מיום ראשון אפשר להיבדק לקורונה בנתב"ג; כל מה שצריך לדעת

כמה עולה בדיקה, איך היא מתבצעת, האם כל אחד יכול להגיע להיבדק, ותוך כמה זמן יתקבלו התוצאות?

עמדות בדיקת הקורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס
עמדות בדיקת הקורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ', גלובס

אחרי חודשים של המתנה מאז שיצא לדרכו המכרז של רשות שדות התעופה, עמדות הבדיקה בנתב"ג והמעבדות שהוקמו בנתב"ג יתחילו לפעול ביום ראשון הקרוב. בשלב ראשון הנוסעים היוצאים יוכלו להיבדק בהתאם לדרישות של מדינות היעד, כאשר מיום חמישי ניתן יהיה לתאם את מועד הבדיקה באתר או באפליקציה של חברת צ’ק טו פליי (Check2fly). מה צריכים הנוסעים לדעת?

כמה עולה בדיקה?

המחיר לבדיקה של חברת אומגה, שזכתה במכרז ביחד עם בית החולים רמב"ם, זול משמעותית לעומת מחירים הבדיקות הפרטיות שכיום עומדות לרשות הנוסעים (לא ניתן להגיע עם בדיקת קופות-החולים, משום שנדרשת תעודה באנגלית אותה מציגים הנוסעים במדינת היעד). המחיר לבדיקה שממצאיה מתקבלים עד 14 שעות הוא 45 שקל (44.88 שקל למען הדיוק). בדיקה מהירה שממצאיה יתקבלו אחרי 4 שעות תעלה 135 שקל. בשלב ראשון ניתן לבצע את הבדיקה הרגילה בלבד. הציפייה היא שתוך שבועיים-שלושה משרד הבריאות יאשר גם את ביצוע הבדיקות המהירות. 

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

האם כל אחד יכול להגיע ולהיבדק?

כל נוסע רשאי להגיע לנתב"ג ולבצע את הבדיקות לפני טיסה, אולם הוא לא מחויב בכך. הבחירה האם לבצע בדיקות בבית או במעבדות פרטיות אחרות נתונה בידי הצרכן. מה שכדאי לקחת בחשבון הוא שברוב המעבדות הפרטיות המחירים לבדיקה עומד על 300-500 שקל לנוסע.

איך מתאמים ואיפה נבדקים?

כדי לבצע בדיקה לפני טיסה יש לתאם מראש את מועד הביקור באתר או באפליקציה של Check2fly. לנוסעים יש שתי אפשרויות - להגיע עם רכבם למתחם דרייב-אין שממוקם בסמוך לחניון מספר 26 בשער "תמר" ולבצע בדיקה מבלי לצאת מהרכב. המגיעים בתחבורה ציבורית יוכלו לתאם את ביצוע הבדיקה במתחם הבידוק שבטרמינל 3. 

איך מתבצעת הבדיקה?

בחדר הבדיקות בטרמינל 3 ממוקמות 10 עמדות. הדוגמים עומדים בתוך תא הבדיקות, ובאמצעות שרוולים הם מבצעים בדיקת PCR (בהכנסת מקלון בדיקה לאף ולגרון). כל רבע שעה נאספות הדגימות ועוברות למעבדה שנמצאת בשטחי נתב"ג. בעוד שבועיים שלושה צפויות גם הבדיקות המהירות לקבל אישור ממשרד הבריאות - כשהן יאושר הנוסעים יוכלו לבצע את הבדיקה לפני טיסה.

באופן תמוה למדי הנבדקים ימתינו בשטח הטרמינל ולא בבידוד עד לקבל התוצאה ובהתאם לה יתקדמו לבצע צ'ק-אין. נוסעים שיאובחנו חיוביים ידווחו למשרד הבריאות, שידווח לרשות ההגירה והאוכלוסין בכדי למנוע את עלייתם למטוס. הנוסעים והמלווים שלהם יידרשו לגשת לבידוד. המעבדות מסוגלות לבצע 20 אלף דגימות ביממה. 

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אילו נוסעים נדרשים לבצע בדיקה לפני טיסה?

הנוסעים צריכים לעשות בדיקה בהתאם למדיניות המדינה שאליה הם טסים - יש מדינות שדורשות בדיקה בטווח של 48 שעות, ויש שדורשות בטווח של 72 ו-96 שעות לפני טיסה. יש מדינות שלא דורשות כלל בדיקות. על הנוסע לוודא מראש. בנתב"ג ערוכים לבצע בדיקות לנוסעים מכל גיל - גם את הסוגיה הזו יש לבדוק מראש בהתאם לדרישות מדינת היעד.

חשוב להצטייד בממצאי הבדיקה באנגלית ולמלא טופס תייר נכנס מראש באתר הממשלתי של המדינה אליה אתם טסים. יש להתכונן לכך שבמדינות רבות מבצעים בדיקות קורונה גם לאחר הנחיתה.

האם הנוסעים הנכנסים יצטרכו לבצע בדיקה עם הגיעם לישראל?

הרעיון העיקרי והחשוב של המעבדות הוא לבצע בדיקות קורונה לנכנסים ובכך לשנות את האיסור על כניסת תיירים לישראל אשר קיים עוד מחודש מרץ. בשלב זה אין אישור למתווה תיירות נכנסת, ולכן הנוסעים שנכנסים לישראל לא נדרשים לבצע בדיקה. עמדות הבדיקה שלאחר הנחיתה ממוקמות לפני מעבר המכס, לאחר איסוף המזוודות.

החזון הוא לפתוח ראית את מעגל התיירות העסקית, אבל לשם כך דרוש מתווה שיהיה הגיוני וישים - אם משרד הבריאות יאפשר לנכנסים לישראל לבצע בדיקת קורונה ולהיות פטורים מבידוד לשהות הקצרה לטובת פגישות עסקיות - מדובר בביקור שיוגבל ב-96 שעות, והתיירים יבצעו בדיקות קורונה מהירה עם הנחיתה.

רגב: "בשורה אמיתית" 

לרגל השקת המעבדות סיירו היום (ב') בנתב"ג ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין. רגב התייחסה להליך ההקמה של המעבדה, אותו היא הגדירה כ״מאתגר ולא פשוט״. 

נתניהו, אדלשטיין ורגב מתרשמים מהמעבדות בנתב"ג / צילום: סיון פרג'
 נתניהו, אדלשטיין ורגב מתרשמים מהמעבדות בנתב"ג / צילום: סיון פרג'

לדברי רגב, ״כשיצאנו לדרך, בדיקת קורונה עלתה 900 שקל, והתוצאות התקבלו אחרי 24 ו-48 שעות. היום אנחנו מביאים בשורה של מחיר". 

מירי רגב בהשקת עמדות הבדיקה לקורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 מירי רגב בהשקת עמדות הבדיקה לקורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

רגב ציינה כי משרד הבריאות טרם אישר את הבדיקה המהירה במתווה של המעבדות, והוסיפה כי "אנו מקווים שנקצר את קבלת הממצאים לשעתיים-שלוש. רק ביפן ובישראל יש דיגום ומעבדה בשדה התעופה. יש בזה בשורה אמיתית. אני מקווה שנוכל להביא בשורה לאנשי עסקים, שבדיקה של עד 4 שעות תהיה רלוונטית לאנשי עסקים שייכנסו לישראל ולא יידרשו לבידוד של 12 שעות. אני מקווה שנאמץ את המודל האיטלקי, כך שאיש עסקים ישהה בארץ 96 שעות אחרי שיעבור בדיקה עם הנחיתה".