סוף לסאגה: אושר החוק לפתיחת המלונות באילת ובים המלח

לאחר שביום שני האחרון משך שר הבריאות את הצעת החוק בעקבות השינויים שעברה בוועדת החוקה, אישרה הכנסת את החוק שיאפשר למלונות באילת ובים המלח לחזור לפעילות • שרת התיירות: "החוק חזר למתכונת המאוזנת בין שיקולי הבריאות, התיירות והכלכלה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: דני שם טוב- דוברות הכנסת

בסוף זה קרה: חוק "איים תיירותיים" שיאפשר את פתיחת המלונות באילת וים המלח אושר הערב סופית במליאה בתמיכת 26 חברי כנסת, וללא נמנעים או מתנגדים. אחרי שביום שני האחרון שר הבריאות יולי אדלשטיין משך את החוק רגע לפני אישורו בשל השינויים שהוכנסו בו על ידי ועדת חוקה, הערב (ד') ולאחר לא מעט פגישות וניסיונות גישור אושר החוק בנוסח המאפשר את פתיחת אילת וים המלח לתיירות, מבלי לאפשר הכרזה על ערים נוספות, כפי שרצו לשנות בוועדת חוקה.

הממשלה נענתה לדרישת ועדת חוקה והיא תחויב לשקול הקלות שיאפשרו פתיחת מסעדות, אטרקציות ועסקי תיירות, במקום פתיחתם של מלונות בלבד - כפי שהציעו בוועדה.

תושבי האזור, העובדים בו וחריגים נוספים הנכנסים לעיר יחויבו בבדיקות רק אחת לשבוע, במקום כל 72 שעות כפי שנקבע בנוסח הקודם, ויוכלו לעשות זאת גם כבדיקות מידיות בחינם במחסום הכניסה. בנוסף, לדרישת יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר, על הממשלה יהיה לשקול הקלות שונות למי שיישא "אישור החלמה" בקביעת הגבלות על המרחב הציבורי או על אזור מוגבל.

ביום שני הובאה לאישור המליאה הצעת חוק ממשלתית בנושא, אך שר הבריאות יולי אדלשטיין משך את ההצעה לפני ההצבעה בקריאות השנייה והשלישית מכיוון שנדחתה הסתייגות שהגיש שנועדה למנוע את הרחבת ההצעה לאזורים נוספים. משכך התבטל מיזוג ההצעה הממשלתית עם הצעות החוק הפרטיות שהוגשו, והן אלה שאושרו כעת במליאה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: " המשמעות הישירה של ההגבלה האוסרת על תושבי ישראל להגיע לעיר אילת, היא אבטלה של כ-22 אלף תושבים המהווים שיעור של כ-80%. הנזק הכלכלי והחברתי לעיר עלול להיות בלתי הפיך, אם לא יימצא פתרון לאפשר את הפעילות התיירותית בעיר בצורה בטוחה ולאורך זמן".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, צופה בהצבעה על ה"איים הירוקים" בקפיטריה של הכנסת / צילום: ישכר זלמנוביץ - קול ברמה
 ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, צופה בהצבעה על ה"איים הירוקים" בקפיטריה של הכנסת / צילום: ישכר זלמנוביץ - קול ברמה

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר הציג את ההצעה ואמר כי "הצעת החוק שעלתה במליאה לפני יומיים היא הצעה טובה יותר. ההצעה הזו היא פרי של פשרה שנעשתה כדי לא למשוך את הצעת החוק פעם נוספת. האשימו אותי ואת חבריי שעיכבנו את העניין משיקולים פוליטיים ולא כך, עיכבנו כי רצינו תשובות. החלטנו לאשר את החוק מתוך תקווה שהממשלה תדע להתארגן".

אדלשטיין: "החוק הזה נועד להציל את אילת"

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "יש לי הרבה מה לומר על מה שהתרחש כאן ביומיים האחרונים אבל אני לא רוצה להרבות מחלוקת בישראל. במשך שנים יעצתי לחברי כנסת חדשים שנבחרו מה לעשות ומה לא - חלק קיבלו את עצותיי וחלק לא, אבל מעולם לא לימדתי חברי כנסת לשקר, לא חשוב מה הוויכוח. אני רוצה לפנות לתושבי אילת, סוף טוב הכל טוב. החוק הזה נועד להציל את אילת, על הדרך הצלחנו לעזור גם לאזור המלונות בים המלח. אני שמח שכל הניסיונות להלביש על החוק הזה נושאים נוספים לא הצליחו. אני שמח שבסופו של דבר התגברנו על המכשולים והכשלים".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן בירכה על אישור החוק ואמרה: "החוק הזה שעובר היום אכן חזר למתכונת המאוזנת בין שיקולי הבריאות, התיירות והכלכלה. כפי שהיה צריך להיות. החוק נותן מענה לעשרות אלפי ישראלים בתקופה מורכבת. זה לגיטימי שהממשלה תגיד גם לכנסת שאם אנחנו מרגישים שעובר חוק שפורם את העקרונות הבריאותיים שאנחנו מחויבים להם, אנחנו מושכים אותו. אני שמחה שהענייניות ניצחה את הפוליטיקה".

יו״ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, שהגיש את הצעת החוק הפרטית מסר כי "חוק האיים הירוקים עבר (פתיחת התיירות באילת ובים המלח). לא ללא מהמורות בדרך, אבל העיקר שעבר. נעשה צדק אמיתי לתושבי אילת ואזור ים המלח שמשוועים לחידוש התיירות והתנעת הכלכלה המקומית, ולא פחות מכך לאזרחי ישראל שמגיע להם אזור תיירות ירוק. מקווה שבשלב הבא נוכל למצוא פתרון יצירתי לאזורים ירוקים נוספים".