עסק ביום | פיצ'ר

"לפני שיצאו המגבלות הראשונות, הכפלתי את שטח המספרה"

אנה טרטקובסקי שיפצה והרחיבה את המספרה שלה זמן קצר לפני התפרצות המגפה • "אי הוודאות לא מאפשרת לי לתכנן ולהיערך" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אנה טרטקובסקי, ספרית מתל אביב / תמונה פרטית
אנה טרטקובסקי, ספרית מתל אביב / תמונה פרטית

את מעצבת השיער אנה טרטקובסקי, בת 43, מתל אביב, משבר הקורונה תפס זמן קצר מאוד אחרי הרחבת העסק. היא עובדת כעצמאית כבר עשר שנים ובשבע השנים האחרונות יש לה מספרה משלה.

"כשפתחתי את המקום כבר היו לי לקוחות נאמנים שצברתי ושהמשיכו איתי, מה שתרם לצמיחה. עם השנים הביקוש עלה, וחודשיים לפני שיצאו המגבלות הראשונות, שיפצתי והכפלתי את שטח המספרה. זמן קצר אחר כך המקום המחודש שהשקעתי בו כל כך, נותר ללא פעילות. התכנון בהרחבה היה ליצור גם שיתופי פעולה ולשלב טיפולי יופי משלימים, כמו ציפורניים, אבל זה היה אחד התחומים שנפגעו קשה בסגר הראשון.

"כתוצאה מכך, אחרי הסגר, גם כשהמספרה חזרה לפעילות, לא מצאתי מי שיעבוד אצלי כמתוכנן. מישהי שהתחילה לעבוד כאן במניקור, לא יכלה לחזור כיוון שכבר לא היה לה כסף לשלם לי את השכירות של העמדה, אז כרגע התוכניות הגדולות בהמתנה".

קיבלת מענקים מהמדינה?
"כן, והם כיסו את השכירות של המקום והארנונה, ומן הסתם לא הספיקו להוצאות המחיה האחרות שלי".

אז איך מתמודדים כלכלית?
"אני בסדר. אני חושבת שכל עצמאי צריך להביא בחשבון את אותו יום שחור, במיוחד במדינה כמו ישראל שהמצב הביטחוני בה שברירי. לכן, זה שלא עבדתי חודש-חודשיים, השאיר אותי במצב לא טוב, אבל סביר. אם אצטרך להישאר בבית יותר מזה? הוא כבר לא יהיה כל כך טוב. אבל אני מסתכלת על ענפים ששותקו לגמר מאז פרוץ המשבר, כמו מופעי התרבות, ואני שואלת את עצמי איך עובדי הבמה מתקיימים כלכלית ובעיקר איך הם שורדים את אי העשייה תקופה ארוכה כל כך.

"על עצמי אני יכולה להעיד שאחרי שלושה שבועות בבית כבר היו לי סיוטים וחלומות על זה שלקחו לי את המספרה והפכו אותה להכול בדולר. מתמקדים בכלכלה, אבל הבעיה היא גם נפשית. במיוחד למישהי כמוני שעובדת בלשמח אנשים ולתת להם להרגיש טוב עם עצמם. להישאר בלי זה, גורם לריקנות ולדיכאון. אני מאמינה שזה מה שעובר על ענף התרבות".

את אופטימית?
"בדרך כלל כן, אבל אי הוודאות לא מאפשרת לי לתכנן ולהעריך. זה מתסכל שבמדינה כמו ישראל שבה מזג האוויר נוח רוב השנה, במיוחד כמו שהיה מאז פרוץ הקורונה, אפשר היה כבר לחשוב על מתווה ופתרונות יצירתיים שישלבו יותר פעילות בחוץ. זה נכון לעסקים כמו שלי, נכון לאמנות ולתרבות וזה גם נכון למערכת החינוך".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il