מסמכי חברת אקסון חושפים תחזית פסימית למחירי הנפט

ענקית הנפט והגז הורידה את תחזיות המחיר שלה לרוב העשור הקרוב, כך חושפים מסמכים פנימיים של החברה

בית זיקוק של אקסון מוביל בטקסס / צילום: Jessica Rinaldi, רויטרס
בית זיקוק של אקסון מוביל בטקסס / צילום: Jessica Rinaldi, רויטרס

ענקית הנפט אקסון מובייל  מוביל (Exxon Mobil) הורידה את גובה התחזיות שלה לרוב העשור הקרוב, כך נתגלה לוול סטריט ג'ורנל על פי מסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי העיתון.

כחלק מהליך פנימי של תכנון פיננסי שנערך בסתיו, קיצצה אקסון את תחזיותיה למחירי הנפט העתידיים בכל אחת משבע השנים הקרובות בין 11% ל־17%, על פי המסמכים.

הצמצום המשמעותי רומז שהחברה מטקסס מצפה שהשלכות מגפת הקורונה יימשכו על פני רוב העשור הקרוב. תעשיית הדלק הפחמי מתמודדת בנוסף לנגיף גם עם מקורות אנרגיה מתחדשים ומכוניות חשמליות, כמו גם עם ההשלכות הצפויות משינוי האקלים ברחבי העולם.

שלא כמו כמה מיריבותיה, אקסון לא מפרסמת באופן פומבי את תחזיותיה על מחירי סחורות, שהיא מתייחסת אליהן כמידע פנימי. ישנם משקיעים שלחצו על אקסון לפרסם את התחזיות, מתוך טענה שהן חיוניות להבנת תוכניות החברה והערך העתידי של נכסיה.

בשנת 2019, אקסון ביצעה תחזית פנימית שמחירי נפט ברנט, קנה המידה העולמי, ינועו סביב ממוצא של 62 דולר לחבית במשך חמש השנים הקרובות ואחר כך יעלה המחיר ל־72 דולר בשנים 2026 ו־2027, כך נכתב במסמכים.

הקיץ, החברה הורידה את התחזית הזו לבין 50 ל־55 דולר לחבית במהלך חמש השנים הבאות, ואז עלייה ל־60 דולר בשנים 2026 ו־2027, על פי המסמכים שבראשם רשום תאריך בספטמבר.

כיום נסחר נפט ברנט במחיר של כ­־47 דולר לחבית לאחר עלייה במחיר השבוע שהביאה את המחירים לרמה הגבוהה ביותר מאז האביב.

תחזית המחיר החדשה של אקסון השפיעה כל עיצוב התוכנית הכלכלית של החברה, עליה היה צפוי חבר הנאמנים שלה להצביע החודש, כך לפי מנהל בכיר בחברה. דובר של אקסון סירב לומר מהן תחזיות המחיר הנוכחיות שלה והוסיף שהחברה משתמשת בטווח של מחירים לפיתוח התוכנית העסקית שלה.

הלחץ גובר אחרי שלושה רבעונים רצופים של הפסדים

שנים ארוכות בהן מחירי הנפט יישארו נמוכים יפעילו אפילו יותר לחץ על אקסון, אשר הציגה שלושה רבעונים רצופים של הפסדים השנה בפעם הראשונה אי פעם, ולפני המגפה נמצאה בעיצומה של תוכנית להוציא 230 מיליארד דולר על מנת לשאוב עוד כמיליון חביות נפט וגז טבעי ליום עד שנת 2025.

בעוד אקסון לא מגלה את התחזיות שלה, הודעותיה הפומביות של החברה לגבי העתיד של תעשיית הנפט לטווח הרחוק לאחר המגפה נשמעו מעודדות.

באוקטובר אמרה החברה למשקיעים שהמצב הנוכחי, שבו ההשקעה בייצור נפט וגז מועטה, עשוי להשאיר את העולם עם צורך לדלקים מבוססי פחמן בשנים הקרובות. בהודעה שפורסמה על האתר של אקסון באוקטובר, מנכ"ל החברה דארן וודס הגדיר את מצוקתה של התעשייה כזמנית ואמר שהצורך במוצרים של אקסון יגבר בעתיד הקרוב.

