הפתעה: בוטל מכרז הקרקע הראשון לפי תוכנית הדיור של ליצמן

רשות מקרקעי ישראל ביטלה במפתיע מכרז במסלול מוזל למכירת קרקע בבאר שבע למאות יח"ד • מדובר במכרז הראשון שהתפרסם במתכונת תוכנית הדיור הממשלתית החדשה "דירה במחיר מופחת"

באר שבע / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
באר שבע / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעה במפתיע על ביטול המכרז הראשון שבו יצאה עם תוכנית הדיור המוזל של שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן, "דיור במחיר מופחת". על פי הודעה שפרסמה הרשות, מסלול המכרז שונה, ולא ייכלל במסגרת דיור במחיר מופחת. בהודעת הרשות לא נמסר מדוע בוטל המסלול המוזל, ורק צוין כי חוברת המכרז החדשה צפויה להתפרסם בתוך 10 ימים.

"דיור במחיר מופחת" היא התוכנית הממשלתית המחליפה את "מחיר למשתכן" שאותה יזם שר האוצר הקודם, משה כחלון. במסגרת תוכנית זו, מתקיימים מספר מסלולים, לפי אזורים שונים בארץ, שמשלבים בין מחירי הקרקע, הפיתוח והדירות, וזאת בניגוד ל"מחיר למשתכן", שבה התחרות בין היזמים התמקדה במחיר המ"ר הדירתי הנמוך ביותר. ב"דיור במחיר מופחת", יש גם מחיר מינימלי למ"ר דירתי.

המחירים דומים לתוכנית מחיר למשתכן

בשבוע שעבר פרסמה רמ"י מכרזים ראשונים לפי תוכנית הדיור הממשלתית החדשה. הראשון שבהם היה בבאר שבע, שם הוצע במכרז מתחם של 523 יחידות דיור בשכונת הפארק בבאר שבע, שכולל 6 מכרזים. לפי התנאים שפורסמו מחירי הדירות ינועו בקרקע בין 6,300 שקל למ"ר ל-7,700 שקל למ"ר ללא מע"מ. ניתוח שנעשה ב"גלובס" העלה, כי המחירים לרוכשי הדירות דומים למכרזים אחרים באזור, שנערכו לפי שיטת מחיר למשתכן. עוד העלתה בדיקתנו, כי לפחות חלק מהשטחים הכלולים במכרזים, אינם חדשים, ובין 2017 ל-2020 הוצעו מספר פעמים במסגרת מכרזים של "מחיר למשתכן", אך נחלו כישלון.

השמאי טל תפוחי, מנכ"ל גמלא הראל העוסקת במימון הון עצמי בפרויקטים, ניתח את המכרזים החדשים וציין, כי במכרז האחרון ב"מחיר למשתכן" שנעשה ביוני השנה, הוגשו הצעות על ידי מגיש יחיד בשני מתחמים בלבד, שנסגרו במחיר 7,656 שקל למ"ר, כלומר קרוב למחיר המקסימום.

"במכרז החדש, המשווק בשם "דיור במחיר מופחת", לא חלו שינויים מהותים. מחיר המינימום שנקבע אינו רלוונטי, שכן גם בהיעדרו לא נהנה המכרז מריבוי הצעות", כתב תפוחי בניתוח. "הדרישה למכירת דירות ככל שיתווספו בהליך של הקלה, מייתרת את הכדאיות בהוספת דירות אלו, שכן התוספת מייקרת את עלות הבנייה בעוד שסך ההכנסות נשאר זהה (מכיוון שהן אמורות להימכר במחיר המופחת)".

והוא סיכם: "תוכנית "מחיר מופחת", לפחות כפי שמוצגת במכרז הנדון, אינה מביאה עימה כל בשורה חדשה ליזמים, לזכאים ולשאר רוכשי הדירות. מדובר באותה גברת בשינוי אדרת, דהיינו בתוכנית מחיר למשתכן עם שינויים קלים שחלקם אף מרעים את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט. מדובר במכרז ששיווקו נכשל בעבר, כך שספק רב אם שינוי המתכונת יביא להצלחתו הפעם", בהסתייגות, שהתנאים מסביב השתנו מעט לטובת היזמים, השכונה במצב בנייה מתקדם יותר וההיצע הרב של הדירות שם נספג.

עד כה הוציא רמ"י 33 מכרזי קרקעות לפי "דיור במחיר מופחת", בהם בפסגת זאב וגבעת המטוס בירושלים, ברמת גן, בנאות פרס בחיפה, בשכונת ויצמן באשדוד, במתחם שדה התעופה של אילת, ביהוד מונוסון, בבני ברק ועוד. רוב המכרזים הם מכרזים שבמקורם נועדו ל"מחיר למשתכן", ועברו הסבה לתוכנית של ליצמן. לרוב המכרזים טרם הוצאו חוברות.

ועם זאת למכרזים שבהם כן הוצאו חוברות ניכר כי מצב רוכשי הדירות לא יוטב בהשוואה לרוכשי דירות ב"מחיר למשתכן". בבאר שבע כאמור, המחירים יישארו כמו שהם, ואולם במכרזים המתקיימים בדרום מערב טבריה (על כביש 768), מחירי הדירות שיימכרו במסגרת דיור במחיר מופחת, יהיו גבוהים ב-11% לפחות מאלה שנמכרו במגרשים סמוכים ב"מחיר למשתכן" ואילו בבני ברק, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מחירי מ"ר דירתי לפי תוכנית ליצמן, יהיו גבוהים ב-23%-40% ממחירי התוכנית של כחלון.

מרמ"י נמסר בתגובה, כי "בתיאום עם ראש עיריית באר שבע ולאור העובדה שבעיר באר שבע פורסמו אלפי יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן, הוחלט לבטל את המכרז ולפרסם מכרז במסלול רגיל. חוברת מכרז חדשה תעלה לאתר בימים הקרובים".