היסטוריה ב־UPS: בוטל האיסור על זקן ותספורת אפרו לעובדים

ענקית המשלוחים מקילה את ההנחיות הוותיקות על שיער פנים וסגנונות שיער "טבעיים"

נהג של UPS במישיגן, ארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס
נהג של UPS במישיגן, ארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

יונייטד פארסל סרביס, UPS, מקילה את ההנחיות שלה על הופעת עובדים, כולל ביטול איסור ותיק על זקנים והיתר לסגנונות שיער שחורים טבעיים כמו אפרו וצמות.

ענקית המשלוחים מסרה כי השינויים, שכוללים גם ביטול של הנחיות ספציפיות לכל מגדר, הם חלק ממאמץ "לחגוג רבגוניות במקום הגבלות", לפי הודעה באתר הפנימי שלה ומסמכים שהגיעו לידי העיתון.

ל-UPS, עם מעל 500,000 עובדים ברחבי העולם, יש רשימה ארוכה של הנחיות הופעה אישית, שכוללות סגנונות שיער (לא ארוך יותר מהצווארון לגברים), אורך המכנסיים הקצרים (לכל היותר עד מחצית הירך ורצוי 9 ס"מ מעל הברך). הפירסינג מוגבל לעגילי אוזניים ונזמים קטנים לפנים, וצריך "להיראות עסקי". הקעקועים צריכים להיות מוסתרים. ההנחיות חלות בעיקר על העובדים שעושים את מלאכתם בציבור, כמו הנהגים, ואינן חלות על עובדי המיון במחסנים ומעמיסי החבילות.

השינויים במדיניות באים זמן קצר אחרי מינוי המנכ"לית הראשונה של החברה, קרול טומה, וכאשר חברות בארה"ב בוחנות מחדש את גישתן לנושאי גזע וסוגיות חברתיות רגישות נוספות. UPS מיישמת הטיה לא-מודעת וקורסי רבגוניות והכללה, "כדי להבטיח שהפעילות שלנו תואמת את הערכים שלנו", אמרה טומה בשיחה אחרונה עם אנליסטים.

החברה מסרה כי היא עדכנה את מדיניותה אחרי שטומה הקשיבה למשוב מעובדים, שאמרו כי השינויים יגרמו להם להמליץ יותר על החברה כמעסיקה.

"השינויים הללו ישקפו את הערכים שלנו ואת שאיפתנו לגרום לכל עובדי UPS להרגיש בנוח, אמיתיים ואותנטיים, כשהם מגישים שירות ללקוחותינו ובאינטראקציה עם הציבור הכללי", מסרה החברה בהודעה.

ההתמקדות של UPS בהופעה החל הכבר בימיו של המייסד ג'יימס קייסי, שהיה ידוע בחליפותיו המגוהצות למשעי וציפה לכך שכל העובדים יעמדו בסטנדרטים של הופעה. "הקוד אישי של הופעה מסודרת של קייסי היה משמעת שהוא חייב בה את מנהליו, ודרכם את כל החברה", כתב גרג ניימן בספרו "חום גדול: הסיפור שלא סופר של UPS".

נהגים רבים של UPS התגאו במדים החומים שלהם וצייתו לכללים, ולגלגו על עובדים שהניחו לשיער העורף שלהם לגדול או לבשו חולצות מקומטות. הכללים הצבאיים למדי - פאות צד לא מחת לחור האוזן, שפמים לא מעבר לשפתיים - נשמרו הקפדה לאורך רוב ההיסטוריה של החברה.

לאחרונה הותר לעובדים לגדל זקן אם היה להם אישור רפואי או דתי. כמה תקנות מקומיות אפשרו לנהגים להשיג "פטור מגילוח" בלי בעיות מיוחדות.

אולם הכללים נקלעו לבעיות משפטיות. לפני שנתיים שילמה החברה 4.9 מיליון דולר כדי ליישב תביעת אפליה על רקע דתי שהגישה ועדת שוויון הזדמנויות התעסוקה בממשל האמריקאי נגד האיסור על גידול זקנים והארכת שיער ראש.

הוועדה טענה כי המדיניות של UPS חסמה כמה אנשים מעבודה בחברה או מקידום בגלל הופעתם או דתם, והציבה בתפקידים נחותים עובדים בעלי זקנים או שיער ארוך בגלל אמונותיהם הדתיות.

עובדים בחברה שיגרו בעבר עצומות לביטול האיסור על הזקנים, כולל עצומה בחתימת 9,000 איש באתר Change.org. "הזמנים השתנו מאז שההנחיות נגד שיער פנים נקבעו. אנחנו במאה ה-21, והגיע הזמן לשינוי בקוטד הלבוש", נאמר בעצומה.

המדיניות החדשה מתירה זקן ושפם, "שהם בהחלט מקובלים כל עוד הם מעוצבים בסגנון עסקי ולא יוצרים בעיה בטיחותית", לפי המסמכים שראה העיתון.

החברה מתירה כעת במפורש כמה סגנונות שיער טבעיים, לפי הגדרתה. "סגנונות כמו אפרו, צמות, תלתלים, טוויסט וקשרים". היא גם ביטלה הנחיות ספציפיות לגברים ולנשים. "בלי קשר לאיך אתם מזהים את עצמכם - התלבשו בצורה נאוה ליום עבודה", נאמר במסמך.

בהודעה הפנימית כתבה מנהלת משאבי האנוש בחברה, שרלין תומאס, ש"הנחיות ההופעה החדשות מכירות ביופי של הרבגגונות של כל אנשי UPS". היא הוסיפה ש"אנחנו יודעים שכל העובדים שלנו יכבדו תמיד את התרבות שלנו, את הלקוחות ואת עמיתיהם כשהם מחליטים איך להופיע ולהתנהג בתפקיד".