תל אביב עלתה למקום החמישי ברשימת הערים היקרות בעולם של "האקונומיסט"

תל אביב עלתה בשני מקומות בדירוג השנתי של המגזין, וכעת היא חולקת את המקום החמישי עם אוסקה היפנית • בראש הדירוג נמצאות ציריך, פריז והונג קונג

תל אביב / צילום: שאטרסטוק
תל אביב / צילום: שאטרסטוק

תל אביב נמצאת במקום החמישי ברשימת הערים היקרות בעולם של "האקונומיסט". מדובר בעלייה של שני מקומות לעומת המדד של 2019. 

יחידת המחקר של "האקונומיסט" (EIU) בודקת את עלות הסל של 138 מוצרים בסיסיים ב-133 ערים ברחבי העולם. הבנצ'מרק להשוואה זו העיר ניו יורק, שקיבלה את הניקוד 100. תל אביב קיבלה 101, ואילו הניקוד של שלוש הערים המובילות עומד על 103. 

את המקום הראשון חולקות ציריך (שעלתה בארבעה מקומות לעומת שנה שעברה), פריז (שגם היא עלתה בארבעה מקומות) והונג קונג, היחידה ששומרת על ההובלה משנה שעברה. לפי הדוח, ציריך ופריז הגיעו למקומות הראשונים בזכות התחזקות הפרנק השוויצרי והאירו בשנה האחרונה. 

"מגפת הקורונה גרמה להיחלשות הדולר, בעוד שהמטבעות במערב אירופה ובצפון אסיה התחזקו על חשבונו, דבר שגם לשינוי במחירי הסחורות והשירותים", אמר אופסנה דוט, ראש דסק Worldwide Cost of Living ב"אקונומיסט". "הערים האסיאתיות שלטו בדירוג בשנים האחרונות, אבל המגפה שינתה את הדירוג השנה".

סינגפור, שבשנה שעברה חלקה את המקום הראשון ביחד עם אוסקה היפנית, ירדה למקום הרביעי. בדוח מציינים שהסיבה לכך קשורה לעזיבתם של עובדים זרים רבים בשל מגפת הקורונה. אוכלוסיית סינגפור הצטמצמה לראשונה מאז 2003, דבר שהביא לירידה בביקוש ולעלייה בדפלציה. אוסקה היפנית חולקת את המקום החמישי עם תל אביב. 

תל אביב יקרה מהרבה ערים גדולות ברחבי העולם. כך, למשל, ני יורק ירדה שלושה מקומות וכעת חולקת את המקום השביעי עם ז'נבה השוויצרית, שעלתה בשלושה מקומות. סידני הגיעה למקום ה-15, לונדון במקום ה-20, ואילו מוסקבה נמצאת רק במקום ה-106. 

הזינוק הגדול ביותר ביוקר המחיה היה בבירת איראן, טהראן. הסנקציות האמריקאיות על איראן הביאו לכך שהעיר הגדולה ביותר במדינה זינקה מהמקום ה-106 למקום 79 ברשימת הערים היקרות בעולם.

הירידה הגדולה ביותר ביוקר המחיה הייתה בבירת איסלנד רייקיאוויק (שירדה 27 מקומות למקום 56) ובערים הברזילאיות ריו דה ז'ניירו וסאו פאולו, שחולקות ביחד את המקום ה-119 אחרי שירדו 23 מקומות. ברזיל, שנפגעה קשה מאוד ממגפת הקורונה, סובלת מהיחלשות המטבע שלה ומעלייה בשיעור העוני. 

בין הסיבות לעליית המחירים, מציינים בדוח שינויים בשער המטבעות המקומיים לעומת הדולר לצד בעיות בשרשרת האספקה של מוצרים שהביאו לחוסרים ושינוי בהרגלי הצריכה בשל עבודה מהבית והסגרים הארוכים. בחלק מהערים גם ניסיונות הממשלות להתמודד עם הקורונה השפיעו על מחירי הסחורות.

10 הערים היקרות בעולם:

ציריך, שווייץ
פריז, צרפת
הונג קונג, סין
סינגפור
תל אביב, ישראל
אוסקה, יפן
ז'נבה, שווייץ
ניו יורק, ארה"ב
קופנהגן, דנמרק
לוס אנג'לס, ארה"ב