הסטארט-אפ שצמח בתוך אאוטבריין חושף פיד תוכן בוטיקי

ליסטורי, שהקים עובד אאוטבריין לשעבר ומנכ"ל חברת המלצות התוכן מכהן בה כיו"ר, הודיעה על גיוס ראשון של 4 מיליון דולר • ליסטורי מפתחת פיד מותאם אישית עם מספר מצומצם של תכנים מומלצים בכל יום

ירון גלאי / צילום: תמר מצפי
ירון גלאי / צילום: תמר מצפי

הרעיון מאחורי ליסטורי (Listory) פותח על ידי יניב גלעד, לשעבר ראש תחום משתמשי הקצה בחברת המלצות התוכן אאוטבריין, בזמן שעבד בחברה. ליסטורי התחילה לפעול כסטארט-אפ בתוך אאוטבריין לפני שבמרץ האחרון הופרדה לחברה נפרדת, בה גלעד מכהן כמנכ"ל וירון גלאי, מנכ"ל אאוטבריין, הוא היו"ר.

היום (ג‘) ליסטורי נחשפת לראשונה ומודיעה על גיוס ראשון של 4 מיליון דולר בסבב סיד בהובלת הקרנות ויולה ונצ‘רס, גלוביס קפיטל האמריקאית ורודיום של דניאל רקנאטי.   ליסטורי מפתחת פיד שמציג מספר מצומצם של תכנים מומלצים בכל יום, שמותאמים לתחומי העניין וההעדפות של המשתמש. מאז שעלתה לאוויר בתחילת יוני צברה ליסטורי, הפועלת כאתר ואפליקציה, קהל ראשוני של אלפי משתמשים בארה"ב וכעת בסיוע המימון החדש תנסה להתרחב לקהל גדול יותר. החברה מעסיקה שבעה עובדים בארה"ב.  

בראיון ל"גלובס" גלעד מספר כי ליסטורי נולדה מתוך אידיאולוגיה ברורה שלא להציף את המשתמשים בתוכן, כפי שקורה ברשתות החברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר למשל. "אנחנו מנסים לזקק את התוכן שתקבל ולתת לך אפילו סיפור אחד ביום שיעשיר אותך לעומת האופציה של גלילה אינסופית ברשתות החברתיות. אפשר לומר שאנחנו רואים את עצמנו כמסעדת מישלן", אומר גלעד.  

כדי להציע את אותו תוכן בוטיק, מסתמכת ליסטורי על מומחי תוכן, כמו כותבי ניוזלטרים מקצועיים, כדי שימליצו על תוכן איכותי. תוכן זה יכנס לתוך הפיד שישלח למשתמשים והתפוצה שלו תקבע על פי התגובות שיקבל בזמן אמת. המשתמשים יקבלו תוכן על סמך הבחירות שלהם בתוך האפליקציה, כמו המאמרים שישתפו עם אחרים. המודל העסקי של ליסטורי בנוי על רכישת מנויי פרימיום שמאפשרים לשמור תכנים ורשימות ולקבל חווית קריאה טובה יותר  

כחלק מההשקה, הכריזה החברה על "אתגר ליסטורי", בו כל משתמש יוכל להחליט האם הסיפור הראשון שקיבל בפיד של ליסטורי תואם את ההעדפות שלו. אם לא, הוא יוכל לשלוח לינק לסיפור אחר, שהוא יותר טוב בעיניו, ולקבל 10 סנט קרדיט לחשבון שלו. הכסף יכול לשמש אותו בסוף לרכוש מנוי לעיתון או ניוזלטר לבחירתו.

ליסטורי אינה עובדת ישירות עם יצרני התוכן ולכן אחת הבעיות שיכולה להיות לה היא התמודדות עם חומות התשלום, שהפכו למקובלות אצל רבים מגופי התקשורת הגדולים בעולם. כיום מוצגים בפיד של ליסטורי תכנים שחסומים בחומת תשלום, והמשתמשים לא בהכרח יוכלו להגיע אליהם ללא רכישת מנוי. בעתיד מתכוונת החברה להשיק פילטר שיוציא מהפיד תכנים שמוגנים בחומות תשלום.  

האתגר הגדול אפילו יותר של ליסטורי הוא כמובן לרכוש משתמשים חדשים, בעולם שכבר רווי בפידים מסוגים שונים ברשתות החברתיות. בליסטורי בונים לצורך כך על 1,000 מובילי הדעה שהם עובדים איתם כדי שיביאו את מסת המשתמשים הראשונית אל תוך האפליקציה.  

גלאי מסר כי "ליסטורי מתעדפת את שביעות הרצון וההערכה של המשתמש בניגוד לפלטפורמות שמעודדות גלילה אינסופית ובזבוז זמן יקר. בשונה מערוצי סושיאל אחרים, ליסטורי מוכוונת מטרה ובעלת אג'נדה מוצקה שבאה לשנות את הרגלי צריכת התוכן שלנו, ותוך כך מסייעת לנו להחכים ולהגשים מטרות אישיות, דרך תוכן איכותי".

שלמה דוברת, שותף כללי בויולה ונצ‘רס, מסר כי "תחומי התוכן והמדיה עוברים שינויים מהותיים בשנים האחרונות ודורשים פתרונות חדשניים. כמשקיעים וותיקים באאוטבריין, אנו שמחים על האפשרות להשקיע בשלב הסיד בצוות מצטיין שנולד מתוך החברה ונחוש להשפיע על הדרך שבה אנשים בכל העולם צורכים תוכן. יניב גלעד הוביל באאוטבריין מהלכים מוצריים משמעותיים, והמעבר שלו להתמקד בלקוח הקצה שצורך את התוכן הוא אך טבעי".