הקורונה מייצרת בהירות בעולם שוק ההון ומעבירה את המשקיעים לזירת הבריאות הדיגיטלית

מגפת הקורונה, שהוכיחה לעולם כולו את הצורך ברפואה מרחוק, העלתה את קרנן של חברות הרפואה הדיגיטלית וצדה את עיניהם של המשקיעים שזנחו את הביומד לטובת הרפואה הדיגיטלית

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק
בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

אחד הדברים הוודאיים בעולם שוק ההון הוא אי-הוודאות. עבור מרבית האנשים, אלה שאינם מומחים בתחום, מנתחים יום וליל התנהגויות של מניות ועורכים תחזיות, שוק ההון הוא "ברבור שחור" - מטאפורה לאירועים כלכליים אמורפיים, בלתי ניתנים לחיזוי.

ואז באה הקורונה והפכה את הקערה על פיה. דווקא משבר הקורונה, שהוא סמל לאי-ודאות, מידר את ענפי ההשקעות בתחום הרפואה ויצר באופן חדשני ומפתיע, בהירות נקודתית.

אם יש דבר אחד ברור וחד-משמעי שמחלת הקורונה הבהירה לנו, הוא, שטכנולוגיות הרפואה מרחוק, הרפואה הדיגיטלית, הוא אחד התחומים החשובים והחיוניים בתקופות של ריחוק חברתי.

לכל אורך תקופת הקורונה, שפרצה לישראל בחודש מרץ השנה וסופה אינו נראה באופק, טכנולוגיות הרפואה הדיגיטליות מילאו תפקיד מהותי ורחב בישראל ובכל רחבי העולם. החל מ/טלה-רפואה' - ייעוץ רפואי מרחוק, דרך שימוש בביג דאטה לזיהוי מחלות ושימוש באפליקציות סלולריות לאבחון, ניטור וקבלת טיפול ועד לניטור מדדים אישיים באמצעות מכשור טכנולוגי לביש, פיתוחי הבריאות הדיגיטלית מספקים מענה חדשני אפקטיבי מרחוק למטופלים, בתי חולים, חברות תרופות, ניסויים קליניים, רפואה דחופה וטיפול ביתי.

וכצפוי וידוע, כל תחום שקרנו עולה במידה משמעותית, משתקף בשוק הון.

זירת הבריאות הדיגיטלית, על שחקניה ופיתוחיה, פרצו לתודעת משקיעי שוק ההון כרעם ביום בהיר. הם היו שם גם לפני עידן הקורונה ויהיו שם בוודאי גם הרבה אחריו, ועם זאת, לא ניתן להתעלם ממידת ההאצה שמגפת הקורונה יצרה על ההשקעות בזירת הבריאות הדיגיטלית ועל ערכה המתגבש של ההאצה גם בהשקעות עתידיות.

בעיצומה של מגפת הקורונה, משקיעי שוק ההון זונחים יותר ויותר את תחום הביומד על תנודותיו וסיכוניו, ופונים לעולם בטוח יותר להשקעה - הבריאות הדיגיטלית (Digital Health). ההשקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית הולכות וצבורות תאוצה בכל העולם, עם צמיחה שנתית ניכרת כמעט בכל מדד, כולל עלייה משמעותית בכספים שמושקעים בתחום, אך מאז הרבעון השני של שנת 2020, הזירה מצבה את מקומה המכובד על מפת שוק ההון והתרחבה משמעותית על רקע מגפת הקורונה העולמית.

ענף הבריאות הדיגיטלית מציע אלטרנטיבה מעניינת למשקיעי הביומד, עם עיסוק בבריאות וברפואה על כל המשתמע מכך מחד, וצמצום המאפיינים הבעייתיים שהופכים את הענף למסוכן כל-כך מאידך.

גם קרנות השקעות של חברות ענק כגון גוגל, מייקרוסופט וחברות נוספות מיהרו ופנו להשקעות בתחום - אפליקציות למובייל, מכשור רפואי לביש, מערכות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית וביג דאטה וטכנולוגיות מתקדמות של רפואה מותאמת אישית, וכיום מייצגות למעלה מ-70% מהסכמי הבריאות הדיגיטלית,

הקורונה פתחה את הדלת לתחום הבריאות הדיגיטלית בעולם ההשקעות, אך יתרונותיו של התחום הם אלה שמשאירים את המשקיעים בפנים. בניגוד לאחיותיו הבוגרות והאיטיות, הפארמה והביוטק, מציע תחום הבריאות הדיגיטלית למשקיעיו קצב מהיר יותר של אירועים עם רגולציה נגישה יותר, זמנים קצרים יותר לפיתוח ותלות פחותה בניסויים קליניים ממושכים. עלויות הפיתוח וזמן הכניסה לשוק נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לשוק התרופות והביומד המסורתי. פיתוחים בתחום הבריאות הדיגיטלית עשויים להכיל מספר רב של מאפיינים (פיצ'רים) שהופכים את המוצר לגמיש ומגוון יותר עם אפשרויות רבות להתפתחות וצמיחה גם אחרי החדירה הראשונית לשוק.

שוק ההון מבין את הפוטנציאל. משקיעים רבים פונים יותר ויותר להשקעות בחברות בריאות דיגיטלית עם גידול של למעלה מ-30% בהשקעות בחברות אלה גם במחצית הראשונה של שנת 2020. בישראל ענף הבריאות הדיגיטלית בשיאו, עם פיתוחים מתקדמים המשווקים בכל רחבי העולם וחברות פורצות דרך בתחום, וניכר כי המגמה הזו כאן כדי להישאר.

ההבטחה הגדולה של הבריאות הדיגיטלית תעמוד למבחן בשנים הקרובות, ועל אף שחובת ההוכחה עדיין מונחת על כתפי החברות שרובן נמצאות בשלבים מוקדמים של תהליכי הפיתוח, את פריצת הדרך הגדולה הן ביצעו, וכל שנותר הוא להמשיך ולהאיץ, לדהור קדימה ולשנות את הדרך שבה שוק ההון יבחן את עולם הרפואה בעתיד. 

הכותב הוא ד"ר לרפואה ומומחה בניהול מערכות בריאות