל ההכנסות (Chief Revenue Officer) קיבל בשנה זו תגמולים גבוהים בהרבה, של 28.6 מיליון דולר, כ-98% מהסכום כתגמול הוני. נכון לסוף ינואר החברה העסיקה 2,532 עובדים, כ-77% בארה"ב. הדוח השנתי שלה לשנת הכספים 2020 (השנה שהסתיימה בינואר 2020) מגלה שבסוף אותה שנה העובדים החזיקו באופציות שניתנות למימוש, שמחיר המימוש הממוצע שלהן הוא 1.78 דולר - לעומת מחיר מניה של כ-500 דולר בנאסד"ק כיום.

484 דולר הם מחיר היעד הממוצע שבו נוקבים האנליסטים למניית זום. המשמעות היא שמחיר היעד נמוך מהמחיר הנוכחי בוול סטריט (כ-500 דולר), וזאת למרות שחלק גדול מהאנליסטים ממליץ על המניה בהמלצות חיוביות. לפי נתונים שמתפרסמים ב-yahoo finance, יש 28 אנליסטים שמסקרים את המניה, 12 מהם חיוביים, 15 ניטרליים ואחד שלילי.

באופנהיימר ההמלצה היא ניטרלית - Perform, משיקולי תמחור יחסי. האנליסט איתי קידרון כתב לאחר אירוע ה-zoomtopia ויום האנליסטים באוקטובר, כי ביצועי החברה חזקים, עם מומנטום חיובי בתחום הטלפוניה ועדכוני האבטחה.

לדברי קידרון, זום מעמיקה ומרחיבה את ה"דביקות" (stickiness) של הפלטפורמה שלה על-ידי הוספת פיצ'רים נוספים, כמו ZApps - המאפשר הוספת אפליקציות של צדדים שלישיים לפגישות זום ו-OnZoom שהוא מעין marketplace שמאפשר למשתמשים ליצור ולארח אירועים. "זום ממשיכה לייצר חדשנות במהירות ומקדימה את המתחרים", כתב קידרון, הצופה צמיחה לחברה, והוא בסך הכול חיובי כלפיה - אך נותר "על הקווים" בשל התמחור של המניה.

מורה מעבירה שיעור לתלמידיה בזום / צילום: ALBERT GEA, רויטרס
 מורה מעבירה שיעור לתלמידיה בזום / צילום: ALBERT GEA, רויטרס

בקרדיט סוויס, לעומת זאת, ההמלצה שלילית - "תשואת חסר", עם מחיר יעד של 315 דולר, שנמוך ב-37% מהמחיר בנאסד"ק. האנליסט בראד זלניק כתב בחודש שעבר כי הכנס של זום אישש את מעמדה בשוק שיחות הווידיאו, והציג הזדמנויות צמיחה עתידיות.

עם זאת, לדבריו, התוספות לפלטפורמה שהוצגו בכנס יסייעו לצמיחה בשנה הבאה, אך הוא סבור שמדובר בהזדמנויות לטווח קצר עד בינוני. "סיכון דאונסייד מכאן", כתב זלניק. "אנו רואים סיכון לדאונסייד בשנת 2021 לאור הזינוק קדימה בגודל שוק שיחות הווידיאו בשנת 2020. בעקבות שיחות שלנו עם משקיעים אנו מאמינים שרבים מהם מעריכים ביתר את האפסייד הנובע מלקוחות קטנים. חזרה למאפייני צמיחה נורמליים בנקודה מסוימת בשנים הקרובות תוכל להפוך לרוח נגדית משמעותית לצמיחה של זום".