"פריצת דרך היסטורית": גרמניה תחייב חברות גדולות למנות נשים להנהלה

ההחלטה מתקבלת ברגשות מעורבים • לצד תמיכה במהלך, פוליטיקאים והמגזר העסקי טוענים כי זו "התערבות בוטה בחופש של החברות"

הקאנצלרית אנגלה מרקל והשרה לענייני משפחה, פרנציסקה גיפי   / צילום: Michael Sohn, Associated Press
הקאנצלרית אנגלה מרקל והשרה לענייני משפחה, פרנציסקה גיפי / צילום: Michael Sohn, Associated Press

הכלכלה הגדולה ביותר באירופה צפויה לאמץ בקרוב חוקים שיחייבו מינוי נשים להנהלה הבכירה בחברות גדולות, במהלך שנועד להגביר את השוויון המגדרי במגזר העסקי בגרמניה.

סוגיית "מכסת הנשים" עוררה בשנים האחרונות עימות פומבי בין פוליטיקאים וארגונים עסקיים בגרמניה, אך ועדה שמינתה הקואליציה המובילה את המדינה קבעה השבוע כי בעתיד כל חברה גרמנית שבה יותר משלושה חברים בחבר-המנהלים תחויב למנות לפחות אישה אחת. בעוד גורמים רבים בירכו על ההחלטה, שככל הנראה תוכרז רשמית בשבוע הבא, איגוד התעשיינים ביקר אותה ואמר כי מדובר בהתערבות מיותרת של הרגולטור.

למרות שוויון מגדרי מתקדם בתחום הפוליטיקה (42% מחברי הפרלמנטים הגרמניים הן נשים, לפי מדד השוויון של הפורום הכלכלי העולמי), גרמניה ממוקמת במקום נמוך באירופה במדד השוויון המגדרי בעסקים.

ללא נשים באדידס ובאייר

השוואה בינלאומיות שביצעה קרן אלברייט השבדית מצאה כי ב-30 החברות הגרמניות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה (המרכיבות את מדד ה"דאקס"), רק 12.8% מההנהלה הבכירה מורכבת מנשים, בהשוואה ל-22% בצרפת, 24.5% בבריטניה, 25% בשבדיה ו-28.6% בארה"ב.

מועדון-גברים
 מועדון-גברים

כלי התקשורת הגרמנים ציינו כי נכון להיום אין כלל נשים, למשל, בחבר המנהלים של "אדידס", חברת האנרגיה EON, חברת התרופות "באייר" ועוד.

הקאנצלרית אנגלה מרקל, שנאבקה לקדם את נושא השוויון המגדרי בגרמניה במהלך שנות כהונתה, נתקלה בעניין זה בהתנגדות מתוך מפלגתה (CDU), ובמיוחד בקרב הפוליטיקאים המייצגים באופן מסורתי את התעשייה הגרמנית. "האיחוד כבר הקריב יותר מדי עמדות עקרוניות לרוח הזמן ההפכפכה", אמר חבר המפלגה האנס מיכלבאך.

גם איגוד התעשיינים הגרמני (BDI) אמר כי למרות שהוא תומך בהגברת השוויון המגדרי, חקיקה המכריחה חברות למלא מכסה מסוימת של נשים בהנהלה הבכירה היא "התערבות בוטה בחופש שלהן". האיגוד אמר כי יש לטפל בסיבות העומק, לטענתו, שגורמות לכך שיש מחסור בנשים בהנהלות הבכירות, כמו איזון בין חיי משפחה לעבודה - ולא ל"כופף את ידיהן" של החברות הגדולות למנות נשים לתפקידים.

"נשים אינן עומד יתר"

מנגד, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), השותפה בקואליציה של מרקל, התעקשה להציב את הנושא בראש סדר היום הפוליטי, והפשרה שהתקבלה הייתה להקים ועדה שתדון בעניין. בסופו של דבר קבעה הוועדה להחיל את המכסה רק על חברות עם יותר משלושה חברי הנהלה. השרה לענייני משפחה מהמפלגה, פרנציסקה גיפי, היללה את ההחלטה כ"פריצת דרך היסטורית" ואמרה כי היא "שמה קץ לחדרי הנהלה ללא נשים בחברות גדולות".

המפלגה גינתה את דבריו של מיכלבאך ואחרים ואמרה - "נשים אינן עומס מיותר על חברות, אלא נכס בשבילן". "מכסות לנשים הן הכרחיות כדי שגרמניה תישאר מקום מוצלח לעשות בו עסקים", אמר יו"ר המפלגה לארס קלינגבייל.

כעת ממתינים בגרמניה לראות איזה לוח זמנים ייקבע ליישום הרפורמה החדשה, וכמה זמן יוענק לחברות כדי למנות נשים להנהלה הביצועית, כנדרש. לפי הערכות המשרד לענייני משפחה, החוק תקף לגבי 70 חברות גדולות בגרמניה, שב-30 מהן אין אף חברת הנהלה שהיא אשה. החוק קובע קנסות כבדים לחברות שיפרו אותו. לגבי חברות ממשלתיות, החוק אף קובע כי יש למנות מנהלת גם אם יש שני חברי הנהלה בלבד.