רונן ניר מויולה ונצ'רס מתמודד על תפקיד מנכ"ל רשות החדשנות

תהליך בחירת המנכ"ל עדיין נמצא בראשיתו • אם ייבחר, ניר יעזוב את הקרן אליה הצטרף לפני 13 שנה • עשרות אנשים הגישו מועמדות לתפקיד, ביניהם אבנר הלפרין, ששימש במשך שנים ארוכות כמנכ"ל של חברת ארליסנס אותה הקים

רונן ניר / צילום: תמוז רחמן
רונן ניר / צילום: תמוז רחמן

המשקיע רונן ניר מקרן ההון סיכון ויולה ונצ'רס מתמודד במכרז על תפקיד מנכ"ל רשות החדשנות, במקומו של אהרון אהרון שמסיים את תפקידו בקרוב. תהליך בחירת המנכ"ל עדיין נמצא בראשיתו, אך אם ייבחר, ניר יעזוב כמובן את הקרן, אליה הצטרף לפני כ-13 שנים. הגשת המועמדויות הסתיימה היום בצהריים ועשרות אנשים הגישו מועמדות לתפקיד.

ניר נוהג להתבטא רבות בהקשר של מדיניות הממשלה כלפי תעשיית ההייטק ותהליכים שעוברת התעשייה - מנושאים הקשורים למדיניות בתקופת הקורונה ועד הגדלת שיעור התעסוקה.

ניר שירת ביחידה 8200 במשך 14 שנה, ובתפקידו האחרון שימש כראש ענף במרכז המודיעיני. לאחר מכן עבד כמה שנים בתעשייה, ולפני שעבר להון סיכון עבד בחברת ורינט. לויולה ונצ'רס (אז כרמל ונצ'רס) הגיע בגיל 37.

"אני תמיד אומר שהבורות היא לפעמים ברכה. לא כל כך ידעתי מה זה קרן הון סיכון ומה זה סטארט-אפים, אבל היה נראה לי שזה מקום שיפתח לי את הראש לתחומים ומודלים עסקיים שאני לא מכיר. התוכנית הייתה לבוא לשנתיים ואז ללכת לאחת מחברות הפורטפוליו, אבל לחיים יש דרך משלהם ואני פה אחרי 12 שנה", אמר ניר בראיון ל"גלובס" לפני כשנה.

ויולה ונצ'רס משקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים ומנוהלת היום בשותפות שווה של ניר, שלמה דברת, אבי זאבי, דניאל כהן, עמרי בן דוד וצביקה אורון. ניר עצמו משקיע בחברות כמו ורביט, שפיתחה טכנולוגיה לתמלול אוטומטי; Syte, שפיתחה מנוע חיפוש ויזואלי; חברת בסיסי הנתונים רדיס לאבס ועוד. בסך הכל מנהלת ויולה ונצ'רס מעל מיליארד דולר בחמש קרנות.

אהרון היה המנכ"ל הראשון של רשות החדשנות, לאחר שעברה שינוי מבני והפכה להיות גוף סטטוטורי. לפני כן נקראה הרשות "המדען הראשי" והייתה שייכת למשרד הכלכלה. יושב ראש הרשות הוא עמי אפלבוים.

המנהל החדש שיחליף את אהרון ייבחר על ידי מועצת הרשות מתוך רשימת מועמדים עליה תמליץ ועדת איתור שתכלול את יו"ר הרשות, נשיא התאחדות התעשיינים ושני חברים שימונו על ידי שרי הכלכלה והאוצר. התקציב השנתי של הרשות עומד השנה על 2.2 מיליארד שקל, והיא הובילה מספר תוכניות סיוע לתעשיית ההייטק בזמן המשבר.

מוויולה נמסר בתגובה: "אנו מברכים על בחירתו של רונן להציב את הניסיון והידע הרחב שצבר לטובת תעשיית ההייטק הישראלית , במיוחד בתקופה כה קריטית. זהו המשך ישיר למעורבותו ארוכת השנים בעצוב מדיניות ארוכת טווח להייטק הישראלי".

אדם נוסף שהגיש מועמדות לתפקיד הוא אבנר הלפרין, ששימש במשך שנים ארוכות כמנכ"ל של חברת ארליסנס אותה הקים. הלפרין ניהל ושימש כדירקטור בחברות ציבוריות ופרטיות, בהן רדקום, אייקונטרול, אמיונט ועוד. הלפרין נשוי למיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות.