קרן תש"י והראל רוכשות 44% מחברת פנגו לפי שווי של 550 מיליון שקל

משפחת וייל תמשיך להחזיק בשליטה בחברה, גם לאחר העסקה • לתש"י והראל חבר גם צבי ברק, שרכש קרוב ל-5% מפנגו

מנכ"ל פנגו רועי אלבז / צילום: עופר חג'יוב
מנכ"ל פנגו רועי אלבז / צילום: עופר חג'יוב

קרן תש"י, חברת הביטוח הראל וצבי ברק רוכשים 44% מחברת פנגו בתמורה ל-244 מיליון שקל, סכום המשקף שווי של 550 מיליון שקל. מי שיקבל את התמורה היא משפחת וייל, שמחזיקה במניות דרך חברת פנטוק. 51% מהחברה יישארו בידי מילגם, גם היא בשליטה של משפחת וייל והשאר אצל העובדים.

תש"י אחראית לכמחצית מהעסקה, כלומר תחזיק ב-22% מפנגו ותשלם 122 מיליון שקל; הראל אחראית ל-40% מהעסקה ותחזיק ב-17.6% מהחברה; והיתרה תשולם על ידי ברק, שיחזיק 4.4% ממניות פנגו. 51% מהחברה יישארו בידי מילגם והשאר אצל העובדים.

תש"י היא קרן ההשקעות בתשתיות הראשונה בישראל והיא מנוהלת על ידי ירון קסטנבאום. הקרן, שבבעלות קבוצת הראל, קסטנבאום, ועו"ד יהודה רווה, מתמחה בחברות בתחום האנרגיה, תחבורה, כבישים, מים, איכות סביבה, לוגיסטיקה, תשתיות דיגיטליות, מתקנים ציבוריים ועוד. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של 2.5 מיליארד דולר.

ירון קסטנבאום, מנכ"ל קרן תש"י / צילום: כדיה לוי, גלובס
 ירון קסטנבאום, מנכ"ל קרן תש"י / צילום: כדיה לוי, גלובס

למעשה, תש"י חוזרת להשקיע בפנגו, לאחר שלפני כשנתיים מכרה הקרן החזקות במילגם. לפי דיווחים אז, העסקה שיקפה למילגם שווי של 280 מיליון שקל, אך פנגו הייתה אז חלק קטן יותר מפעילותה. חברת פנגו, שהוקמה לפני 13 שנה, פועלת בתחום של תשלומי חנייה דיגיטליים, תדלוק בתחנות הדלק סונול, תשלום על תחבורה ציבורית ביחד עם במוביט, תשלום בכבישי אגרה ועוד. בפנגו אישרו את הידיעה.

צבי ברק הוא יזם בתחום הציוד הרפואי, שהקים ביחד עם אשתו ענת את חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית (CME) ב-1993. החברה נמכרה בשתי פעימות לחברת קטון דיקינסון (BD), כשהפעימה השנייה היתה ב-2017. העסקה בוצעה לפי שווי של 250 מיליון דולר. ברק רכש בעבר 2.5% מהזכויות בכביש 6 תמורת 64 מיליון שקל, וככל הידוע ביצע השקעות נוספות בתחום הנדל"ן והאנרגיה.

רועי אלבז, מנכ"ל פנגו מסר כי "בעשור האחרון פנגו עברה כברת דרך מאוד משמעותית מאפליקציה להפעלת חניה לחברה שמספקת שלל פתרונות בעולמות התחבורה. אנחנו מסתכלים קדימה וגאים להוביל את מהפכת התחבורה בישראל". עוד הוא ציין כי "החיבור בין פלטפורמות שונות, החל מחניה, דרך כבישי אגרה ותחבורה ציבורית וכלה בפתרונות של מיקרו מוביליטי ואופניים שיתופיות והכול במקום אחד ועם אמצעי תשלום אחד כפי שנבנה בפנגו, מממש הלכה למעשה את המודל שעוד יצמח ויתפתח בצורה משמעותית בעשור הקרוב".

משפחת וייל מוכרת בתעשייה הישראלית, שכן אבי המשפחה, עזריאל, הוא ממייסדי חברת אסם. ב-1998 הוא מכר את מניותיו בחברה לנסטלה בתמורה ל-121 מיליון דולר. משפחת וייל גם הייתה שותפה בחברת אנלייט לאנרגיה מתחדשת, עד שמכרה את אחזקותיה ב-2018. החברה שולטת במילגם, החברה האם של פנגו, לאחר שרכשה אותה ב-2012 מידי קרדן יזמות. תש"י הייתה שותפה שלה במילגם לאחר שהשקיעה ב-2012 בקרדן שירותים מוניציפליים, ובתמורה קיבלה מניות של מילגם, אז חברה בת שלה.