רבעון חזק לחברות הבנות בקבוצת צור שמיר; המניות מזנקות

מימון ישיר כמעט ועצרה את הגדלת ההוצאות לחובות מסופקים ואבודים • איי.די.איי ביטוח סיכמה את הרבעון השלישי השנה עם רווח כולל של כ-76.5 מיליון שקל, עלייה של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד

מוקי שניידמן / צילום: תמר מצפי, גלובס
מוקי שניידמן / צילום: תמר מצפי, גלובס

דוחות טובים ומאוששים לרבעון השלישי אצל שלוש החברות הבנות של קבוצת צור שמיר שבשליטת משפחת שנידמן, ושבניהול בני הדודים מוקי ודורון שנידמן: איי.די.איי ביטוח, המוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר וחברת הנדל"ן המניב אדגר, שמניותיהן מגיבות היום בעליות חדות.

מימון ישיר  שנסחרת לפי שווי חברה של יותר מ-1.2 מיליארד שקל, ושבניהולו של ערן וולף, הציגה היום תוצאות טובות לרבעון השלישי השנה, וזאת לאחר שהקטינה בחדות את ההוצאות שלה כנגד "חובות מסופקים ואבודים" ל-7.8 מיליון שקל. מדובר בהיקף הוצאות נמוך משמעותית מזה שרשמה החברה בימי השיגרה של לפני משבר הקורונה, של הרבעון השלישי ב-2019, אז ההוצאות הללו הסתכמו בכ-19.1 מיליון שקל.

למעשה, מימון ישיר נקטה בתפיסה שמורגשת בדוחות של גופי מתן אשראי אחרים, ושעל פניו גורסת כי ההפרשות הגדולות שבוצעו במחצית הראשונה מספיקים ואין צורך להמשיך ולעבות משמעותית את המחסניות של החברות שנותנות את האשראי ל"יום שאחרי". במידה רבה מדובר על שמרנות פחותה מזו שנראה שבבנק המרכזי מכוונים אליה. נזכיר כי מימון ישיר אינה מפוקחת על ידי הפיקוח על הבנקים.

לצד זאת מימון ישיר גם נהנתה ברבעון החולף מגידול קל של 2.3% בהכנסותיה הרבעוניות, שהסתכמו בכ-146 מיליון שקל, כמו גם מקיטון של 18.8% בהוצאות המכירה והשיווק וירידה של 12% בהוצאות הנהלה וכלליות. כל אלה הובילו לשיפור חד של 49% ברווח הרבעוני, לכ-38.3 מיליון שקל.

עם זאת, הרבעון השלישי המאושש שמציגה החברה, במידה רבה בעקבות החלטות הנהלה, רק מקזז את ההרעה היחסית שנרשמה בתוצאות החברה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, שבמסגרתה היא דחתה את המועד המקורי של ההנפקה הראשונית של מניותיה, שבוצעה לבסוף בקיץ החולף. כך, מתחילת השנה הכנסות החברה הצטמקו בכ-27.4%, בין היתר על רקע צמצום מכוון של חלק מפעילויותיה בשל משבר הקורונה, כשההוצאות בגין חובות מסופקים ואבודים גדלו בכ-20% (בשקלול הצניחה הניכרת בכרית הביטחון הזו ברבעון השלישי).

בשורה התחתונה רשמה מימון ישיר רווח של כ-36.5 מיליון שקל מתחילת השנה, קיטון של כ-63.2% ביחס לרווח שרשמה החברה בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד, כשהיא התכוננה להנפקה הגדולה שביצעה. עוד נמסר מהחברה כי "נכון לסוף ספטמבר 2020 יתרת תיק ההלוואות שהעמידה ושיווקה החברה הסתכם בכ-8.6 מיליארד שקל (כולל תיק הלוואות שהומחה ושווק עבור צדדים שלישיים), בדומה ליתרת התיק בסוף ספטמבר 2019".

אפרופו דוחות מימון ישיר: חברת המימון החוץ בנקאי דיווחה בסוף השבוע על כך שלא תרשום את האג"ח סדרה א' (שהיא סדרה ישנה יותר ושנסחרת ברצף, בעוד שסדרה ב' כבר רשומה למסחר) שלה למסחר בבורסה, וזאת בשל כך שהחברה לא הגיעה להבנות עם המוסדיים על התנאים לביצוע הרישום למסחר, שהחברה תוכננה לבצע אגב הפיכתה לחברה ציבורית.

