בתי מלון | פיצ'ר

חוק איי התיירות נכנס היום לתוקף. הנה כל מה שצריך לדעת

מאיזה גיל צריך לעשות בדיקה לקורונה, מה יקרה למי שיגיע ללא בדיקה, האם יש מגבלת תפוסה בבתי המלון למספר האורחים, והאם חדרי האוכל והבריכות ייפתחו? • גלובס עושה סדר

מלון הרודס ים המלח / צילום:מלונות פתאל
מלון הרודס ים המלח / צילום:מלונות פתאל

מלונות אילת וים המלח נפתחים בהדרגה עם כניסת חוק איי התיירות לתוקף מהבוקר (ד'). הנה 10 דברים שצריך לדעת לפני שמזמינים חופשה.

בדיקות חובה - העיקרון המרכזי של החוק הוא חובת ביצוע קורונה PCR בטווח של 72 שעות לפני ההגעה לחופשה. מי שמגיע לחופשה ארוכה יחסית של שבועיים ויותר לא נדרש לבצע בדיקה נוספת בעת השהות.

מאיזה גיל צריך לעשות בדיקת קורונה? מגיל אפס. כל נופש, גם תינוק מחויב להציג בדיקת קורונה עדכנית.

היכן מבצעים את הבדיקה? בקופות-החולים, ללא תשלום. יש להיערך למשך קבלת התשובה בהתאם ולחשב 72 שעות כטווח ההגעה לאילת או לים המלח. 

למי מיועדות הבדיקות המהירות? הבדיקות המהירות באמצעות מכשירי סופיה בעמדות המוקמות בכניסה לאזורי התיירות מיועדות לתושבים ולעובדים בעיר אילת (במלונות, בשירותי רפואה, אקדמיה ועוד). צפויות להיות ארבע עמדות: בקיבוץ יטבתה (כ-45 ק"מ מאילת) , בקיבוץ נאות סמדר (כ-60 ק"מ מאילת) בנמל התעופה רמון ובדרום ים המלח. בכל עמדה מוצבים 2-5 מכשירי סופיה באמצעותם ניתנת תשובה במקום. 

אם אגיע ללא בדיקה? אדם שיגיע ללא בדיקה לא יורשה להיכנס לאזורי התיירות ונכון לעכשיו לא יורשה לבצע בדיקה מהירה (למעט אם נכלל ברשימת חריגים). החוק לא קובע הטלת קנסות. גורם במערכת הבריאות אמר ל"גלובס" כי ברגע שתחנות הבידוק עם מכשירי הסופיה יפעלו ברצף כמה ימים ו-24/7, ככל הנראה יאפשרו גם לנופשים הספונטניים לבצע בדיקה מהירה למשל אחרי רדתם מטיסה בשדה התעופה רמון. יש לפחות 150 אלף בדיקות, ולא מן הנמנע שגם הנופשים הספונטניים יוכלו להיבדק באמצעותן אחרי שירד לחץ ההקמה". 

מחסומי בדיקת קורונה באילת הבוקר / צילום: דוברות עיריית אילת
 מחסומי בדיקת קורונה באילת הבוקר / צילום: דוברות עיריית אילת

אם אני מגיע לבקר משפחה/חברים או רק ליום ביקור באילת? כל מי שנכנס בשערי העיר חייב בבדיקה, גם נופש שלן באוהל על שפת הים או בדירה של חברים. אם מדובר באדם שמגיע לאילת ליום אחד לצורכי עבודה, עליו להציע בדיקה שבוצעה בשבוע האחרון או לבצע בדיקה מהירה.

תעודת מחלים - המחזיקים בתעודת מחלים יהיו פטורים מביצוע בדיקה. תעודת המחלים אינה מוגבלת בתוקף בשלב זה, והיא מונפקת על-ידי משרד הבריאות.

האם יש מגבלת תפוסה בבתי המלון למספר האורחים? לא. עם זאת, יש להניח כי לא כל בתי המלון ייפתחו, ובחלקם לא כל החדרים. ההערכות של משרד התיירות הן שבים המלח ייפתחו כ-70% מחדרי המלון (כ-2,800 חדרים), ובאילת מעריכים כי עד סוף השבוע ייפתחו רוב המלונות, ובשבוע הבא - כל היתר. אכסניות שיש בהן שירותים ומקלחות משותפים לא ייפתחו בשלב זה.

האם חדרי האוכל והבריכות ייפתחו? מלונות רשאים לפתוח את חדרי האוכל, הבריכות ובתי התפילה שבתוך המלונות לשימוש האורחים בלבד ותחת מגבלות התו הסגול. 

האם אטרקציות ומסעדות באילת ייפתחו? יש אישור לקיים פעילות רק בשטחים הפתוחים במסעדות ובאטרקציות. מסעדות יוכלו לארח בשטח הפתוח מחוץ למסעדה - עד 50 איש. אטרקציות יוכלו לארח בשטח פתוח ביחס של אדם אחד ל-7 מ"ר. בחנויות רחוב ובחנויות במרכז "ביג" אפשר להכניס עד 20 איש בחנות לעומת 4 בשאר הארץ. בשלב זה לא מותרת פעילות בחללים סגורים במסעדות ובאטרקציות.