פריצת הדרך בחיסון לקורונה של פייזר חיזקה גם חברות במצוקה

אג"ח שקשורות למגזרים כמו נסיעות ואנרגיה עלו יחד עם המניות, בזכות הצלחת החיסון

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

ההתקדמות לחזית חיסוני הקורונה הציתה אתמול (ב') גאות במחירי ניירות ערך במצוקה, ונתנה תקווה לחברות מוכות, שעל סף חדלות פירעון או פשיטת רגל בגלל המגפה.

פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech מסרו אתמול שהחיסון המועמד שלהן השיג מעל 90% אפקטיביות במניעת הידבקות בקוביד-19 בניסוי של כמעט 44 אלף משתתפים. כאשר המניות בארה"ב קפצו לרמות שיא, אג"ח שקשורות למגזרים במצוקה כמו קמעונאות, נסיעות ועוד, עלו גם הן.

מניות ואג"ח של מגזרים נוספים שנפגעו במגפה, כולל אנרגיה, מרכזי קניות, בידור ומסעדות החזירו לעצמן חלק מן הערך שהן איבדו כאשר האמריקנים נמנעו מהתכנסויות וקיצצו בהוצאות לא חיוניות.

"ללא ספק, כל הדברים שנחשבו לנפגעי קורונה שברו את הגג", אמר דן צווירן, מייסד ומנכ"ל ארינה אינבסטורז.

החיסון שפיתחו פייזר ו-BioNTechהתברר כיעיל מהצפוי בהגנה מפני קוביד-19, המחלה שגורם וירוס הקורונה, בניסוי המקיף ביותר שלו. עבור חברות רבות במצוקה שמקוות להימנע מחדלות פירעון חובות, כאשר המגיפה משיכה להתפשט, השקה של החיסון בחודשים הקרובים יכולה לעשות את ההבדל בין פשיטת רגל והמשך פעילות.

AMC אנטרטיינמנט, מפעילת בתי הקולנוע גדולה בעולם, מסרה בחודש שעבר שהמזומנים שלה יאזלו בסוף השנה עם הצניחה בביקורים בקולנוע וכמה בתי קולנוע שעדיין סגורים באזורים לאורך חופי ארה"ב.

תקנות הריחוק החברתי היו הרסניות לבתי הקולנוע. מניית AMC זינקה בכמעט 80% בתחילת מסחר אתמול לכארבעה דולר. מניית סינה-וורלד גרופ, הבעלים של רשת בתי הקולנוע ריגאל אנטרטיינמנט, זינקה גם היא.

חברות ההפלגות "הקרוז קרניבל" ו"רויאל קריביאן" החזיקו מעמד במגפה על ידי לקיחת הלוואות כדי להישאר מעל המים למרות הירידה התלולה בתנועת הנוסעים. חיסון עשוי לאפשר להן לחדש את ההפלגות בקיץ הבא. עלות ביטוח של מיליון דולר חובות של קרניבל מפני חדלות פירעון ירדה אתמול ל-250 אלף דולר מ-320 אלף דולר ביום שישי. הירידה משקפת את הערכת המשקיעים שהחברה צפויה בסיכוי גבוה יותר לפרוע את חובותיה במלואם.

מניות קרניבל ורויאל קריביאן עלו אתמול בכ-30%. מניית דייב אנד בסטר'ס אנטרטיינמנט, רשת מסעדות שנפגעה קשות מהמגיפה, זינקה ביותר מ-40% ליותר מ-26 דולר.

דירוג האג"ח של חברות לפני פשיטת רגל עולה

המשקיעים העלו גם את דירוג האג"ח של כמה חברות שכבר מצויות בהגנת פשיטת רגל לפי סעיף 11. אג"ח של חברת השכרת הרכב הרץ גלובל זינקו בתקווה לחידוש עסקי ההשכרה.

"בסופו של דבר נצטרך לחכות לכל נתוני הניסויים הקליניים שיתפרסמו וינותחו", אמר רוברט קירבי, מנהל דסק מניות הרפואה בחברת הדירוג פיץ'. "אם יאושר חיסון, שיהיה בטוח ויעיל ב-90%, זה יעזור להרבה מאד אנשים".

גם אג"ח שקשורות להפקת נפט וגז עלו אתמול אחרי חודשים של ירידה בביקוש למוצרים הללו, שדחפה עשרות חברות לחדלות פירעון או פשיטת רגל. כמה אג"ח של אוקסידנטל פטרוליום עלו בכמעט 6%, ומניית החברה עלתה ביותר מ-15%. מחיר הנפט הגולמי ברנט עלה ביותר מ-9%.

"אלו הן בהחלט חדשות טובות ככל שהן יעזרו לצמיחה העולמית והן עשויות לעזור לחברות ספציפיות רבות שראו ירידה בהכנסות במגיפה", אמר ג'ורג' שולץ, מייסד חברת ניהול נכסים הנקראת על שמו, המנהלת ניירות ערך במצוקה. "חברות נפט אמורות להרוויח מעליה גדולה בביקוש שקשורה לאנשים שיצאו מהסגרים ברחבי העולם".

אפילו רשתות השיווק (חנויות) שנפגעו מהסגרים, הפיטורים והפופולריות הגואה של אמזון.קום, קיבלו תנופה. מניית מייסי'ס עלתה ב-16%. מניית חברת הקניונים CBL פרופרטיז שעתרה החודש לפשיטת רגל זינקה ב-17% במסחר אחרי סגירת הבורסות.

רשימת חדלות הפירעון של חברות שמקבלות דירוג על יד חברת S&P עלתה ל-200 חברות, שיא שנתי מאז 2009, מסרה חברת הדירוג ביום שישי. ובכל זאת, המספר היה נמוך מהחששות הגרועים ביותר של משקיעים, במידה רבה בזכות הצעדים החריגים שעשה הפדרל ריזרב לתמוך בכלכלת ארה"ב.

ועדיין, כמה משקיעים נכוו. כמה חברות, בניסיון להימנע מחדלות פירעון חובות, ארגנו חבילות חילוץ פיננסי עם כמה מהנושים שלהן, על חשבון בעלי אג"ח. חברת ההזמנות לנסיעות טרבלפורט וורלדווייד, יצרנית המזרנים סרטה סימונס דינג, וחברת ציוד גלישת הגלים בורדריידרז, נתבעו על ידי משקיעים בשל ניסיונותיהן להימנע מפשיטות רגל.

"גשר ברור להבראה" מנמיך את הסיכון של טקטיקות אגרסיביות כאלו", אמר אדי האבו, אנליסט אשראי בברקליס. "יש פחות סיכון שקבוצה קטנה של נושים תנסה ליזום הלוואת חילוץ יקרה או סוג אחר של נזילות על חשבון נושים אחרים שלא יורשו להשתתף".