הבנק הבינלאומי מציג את השחיקה הכי מתונה ברווח בבנקאות מתחילת השנה

הבנק שבניהול סמדר ברבר צדיק סיכם את הרבעון השלישי עם רווח של 201 מיליון שקל כשהוא מציג שיעור דחיית החזרים במשכנתאות נמוך בהרבה מהממוצע הכלל ענפי

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי שבניהולה של סמדר ברבר צדיק סגר היום את עונת הדוחות לרבעון השלישי השנה של הבנקים, עם תשואה להון של 8.4% בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה. הבנק החמישי בגודלו, שבשליטת צדיק בינו, סיכם את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם רווח נקי של כ-540 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-16% ביחס לרווח בתקופה המקבילה אשתקד.

למעשה, הבינלאומי מציג את הקיטון ברווח בשיעור הכי נמוך מהבנקים, כשהוא בין היתר הנהנה השנה מעוצמתו בשירות ימסחר ושוק הון, שסייעו לו להציג מתחילת השנה גידול של 7% בהכנסות מעמלות - הרבה מעבר לממוצע הכלל ענפי.

ברבעון השלישי הציג הבנק רווח נקי של 201 מיליון שקל לעומת רווח של 236 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אחת המגמות המהותיות ביותר ברבעון השלישי ועוד יותר מזה - מתחילת השנה - הייתה אצל כל הבנקים המגמה של ההוצאות בגין הפסדי אשראי. בהקשר זה הבינלאומי לא שונה, הגם שהוא נחשב לבנק עם פרופיל סיכון נמוך ממתחריו, דבר שבא לידי ביטוי בשיעור הוצאות בגין הפסדי אשראי נמוך יחסית.

כך, ברבעון השלישי רשם הבנק הוצאות בגין הפסדי אשראי של 91 מיליון שקל, לעומת סך של 33 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בעוד שמתחילת השנה מדובר על הוצאה לפני מס בהיקף של 413 מיליון שקל, לעומת סך של 92 מיליון שקל בכל שלושת הרבעונים הראשונים אשתקד. עוד נציין כי כ-89% מההוצאות בגין הפסדי אשראי שרשם הבנק מתחילת השנה נזקפים להפרשות קבוצתיות כלליות, ולא נעשו בגין הרעה פרטנית אצל לווה זה או אחר.

הפקדונות של הציבור בבנק נסקו מתחילת השנה מ-120.1 מיליארד שקל ל-135.9 מיליארד שקל, בצל הנהירה החוצה של הציבור מהבורסה ומקרנות הנאמנות - שקרתה בסוף הרבעון הראשון ושטרם התפוגגה (אפילו שמאז ועד היום שוקי ההון נסקו בשיעור חד, כשמי שברח לפקדונות נשאר בריבית אפסית). למול זאת היקף האשראי של הבנק עמד על 89.6 מיליארד שקל, כמעט כמו מה שהיה ערב משבר הקורונה. נכון לסוף הרבעון השלישי השנה מחזיק בנתח של 6.7% משוק המשכנתאות ובנתח של 9.8% משוק האשראי לעסקים קטנים, וזאת על אף שחלקו מסך האשראי הבנקאי במשק עמד על 8.08%.

עוד פירטו היום בבנק כי "עד סוף ספטמבר 2020 נדחו תשלומי הלוואות ללקוחות בהיקף של 144 מיליון שקל ויתרת החובות אשר נמצאים בדחיית תשלומים מסתכמת במועד זה ב-2.86 מיליארד שקל, ומהווה כ-3.1% מסך האשראי לציבור". בבנק מציינים בהקשר זה כי "שיעור זה נמוך מהשיעור ברבעון השני שעמד על 8%, ונמוך משמעותית משיעור החובות שנדחו בכלל המערכת". דבר זה מעיד על פרופיל הלווים של הבנק, שעל פניו ברמת סיכון הנמוכה מהממוצע בענף, כשרק 7.2% מיתרת תיק המשכנתאות שלו היא בהלוואות שיש בגינן דחייה, לעומת ממוצע כלל ענפי של 13%.

לדברי המנכ"לית ברבר צדיק "הבינלאומי מתמודד מול המציאות החדשה ומפגין איתנות פיננסית הניכרת בכל מדדי היציבות: ההון הגבוה בשיעור ניכר מהדרישה הרגולטורית, הנזילות הגבוהה, תיק האשראי האיכותי והמפוזר ומהלכי התייעלות ארוכי טווח".