לצד מימון ישיר יש לקבוצה עוד חברת פיננסים ותיקה בהרבה: איי.די.איי ביטוח  שמוכרת לציבור הרחב בשם "ביטוח ישיר". חברת הביטוח שבניהולו של קובי הבר סיכמה את הרבעון השלישי השנה עם רווח כולל של כ-76.5 מיליון שקל, גידול ניכר של 50% ביחס לרווח הכולל שהחברה המתמקדת בשיווק ישיר של ביטוח רשמה ברבעון השלישי ב-2019. בעקבות זאת, ובשקלול תוצאות המחצית הראשונה השנה שהושפעה במיוחד מתהפוכות משבר הקורונה והשפעתו על שוקי ההון, רשמה החברה קיטון של 16% ברווח הכולל מתחילת השנה. כך, בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה איי.די.איי ביטוח רווח כולל של 139.2 מיליון שקל.

איי.די.איי שנסחרת לפי שווי של יותר מ-1.3 מיליארד שקל ושהמניה שלה הגיבה לדוחות בעליות של כמעט 5% שנרגעו בהמשך, רשמה בשורה העליונה של הרבעון השלישי פרמיות בהיקף של 612 מיליון שקל, קיטון של כמעט 8%, כך שמתחילת השנה הפרמיות שגבתה החברה ממבוטחיה הסתכמו בכ-1.87 מיליארד שקל - קיטון של קצת יותר מ-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

השיפור ברבעון השלישי הגיע בעיקר הודות לגידול ניכר ברווחים מהשקעות על נכסי הקבוצה ומבוטחיה, מה שקיזז את הירידה בפרמיות ברבעון האמור ובעוד כמה סעיפי הכנסות. עוד מציינים בחברה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הורגשה "ירידה ברווחיות החיתומית בענף רכב רכוש (הביטוח המקיף וביטוח צד ג', ר"ש), אשר קוזזה על ידי שיפור ברווח החיתומי בענף רכב חובה וענפי רכוש אחרים". לצד זאת נזכיר כי ברבעון הראשון חוותה החברה, כמו מתחרותיה, קשיים שנבעו מפרוץ משבר הקורונה כמו גם מנזקי טבע (הצפות) שקרו פה בחורף הקודם. ביחס למשבר הקורונה מפרטים באיי.די.איי ביטוח כי "התפשטות נגיף הקורונה הביאה לתפנית שלילית חדה בפעילות הכלכלית בארץ ובעולם. בין השאר, חלה עליה חדה בשיעור דורשי העבודה וירידה בצריכה הפרטית, ובכלל זה למוצרי ביטוח, עקב הגבלות רחבות במשק והשפעתן על הפעילות הכלכלית".

אדגר מאשררת תחזית ומחלקת דיבידנד

החברה הביצועית והציבורית השלישית שבשליטת צור שמיר של משפחת שנידמן היא חברת הנדל"ן המניב אדגר  שבניהולו של רועי גדיש, שמחלקת דיבידנד של 10.6 מיליון שקל ומאשררת את תחזית ה- NOI וה-FFO לשנים 2020-2021. לגבי התחזית המאושררת מציינים באדגר כי זה "לא כולל עסקת מגדל", שלאחר תום הרבעון השלישי המירה החזקות בחברה בת במניות באדגר עצמה, ושתחזית ה-FFO "מבוססת על החזרה לפעילות בשווקים השונים בהן פועלת החברה ואינה לוקחת בחשבון הגבלות משמעותיות נוספות בעקבות התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה".

אדגר מסרה כי הרווח הנקי שלה ברבעון הסתכם בכ-2.6 מיליון שקל, לעומת 55.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה ציינו כי "הקיטון נובע בעיקר מכך שהחברה לא רשמה שערוכים ברבעון הנוכחי בהשוואה לשערוך חיובי בסך כ-33.2 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל, וכן בגין שערוך עסקאות הגנה שהחברה מבצעת על מנת לצמצם את החשיפה לשינוי בשערי החליפין שבחלקו מוצג בהוצאות המימון של החברה". עוד ציינה החברה כי ה-NOI גדל ברבעון השלישי בכ-4% בעוד שה-FFO טיפס בכ-11%. מתחילת השנה אדגר מציגה הפסד של 22.3 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח של 126.7 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019.

לסיום נזכיר כי לאחרונה הכניסה צור את חברת הביטוח היפנית MSI כשותפת מיעוט בביטוח ישיר, החברה הפרטית שדרכה שולטת צור בחברות התפעוליות. החברה היפני תרכשה 4% מביטוח ישיר בתמורה ל-77 מיליון שקל כשהצדדים דנים באפשרות להגדיל את חלקה בחברה הישראלית ל-20%.