כלכלת בחירות: הממשלה מקדמת "בליץ" של החלטות סקטוריאליות

חקיקה המיטיבה עם עצמאים ומובטלים, תוספת כספית למגזרים וקידום יוזמות סקטוריאליות • הממשלה שבה ומקדמת שורה של הטבות כספיות שחלקן אפיינו בעבר תקופות של טרום ההכרזה על בחירות

"בליץ של החלטות ממשלה בנושאים חברתיים", כך מכנים גורמים ממשלתיים שורת החלטות ממשלה, שקידומן נכנס להילוך גבוה בשבועיים האחרונים וכולן זוכות לתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בירושלים נשמעה ההערכה כי גל החקיקה החברתית קשור להידרדרות המערכת הפוליטית לבחירות בדצמבר, שהרי מרגע קבלת ההחלטה על פיזור הכנסת, מוטלות מגבלות על היכולת של הממשלה להעביר חקיקה המיטיבה עם קבוצות אוכלוסייה שונות.

כבר שלושה חודשים, מאז משבר התקציב הקודם באוגוסט, בישיבות הממשלה לא מאושרים מינויים או תוכניות ממשלתיות, ובוועדת שרים לחקיקה - אין חקיקה. מה כן יש? החלטות שנראות כמו כלכלת בחירות.

מיליונים כבר אושרו

בתוך שלל התוכניות שאושרו לביצוע בממשלה בשבועות האחרונים תוספת ייעודית של 50 מיליון שקלים לבני העדה הדרוזית והצ’רקסית. מדובר בהצעה משותפת של נתניהו, גנץ וכ"ץ הכוללת הקצאה של 40 מיליון שקל לטובת פיתוח פרויקטים מחוללי הכנסות ופרויקטי תשתית, 10 מיליון שקל לתכנון פיתוח מתחמי מגורים, תשתיות ומוסדות ציבור. נתניהו פרסם את אישור התקציב והתוכנית גם בטוויטר וקינח במילים: "אוהבים אתכם!" (סימן הקריאה במקור).

ימים ספורים לאחר מכן אושרו עוד 800 מיליון שקל והפעם לטובת הסטודנטים באדיבות משרד ראש הממשלה והמשרד להשכלה גבוהה והמשלימה של השר זאב אלקין. הכסף אמור להיות רשת ביטחון לסטודנטים שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה.

חבילות לסקטורים

דוגמה בולטת להצעת החלטה שתגיע בקרוב לשולחן הממשלה היא היוזמה לחבילת סיוע ליישובי עוטף עזה, ביותר מ־600 מיליון שקלים. מדובר בחבילה רחבה יותר מזו שהובטחה ליישובים בנובמבר 2018, זמן קצר לפני קבלת ההחלטה על יציאה לבחירות.

הצעת החלטה אחרת מקדמת העדפת רכש של תוצרת מקומית במשרד הבריאות וברשויות המקומיות. מדובר בהצעה ישנה יחסית שמקדמים בין היתר התאחדות התעשיינים, אולם בימים האחרונים הוחלט לקדם את ההצעה למרות הסתייגויות שעוררה מצד הדרג המקצועי באוצר. תוכניות נוספות בצנרת כוללות הכרה ביישובים חדשים בפזורה הבדואית ותוכנית לסיוע לאזורים שבהם יש שיעור גבוה של מסתננים. נזכיר כי בשבוע שעבר עברה בממשלה החלטה על הארכת תוכנית המענקים ליוצאי אתיופיה, שגם אותה ניתן לראות בהקשר הרחב של חקיקה חברתית.

גם הכנסת מקדמת

למהלכים הממשלתיים מפולחי קהלי יעד, מצטרפים מהלכים דומים בכנסת. בשבוע שעבר אושר בוועדת הרווחה ההסכם שיזם שר האוצר כ"ץ עם המוסד לביטוח לאומי שמאפשר חלוקת מענקים נוספים למובטלים בתקופת הקורונה, בנוסף לדמי החל"ת שאושרו והוארכו למשך שנה. במקביל הודיע יו"ר הקואליציה מיקי זוהר על קידום חקיקה חברתית אחרת שתאפשר קבלת דמי אבטלה לעצמאים וכן הטלת מס אחיד על המחזיקים ברכב חברה, ככל שהרכב ישן יותר - תשלמו פחות. את החוקים האלו שהיו תקועים עד היום בצינורות הממשלתיים, זוהר מקדם בתמיכת "אני שולמן".

גורמים פוליטיים משווים את ההתנהלות הנוכחית של הממשלה ונתניהו בראשה לשר האוצר הקודם - משה כחלון, שחילק כספים במשך ארבע שנים כדי לרפד בייס תמיכה קבוע (שנעלם ביום הבוחר). בממשלה נורמלית, במשך שלוש שנים יש התנהלות אחראית ושנה של כלכלת בחירות, בממשלה הנוכחית - כבר שנה כולם עם אצבע על הדופק לפני בחירות והיד הקלה על שחרור המזומנים - בהתאם. כל זה בהתעלמות מוחלטת מהבור התקציבי העומד בפני הממשלה עומד על מאות מיליארדים.

חיזוק קשרים פוליטיים

שני מהלכים נוספים של נתניהו מאותתים כי הוא מכין את עצמו לבחירות. האחד הוא חידוש והידוק הקשרים עם חלקים ברשימה המשותפת והשני חידוש ישיבות העדכון עם יהדות התורה, הראשונה התקיימה במטרה להדק את האחיזה בגוש הליכוד-חרדים שהלך והתרופף והביקורת במגזר החרדי על נתניהו שהלכה וגברה.

נתניהו השתתף לפני כשבוע וחצי בישיבת הוועדה למיגור פשיעה במגזר הערבי בראשות ח"כ מנסור עבאס, לאחר שהבטיח לו כי יתערב באופן אישי לקידום תוכניות שיסייעו בנושא. לישיבה הגיעו השר לביטחון פנים ויו"ר הכנסת, שניהם מהליכוד - כדי להביע התחייבות לנושא. במשך השנתיים האחרונות ניהל נתניהו קמפיין עקבי (ומוצלח) נגד שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת. שינוי הכיוון של נתניהו, ולא בפעם הראשונה, מול הח"כים הערבים, נועד להבטיח שיתוף פעולה שלהם בכנסת - אם יידרש למאבק מול כחול לבן נוכח הבחירות המתקרבות.

בנוסף נתניהו קירב את האגף החרדי לאחר הזנחה בת חודשים ארוכים. לביתו בבלפור, הוזמנו ראשי יהדות התורה משה גפני ויעקב ליצמן ושמעו ממנו על התחייבויות שונות שהוא יכול לתת להם בהיעדר תקציב באופק. עצם קיום הישיבה גרם לח"כים החרדים להשמיע מנגינות רגועות יותר בנוגע לנתניהו, לאחר שהוא וידא שהם יראו בו חלופה יחידה להנהגה. 

המתנות של הממשלה

אושרו
> תוספת של 50 מיליון שקל לבני העדה הדרוזית והצ’רקסית
> 800 מיליון שקל רשת ביטחון לסטודנטים שנקלעו למצוקה

על הפרק
> 600 מיליון שקל לחבילת סיוע ליישובי עוטף עזה
> רכש של תוצרת מקומית במשרד הבריאות וברשויות מקומיות
> קידום הכרה ביישובים חדשים בפזורה הבדואית
>החלטה על הארכת תוכנית המענקים ליוצאי אתיופיה
> חלוקת מענקים נוספים למובטלים בנוסף לחל"ת