הירידה במניות הטכנולוגיה - לא רק זום: פייבר איבדה מיליארד דולר מהשווי

חברות טכנולוגיה שעד כה רכבו על המגמות שהביאה איתה מגיפת הקורונה נפלו בחדות נגד המגמה בשוק עם ההודעה של פייזר • מניותיהן של החברות הישראליות בוול סטריט רשמו ירידות בשיעור דו ספרתי, אם כי התמונה עדיין נראית ורודה אם בוחנית את התשואות מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
רצפת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

הידיעה על יעילות החיסון לקורונה של פייזר שימחה רבים ברחבי העולם והובילה לעליות בשוקי ההון, אך היו גם חברות שהחיסון המסתמן הוביל דווקא לירידה במניותיהן. מדובר בחברות טכנולוגיה שעד כה רכבו על המגמות שהביאה איתה המגפה - המעבר לעבודה מהבית, התגברות המסחר המקוון וכדומה - בשל הצורך בשמירה על ריחוק חברתי כדי להימנע מהידבקות בנגיף. כך למשל נפלו אמש בוול סטריט מניות זום המספקת פלטפורמת שיחות וידאו (ירידה של 17.4%), סלאק המספקת אפליקציית תקשורת לעסקים (4.7%) ואפילו ענקית הסטרימינג נטפליקס(8.6%).

גם בקרב חברות הטכנולוגיה הישראליות ניכרה המגמה השלילית. מניית פייבר, שפיתחה זירת מסחר אינטרנטית לחיבור בין פרילנסרים מתחומים שונים ללקוחות, צנחה בבורסת ניו יורק ב-18.2% במחזור מסחר גבוה במיוחד. בסיומו של יום המסחר בשני איבדה פייבר למעלה ממיליארד דולר משווי השוק שלה, והיא נסחרת כעת בשווי של 5.4 מיליארד דולר - עדיין, תשואה של 558% על מחיר המניה מתחילת השנה הנוכחית.

פייבר , שהוקמה ומנוהלת על-ידי מיכה קאופמן, הונפקה לראשונה בוול סטריט ב-2019, ומאז התשואה של המניה מגיעה ל-636%. החברה ניצלה את הגאות במחיר המניה שלה על רקע משבר הקורונה לגיוס 120 מיליון דולר בהנפקת מניות, ולאחר מכן עוד 460 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בריבית 0%. לאחר הנפילה אתמול, מניית פייבר נסחרת כיום במכפיל רווח של 515 לרווח החזוי ב-2020 ושל 201 לשנת 2021.

גם Wix, שמספקת פתרון שמאפשר לחברות קטנות ובינוניות להקים ולנהל אתרי אינטרנט, נהנתה מהרוח הגבית של המעבר לאונליין, אך המשקיעים מיהרו למכור אותה אתמול על רקע הציפייה לחיסון - המניה איבדה 11.3% מערכה, כלומר כ-1.8 מיליארד דולר. מאז השיא אליו הגיעה המניה בתחילת אוגוסט, מעל 300 דולר, היא כבר איבדה קרוב ל-18%, אם כי מתחילת השנה הנוכחית התשואה היא בשיעור תלת ספרתי חיובי של 108%. Wix, בניהולו של המייסד אבישי אברהמי, נסחרת כיום בשווי של 14.1 מיליארד דולר, והיא כעת החברה השלישית בגודלה בקרב הישראליות בוול סטריט, לאחר צ'ק פוינט ונייס.

מניה נוספת שסבלה אמש מסנטימנט שלילי על רקע החדשות בנוגע לחיסון היא לייבפרסון - חברה שאמנם אינה ישראלית אלא אמריקאית, אך יש לה פעילות בישראל והיא גם רשומה למסחר בבורסה של תל אביב במקביל למסחר בנאסד"ק. לייבפרסון, שהוקמה ומנוהלת על-ידי רוברט לוקאסיו, מספרת פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) לארגונים, לצרכי ניהול שירות הלקוחות שלהם באמצעים דיגיטליים. מניית החברה נפלה אתמול ב-16.1% (ובהתאם ירדה במסחר היום בת"א) אך עדיין רושמת תשואה חיובית של 36.8% מתחילת השנה. שווי השוק שלה עומד על כ-3.4 מיליארד דולר.