התעשייה האווירית מציגה: שיא ברווח הנקי לצד גידול בהפסדי חטיבת התעופה

בתעשייה האווירית ציינו כי לאחר שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, עבר הרווח הנקי של החברה את הרווח שרשמה בשנת 2019 כולה • תוצאות חזקות בחטיבות הצבאיות פיצו על חולשה בתוצאות חטיבת התעופה האזרחית, שהתבטאה בגידול ניכר בהפסד הנקי

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס
הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס

למרות הקורונה, התעשייה האווירית מדווחת על זינוק ברווח הנקי: בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה התעשייה האווירית כ-112 מיליון דולר גידול של 37% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי היווה כ-3.6% מהמכירות (לעומת כ-2.7% מהמכירות בתקופה המקבילה ב-2019). בחברה ציינו היום (א') כי לאחר שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, עבר הרווח הנקי של החברה את הרווח שרשמה בשנת 2019 כולה. מכירות החברה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 צמחו והסתכמו בכ-3,084 מיליון דולר בהשוואה לכ-3,016 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-68 מיליון דולר.

תוצאות חזקות בחטיבות הצבאיות של החברה פיצו על חולשה בתוצאות חטיבת התעופה האזרחית שהתבטאה בגידול ניכר בהפסד הנקי ותרמה לירידה קלה בהיקף המכירות ובצבר ההזמנות של החברה. לדברי גורמים בכירים בחברה "הרווחיות של הצד הצבאי בתעשייה האווירית לא נופלת היום מזו של אלביט מערכות".

יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, הראל לוקר אמר היום כי "זהו הרבעון השביעי ברציפות שהחברה מציגה תוצאות שיא בפעילותה העסקית וזאת על אף משבר הקורונה. הגידול במכירות והשיפור ברווחיות וביתר התוצאות הכספיות, הוא תוצאה של מימוש קפדני בידי ההנהלה והעובדים של אסטרטגיית החברה בשלוש השנים האחרונות ועמידה ביעדי התכנית העסקית שלה. מגפת הקורונה משפיעה כיום בעיקר על תחום התעופה בחברה, אך התעשייה האווירית היא חברה עם טכנולוגיה ומוצרים מגוונים, הפועלת בכמאה מדינות בעולם. גיוון מוצרי וגיאוגרפי זה מאפשר לנו להתמודד עם אתגרי הקורונה, ומציב את החברה בעמדה מצוינת להתמודדות עתידית עם המשבר העולמי ולהמשך הצלחה עסקית ועשייה לטובת ביטחון מדינת ישראל וכלכלתה".

תע"א תמנה מנכ"ל חדש מחר

פרסום תוצאות התעשייה האווירית בא על רקע שני אירועים מרכזיים שצפויים השבוע. הראשון הוא ההחלטה על מינוי מנכ"ל חדש שצפויה להתקבל מחר. היום הודיע האלוף במיל' חגי טופולנסקי כי הוא מסיר את מועמדותו לתפקיד המנכ"ל ובכך גוברות ההערכות כי מחליפו של המנכ"ל הקודם האלוף במיל' נמרוד שפר, יגיע מתוך החברה. ביום חמישי השבוע צפויה וועדת השרים להפרטה להתכנס כדי לקבל החלטה הסטורית על אישור מתווה ההפרטה של התעשייה האווירית. בהתייחס לכך אמרו היום גורמים בחברה כי "שוק ההון לוהט, החברה מציגה תוצאות מצויינות ואנחנו מקווים שהממשלה תקבל את ההחלטה הנכונה". בהתייחס למועמדותו של טופולנסקי אמרו גורמים בחברה כי "עמדנו בלחצים פוליטיים, מקצועיים ואחרים למנות את החבר מחיל האוויר".

הרווח הנקי שרשמה התעשייה האווירית ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-30 מיליון דולר (כ-3% מהמכירות), לעומת רווח נקי של כ-32 מיליון דולר (כ-3.1% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד. מכירות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-1,006 מיליון דולר בהשוואה לכ-1,030 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי של החטיבות הצבאיות בתשעת החודשים הראשונים עלה בכ-20% לכ-200 מיליון דולר בהשוואה לכ-166 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 34 מיליון דולר. ההפסד הנקי של חטיבת תעופה (העסקת בענף התעופה האזרחית, ע"ב) בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 הסתכם בכ-36 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי של החטיבות הצבאיות ברבעון השלישי של שנת 2020 עלה ב-8% לכ-70 מיליון דולר בהשוואה לכ-65 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד. ההפסד הנקי של חטיבת תעופה ברבעון השלישי של שנת 2020 עמד על כ-28 מיליון דולר לעומת רווח בסכום זניח ברבעון המקביל אשתקד.

צבר ההזמנות בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-12.7 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-13.4 מיליארד דולר בסוף שנת 2019. בחברה ביקשו להדגיש כי 79% מהצבר מיועד למכירה ללקוחות בחו"ל בפיזור גיאוגרפי רחב. הצבר מורכב ממגוון רחב של פרויקטים ומבטיח 3.2 שנות פעילות בהיקף המכירות הנוכחי.

נתח המכירות של החטיבות הצבאיות ברבעון השלישי עלה לסך של כ-865 מיליון דולר בהשוואה לכ-786 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד, גידול של 79 מיליון דולר. נתח המכירות של חטיבת תעופה ברבעון השלישי של שנת 2020 ירד בכ-27% לכ-265 מיליון דולר בהשוואה לכ-362 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד - ירידה של 97 מיליון דולר. בחברה מסבירים כי "הקיטון במכירות ברבעון השלישי נובע בעיקר מקיטון במכירות בחטיבת תעופה ובחטיבת כלי טייס צבאיים, שקוזז בחלקו על ידי גידול במכירות של חטיבת מערכות טילים וחלל ושל חטיבת אלתא". גורמים בחברה הוסיפו כי "אנחנו מתמודדים עם אתגרים בתחום השיווק לנוכח המגבלות על האפשרות להגיע פיזית למקומות רבים בעולם. בנוסף יש אתגרים בשרשרת האספקה לא על רקע מגבלות על פעילות מפעלים בעולם. גם בישראל יש לא מעט אתגרים, למשל חוסר האפשרות להביא את העובדים בהסעות מרוכזות".

ה-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמח ב-17.8% והסתכם בכ-311 מיליון דולר (כ-10.1% מהמכירות) בהשוואה לכ-264 מיליון דולר (כ-8.8% מהמכירות), בתקופה המקבילה אשתקד. ה- EBITDA ברבעון השלישי של שנת 2020 הסתכם בכ-88 מיליון דולר (כ-8.7% מהמכירות) בהשוואה לכ-99 מיליון דולר (כ-9.6% מהמכירות), ברבעון המקביל אשתקד.