דויטשה בנק: גוברת העדפת הביטקוין על פני הזהב לגידור מאינפלציה

מתחילת השנה עלה מחיר הזהב ב-23%, בעוד שמחירו הדולרי של ביטקוין טיפס בכ-140% • כלכלני הבנק הגרמני מעריכים כי בעתיד יחליפו מטבעות דיגיטליים ריבוניים את השימוש במזומנים

ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי
ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי

גוברת והולכת האטרקטיביות של ביטקוין כנכס פיננסי אלטרנטיבי לשמירת ערך - כך סבורים אנליסטים בתאגיד השירותים הפיננסיים הגרמני דויטשה בנק. "נראה כי יש ביקוש גובר לשימוש בביטקוין היכן שבעבר שימש זהב לגידור סיכוני הדולר, אינפלציה וגורמים אחרים", אמר ג'ים רייד, מנהל אסטרטגיית האשראי העולמית של דויטשה בנק, בראיון לאתר בלומברג בסוף השבוע שעבר.

לדברי רייד, קשה להסביר את המרחק הרב בתשואות בין הזהב לביטקוין בתקופה האחרונה. מדבריו עולה כי התוצאות החיוביות מהניסויים בחיסונים נגד קורונה שבוצעו על ידי חברות כמו פייזר ומודרנה מוקדם יותר החודש, הובילו משקיעים רבים להעביר כספי השקעות מזהב ומנכסים אחרים הנחשבים ל"מקלט בטוח" (haven assets) למטבעות קריפטו כמו ביטקוין או למניות ולנכסי סיכון אחרים.

כריסטיאן נולטינג, מנהל ההשקעות בחטיבת העושר של דויטשה בנק, אמר לבלומברג כי האינפלציה בארה"ב עשויה לעלות במתינות בשנים 2021-2022, באופן שעשוי להיטיב עם שוקי המניות והזהב.

ביטקוין, הנכס הגדול בשוויו בשוק מטבעות הקריפטו, נתפס על ידי רבים מתומכיו בתור "זהב דיגיטלי", הודות למכסה המוגבלת והידועה מראש שלו ולאפשרות השימוש בו כאמצעי לשמירת ערך ללא תלות במערכת הבנקאית.

נראה כי תשואות המשקיעים בשני הנכסים האלה, זהב וביטקוין, נהנו השנה מהמדיניות המוניטרית והפיסקלית הננקטת על ידי בנקים מרכזיים ברחבי העולם בתגובה למשבר הקורונה.

נכון ליום ראשון בבוקר (שעון ישראל), מתחילת השנה עלה מחיר הזהב (חוזה עתידי) ב-23%, בעוד שמחירו הדולרי של הביטקוין (BTC) טיפס בכ-140%, כאשר הוא נסחר במחיר ממוצע של כ-18,230 דולר, לפי נתוני אתר Nomics, העוקב אחר שוק מטבעות הקריפטו. בשלושת החודשים האחרונים, מחיר הזהב ירד ב-4%, בעוד מחיר הביטקוין זינק ב-56%.

שווי השוק של ביטקוין קבע שיא חדש

עם זאת, מחיר הביטקוין עדיין סובל מתנודתיות גבוהה. בשבת האחרונה טיפס הביטקוין עד לרמה של 18,936 - מחירו הגבוה ביותר מאז דצמבר 2017. ברמתו אתמול היה הביטקוין רחוק 6% בלבד ממחיר שיא כל הזמנים, 20,089 דולר, שאליו הגיע לזמן קצר ב-17 בדצמבר 2017.

אם מביאים בחשבון את צניחת הביטקוין במרץ האחרון עד לשפל של כ-3,800 דולר, הזינוק של מטבע הקריפטו המוביל בהחלט מעורר השתאות. בתוך כ-8 חודשים בלבד, מאז השפל ב-13 במרץ ועד ל-21 בנובמבר (שבת האחרונה), זינק שער הביטקוין (BTC) בכמעט 400%. אחרי שבחודש ספטמבר ירד מחיר הביטקוין בכ-10%, מתחילת אוקטובר ועד אתמול עלה בכ-72%.

שער הביטקוין הנוכחי משקף שווי שוק כ-339 מיליארד דולר - כ-64% משוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-7,700 מטבעות קריפטו שונים. בשבת האחרונה הגיע שווי השוק של ביטקוין לרמתו הגבוהה בכל הזמנים, כ-350 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. שווי השוק מתקבל ממכפלה של מחיר הביטקוין במספרם הכולל של מטבעות הביטקוין הנמצאים במחזור.

דויטשה בנק ממליץ לפתח אירו דיגיטלי

מוקדם יותר החודש פרסם דויטשה בנק דוח מחקר חדש בנושא של מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים (CBDC) - ובו צופים כלכלני הבנק כי בעתיד יחליפו מטבעות דיגיטליים ריבוניים אלה את השימוש במזומנים.

בדוח מציין הבנק הגרמני כי מגפת הקורונה הנמשכת האיצה את "מהפכת המזומנים הדיגיטליים". לדבריו, מהפכה זו תאפשר בסופו של דבר למטבעות CBDC כמו היואן הדיגיטלי של סין או האי-קרונה של שבדיה להחליף את המזומנים בטווח הארוך.

דויטשה בנק קורא לממשלות ולחברות פרטיות לפתח אלטרנטיבות לכרטיסי אשראי: "צעדי הסגרים והריחוק החברתי בעולם רק הגבירו את השימוש בכרטיסי אשראי על פני מזומנים. כדי לתת מענה לכך, על חברות וקובעי מדיניות לפתח חלופות לכרטיסי אשראי ולהסיר את עמלות התיווך. כיום צריכה להינתן עדיפות למערכות תשלומים דיגיטליות אזוריות. בטווח הארוך, מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים יחליפו מזומנים", נכתב בדוח.

עוד באותו דוח מזהיר דויטשה בנק מפני הסיכונים למדינות שלא יפתחו מטבע דיגיטלי משלהן במענה להתקדמות של סין ושבדיה בתחום זה. "אם מדינות אחרות לא ידביקו את הפער, הן עלולות לגלות כי החברות שלהן נאלצות לאמץ מטבעות דיגיטליים של מדינות אחרות כאמצעי תשלום", נכתב בדוח. לפיכך, ממליץ הבנק לאיחוד האירופי לפעול לפיתוח פתרון של מטבע דיגיטלי, שיחזק את מעמדו של האירו.