תנובה | בלעדי

חותכת הפסדים: תנובה סוגרת את פעילות מיון הביצים בחיפה

ההפסדים של תנובה בשוק הביצים מוערכים ב–10 מיליון שקל בשנה, והיא מנסה לצמצם פעילות בתחום • בחברה אומרים כי חלק מהעובדים ייקלטו במרלו"ג שהיא מקימה במקום המפעל, וחלקם יעברו לקבלן החיצוני

מפעל למיון ביצים / צילום: לימור אדרי
מפעל למיון ביצים / צילום: לימור אדרי

תנובה מוציאה את פעילות מיון הביצים שלה למיקור חוץ - כך נודע ל"גלובס". חברת המזון הגדולה בישראל עדכנה השבוע את עובדיה כי החל מינואר הקרוב החברה תסגור את פעילות מיון הביצים העצמאית שלה בחיפה, ותעביר אותה לקבלן משנה חיצוני - טבע גב. במקביל, תחנת מיון הביצים בעיר תוסב לחלק מהמרכז הלוגיסטי של תנובה. פעילויות השיווק וההפצה יישארו תחת תנובה.

תחנת המיון של תנובה בחיפה פעלה מתוך המרכז הלוגיסטי של החברה בשטח של כ-3,000 מ"ר, ומועסקים בה כיום כ-50 עובדים. לפי גורמים בתנובה, חלקם ישולבו בתפקידים אחרים (בין היתר במרלו"ג), וחלקם יעברו להיות מועסקים במכון המיון החיצוני.

תנובה עובדת מזה כשני עשורים עם קבלן חיצוני במקביל לפעילות שביצעה בעצמה, וכעת קיבלו בחברה החלטה להפסיק את הפעילות הזו ולהעביר אותה למיקור חוץ למרכז המיון של טבע גב באזור מגידו.

לפי גורמים מעורים, מטרת המהלך היא צמצום ההפסדים של תנובה מהפעילות הזו, שמוערכים בכ-10 מיליון שקל בשנה הנוכחית. יש בענף גם מי שמעריכים כי מדובר בצעד נוסף במסגרת הצעדים שתנובה עושה כדי לצאת מפעילויות הפסדיות שלה בצורה מדורגת. בשנים האחרונות תנובה בחנה אפשרות לסגור את פעילות הביצים שלה, ולפני כשנה וחצי גיבשה תוכנית התייעלות, שאמורה הייתה להביא לצמצום ההפסדים שלה מהפעילות. היקף המכירות שלה בענף הביצים עומד על כ-190 מיליון שקל.

עוד  נודע ל"גלובס" כי תנובה משנה גם את הסדרי הפעילות שלה עם מפעל הביצים לתעשייה - ביצי הכפר, לו היא מוכרת ביצים שוליות (שאינן מתאימות לשיווק כביצי מאכל). ככל הידוע, תנובה קיבלה מכתב על הפסקת הפעילות מצד המפעל, וכעת היא במשא-ומתן מול המפעל לחידוש החוזה. הרקע לדברים הוא האתגר האדיר עמו מתמודדים מפעלים אשר מייצרים לתעשייה בלבד.

למרות הביקוש האדיר שנרשם לביצים במסגרת סגר הקורונה הראשון, שהוטל בישראל באביב האחרון, פעילות הביצים של תנובה הפסדית. כדאיות הפעילות הזאת נבחנת מעת לעת, וזה מספר שנים מתחבטת החברה אם להמשיך ולקיים אותה. מנגד, הפעילות הזאת מאפשרת לה אספקה יומיומית לרשתות המזון - מה שמעניק לה כוח מול הקמעונאים.

בשנים האחרונות תנובה עשתה צעדים נוספים לצמצום ההפסדים שלה בתחום. ב-2015 סגרה החברה את מכון המיון שלה בצומת ירקונים, העבירה לצד שלישי וצמצמה את קווי ההפצה שלה. לפני כשנתיים החברה כבר מכרה את חלקה בצ'אם, מפעל לעיבוד ביצים לתעשייה, ובכך צמצמה את נוכחותה בתחום.

לפני כשנתיים תנובה הכריזה על כוונתה לצמצם פעילויות לא רווחיות או הפסדיות וסגרה פעילויות בתחום העופות. למשל, באפריל 2018 תנובה הפסיקה לספק שירותי הפצת עופות טריים לחברה בה היא שותפה, א-ת, בהיקף של עשרות אלפי טונות וכ-30 מיליון שקל בשנה. בשנה האחרונה היא האיצה צמצום נוכחותה בתחום, כשהיא מעוניינת למכור את חלקה בקבוצת א-ת, המגדלת פטמים והודים.

בדומה ליתר שוק המזון, תנובה נהנית ב-2020 מגידול משמעותי במכירות לשוק הקמעונאי, בקצב שגבוה במעט מקצב השוק. זאת, בעיקר הודות למכירת גבינות ותחליפי חלב. בעשרת החודשים הראשונים של 2020 תנובה רשמה צמיחה של 9.1% במכירות לשוק הקמעונאי לסך של 5.1 מיליארד שקל, לפי נתוני סטורנקסט.

עם זאת, בדומה ליתר החברות הפועלות בשוק המזון, החברה ספגה פגיעה בפעילותה לשוק המוסדי, שכולל גם ענפים שפעילותם הופסקה, כמו בתי קפה, מסעדות, מלונות, קייטרינג ועוד. בדומה ליתר החברות, גם תנובה מתמודדת עם "חובות אבודים", מעסקים שיתקשו לשלם עבור סחורה שכבר סופקה להם.

מתנובה נמסר: "החברה מסבה את תחנת מיון הביצים בחיפה לחלק מהמרכז הלוגיסטי הצפוני ותרכז את פעילות מיון הביצים בחברת טבע גב, איתה היא פועלת כבר שנים רבות. המהלך יאפשר לחברה להתייעל ולחסוך בעלויות מיון והובלות".