"אפילו כשלוקחים בחשבון את ההשפעה קצרת הטווח של הקורונה על הביקוש, הטיעונים המצביעים על כך שכדאי בכל זאת להשקיע - ברורים", כתב.

סטיפן ליטלטון, ראש מחלקת היחסים עם משקיעים של אקסון, אמר שהחברה משערכת השקעה בהון על פני טווח זמן של עשור, ושהקורונה לא שינתה את תחזיתה ארוכת הטווח. אקסון לא ביטלה אף פרויקט צפוי עקב המגפה, רק השהתה אותם לזמן מה, אמר.

"הנתונים הבסיסיים לא השתנו; הדבר היחיד שהשתנה הוא התזמון, מפני שאני יודעים שאוכלוסיות יגדלו ואיתן גם השגשוג הכלכלי", אמר ליטלטון בריאיון.

אקסון נאבקת להגיע לכיסוי הדיבידנד שלה, 15 מיליארד דולר בשנה, במחירים הקיימים, ולוותה חוב השנה כדי לעשות זאת. בינתיים היא הצליחה לשלם, שלא כמו יריבות שלה כולל רויאל דאטש של (Royal Dutch Shell) ובריטיש פטרולאום (BP), אשר קיצצו את הדיבידנד שהן מחלקות במהלך השנה עקב תזרים המזומנים הנמוך.

החברה קיצצה עשרה מיליארד דולר מההוצאות שלה בהון אחרי שהמגפה החלה והודיעה שהיא עשוי לפטר עד 15% מכוח האדם שלה ברחבי העולם, מה שמיתרגם לכ־14 אלף משרות כולל עובדי קבלן. אקסון גם אמרה שתוריד את תקציב ההון שלה לבין 16 מיליארד ל־19 מיליארד בשנה הבאה.

אפילו לאחר קיצוצים אלה, תזדקק אקסון לכך שמחירי הנפט יהיו בין 55 ל־65 דולר לחבית בשנת 2021 על מנת לכסות את ההוצאות שלה בהון ובדיבידנד, מעריכים אנליסטים.

של הורידה באופן פומבי את תחזיות המחיר שלה ביוני, וחזתה שחבית ברנט תגיע למחיר של 50 דולר בשנת 2022 לפני שתגיע למחיר לטווח ארוך של 60 דולר. כתוצאה מהרביזיה בתחזיות, החברה אמרה שתוריד את ערכם של חלק מנכסי הנפט והגז שלה בסכום שמגיע עד 22 מיליארד. גם בריטיש פטרולאום קיצצה את תחזיות המחיר של והורידה את ערכם של נכסים במיליארדי דולרים.

המעמד של אקסון התדרדר בשנים האחרונות

אקסון הודיעה באוקטובר שהיא עשויה להוריד את ערכם של נכסים בגז טבעי שהיו מוערכים בכ-30 מיליארד דולר, אך הוסיפה שזה לא אמור לפגוע בתחזיותיה לגבי מחירים בטווח הרחוק יותר. בעשורים האחרונים, החברה לעתים רחוקות הורידה את ערכו של נכס כלשהו. מנהלים במשך שנים טענו שהחברה שמרנית מאוד בהחלטות ההשקעה שלה ובוחרת פרויקטים שיצליחו לעבוד מבחינה פיננסית בכל תנאי סביבה מבחינת מחיר סחורות.

יחד עם זאת מעמדה של אקסון כחברת נפט במחיר נמוך הידרדר בשנים האחרונות. ביראג' ורחטאריה, אנליסט בחברת RBC Markets, אמר שנקודת האיזון של החברה היא הגרועה מבין המתחרות שלה והוסיף שברמת ההוצאה הנוכחית, ייצור הנפט והגז שלה צפוי להצטמק.

וודס אמר למשקיעים במרץ שאקסון בחנה טווח של מחירי סחורות גם על פי תנאי שוק קשים ובמחירים נמוכים. אם מחירי הנפט ימשיכו להיות סביב 40 דולר לחבית במשך שנים, תסריט שוודס הגדיר כלא סביר, אקסון עדיין תוכל להתמודד עם רמות החבות שלה.

"הייתי אומר לך בנוסף, שאם נמצא את עצמנו במצב חסרת תקדים זה עוד חמש שנים, אז נשנה את התוכניות שלנו", הוסיף.