בכירים בוועדת הכספים בביקורת על בג"ץ: "אין עילה לביטול דחיית אישור התקציב"

לאחר שבג"ץ הוציא צו על-תנאי לממשלה לנמק את דחיית אישור התקציב מאוגוסט לדצמבר, גורמים בכירים בוועדת הכספים מתחו ביקורת על ההחלטה וטענו כי נעשתה בחוסר סמכות

ועדת הכספים בראשות משה גפני / צילום: דוברות ועדת הכספים
ועדת הכספים בראשות משה גפני / צילום: דוברות ועדת הכספים

מתיחות ביחסי הרשות השופטת לרשות המחוקקת: גורמים בכירים בוועדת כספים מתחו ביקורת יוצאת דופן על החלטת בג"ץ להוציא צו על-תנאי לממשלה לנמק את דחיית התקציב מאוגוסט לחודש דצמבר וכן על פקפוק השופטים בחקיקה (פשרת האוזר) שהובילה לכך.

בשיחה עם גלובס אמרו הבכירים שביקשו לשמור על אלמוניותם כי "מדובר באחד הצווים המוטעים שהוצאו. השופטים לא מבינים מה זה תקציב ממשלתי. הכנסת עשתה שימוש ראוי בסמכות שלה והעבירה את ההכרעה לידי הממשלה ופיקוח הכנסת, ולא אפשרה לחשב הכללי להמשיך לנהל את התקציב".

הדברים החמורים שיוצאים מוועדת כספים, חריגים ביחס למי שאומרים אותם ונראה כי התנהלות השופטים בפעם הזו ובדריסת הרגל בחקיקה הפרלמנטרית עושה נזק כפול הן לבית המשפט העליון והן ליכולת של הכנסת לפעול.

"אי אפשר שבית המשפט יכפה סדרי עדיפויות על הכנסת והממשלה. העתירות שהוגשו היו מוטעות והתבססו על המידע בתקשורת ולפני שניהלנו את הדיונים בוועדה. ומבחינת נקודת המוצא - ודאי שעדיף שהממשלה והכנסת ינהלו את התקציב ולא החשב הכללי שבמשרד האוצר", אמרו הגורמים הבכירים בוועדת כספים שהכינה את החוק והוסיפו כי "הדבר היחיד שהם צודקים בו הוא שהממשלה חרגה שוב מהמועד שבו היא צריכה להניח את הצעת חוק התקציב בפנינו".

נציין כי השופטים הוציאו צו על תנאי ל-15 בדצמבר, כאשר שבוע לאחר מכן הכנסת צפויה להתפזר ממילא אם לא יועבר תקציב 2020, כך שמהדיון כולו נותרת רק הסוגיה התאורטית של התערבות העליון בחקיקת הכנסת.

בוועדת הכספים טוענים כי על ראשם של הפוליטיקאים מרחפת הסנקציה החמורה ביותר שניתן להשית - פיזור הכנסת ויציאה לבחירות אם לא יגישו גם הפעם את התקציב ואין צורך בצו על תנאי שאין לו כל סמכות בחוק. "זה אירוע פוליטי, משבר פוליטי", אמרו הגורמים והוסיפו "'שימוש לרעה' בחוק כפי שטוענים השופטים, זו לא דוקטרינה קיימת לביטול חוק יסוד. אין כזו עילה לביטול חוק".

האפשרות האחרונה: תקציב 2020 ללא חוק הסדרים

בנוסף, לגלובס נודע כי פניות חוזרות של הוועדה והעומד בראשה ח"כ משה גפני למשרד האוצר בסוגיית העיכוב בהגשת חוק התקציב בחודש האחרון לא נענו. כמו כן פניות של פוליטיקאים לוועדה כדי לבחון דחייה נוספת בחקיקה של מועד העברת התקציב נדחו על ידי הוועדה.

האפשרות האחרונה שנותרה כעת בפני הפוליטיקאים לפני התפזרות הכנסת היא העברת תקציב 2020 ללא חוק ההסדרים שהוצמד לו. "זה המחיר שהממשלה תשלם על כך שלא הביאה תקציב, שהיא לא תוכל להביא חוק הסדרים ל2020, רק תקציב והממשלה משלמת פה מחיר כבד", אמרו הגורמים. גם במשרד האוצר אישרו כי חוק ההסדרים שהוכן לשנת 2020 סופו להיגנז וכעת נעשית עבודה על חוק ההסדרים של 2021.

בינתיים סוגית התקציב ממשיכה להיות תקועה במישור הפוליטי בין גנץ לנתניהו. במשרד האוצר טוענים כי חוק תקציב 2020 מוכן עוד מהקיץ ומחכה לאישור הפוליטיקאים כדי להניחו בפני הממשלה, ואכן בכחול לבן מתעקשים גם היום חודש בלבד לפני תאריך פיזור הכנסת לקשור את תקציב 2020 בתקציב 2021, בעוד לוח הזמנים שיאפשר זאת דורש תיקון נוסף בחוק כך שתקציב 2021 יהיה דו שנתי פתוח ל-13 חודשים.

אך כעת נוכח ההליך בבג"ץ יהיה קשה להעביר אותו. את רכבת הבחירות שיצאה לדרך תוכל לעצור כעת רק פשרה משותפת של גנץ ונתניהו על העברת תקציב 2020 תחילה.