תא"ל מרדכי כהנא הגיש תביעת לשון הרע נגד תאגיד "כאן" וכרמלה מנשה

טוען כי עם תחילת חקירתו פרסמה מנשה בשידורי התאגיד כתבות בהן הוצגו החשדות נגדו כעובדות, וגם כאשר הסתבר כי "ההר הוליד עכבר", לא פורסמה התנצלות

כרמלה מנשה / עוזר צלמת: אריאל בלאק
כרמלה מנשה / עוזר צלמת: אריאל בלאק

תא"ל מרדכי כהנא הגיש תביעת לשון הרע נגד תאגיד השידור הציבורי והכתבת הצבאית כרמלה מנשה וכן נגד הנהג האישי שלו לשעבר, נועם גור. כהנא דורש פיצוי של 660 אלף שקל וכן הסרת חלק מהפרסומים מאתר האינטרנט של התאגיד.

נזכיר כי בשנת 2017 נפתחה נגד כהנא, אז קצין האיסוף הקרבי הראשי, חקירת מצ"ח בחשד למרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, עיכוב ציוד, הוצאת רכוש ציוד מרשות הצבא ועבירות בנשק. החקירה עסקה בין היתר בציוד שנמצא במכולה שהייתה בשימושו והועברה לבקשתו מבסיס צבאי אחד לשני. לאחר פתיחת החקירה כהנא פרש מתפקידו, אך בסופו של דבר הורשע בעבירה משמעתית בלבד וננזף.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אורי בן יוחנה ויאיר וינר ממשרד י. וינרוט ושות', נטען כי מיד עם תחילת החקירה נגד כהנא פרסמה מנשה בשידורי התאגיד כתבות בהן הוצגו החשדות נגדו כעובדות, וגם כאשר הסתבר כי "ההר הוליד עכבר", לא פורסמה התנצלות.

לטענת כהנא, ביום בו החלה חקירת מצ"ח פרסמה מנשה במהדורת "חדשות הערב" כתבה שנשאה את השם "מכולת הנשק של הקצין הבכיר", בה הוצגו ממצאיו של תחקיר עיתונאי שכביכול נעשה על-ידי מנשה, ובו האשמות כאילו הקצין (בשלב הזה ללא שמו) אגר ציוד צבאי ואזרחי רב שלקח ללא רשות למטרותיו האישיות, לשימושו ולשימוש בני משפחתו.

בהמשך שודרה כתבה נוספת, הפעם עם פרטים מזהים ,שכותרתה "עדות החייל שהוביל לחקירת תת-אלוף מרדכי כהנא". החייל טען כי כהנא נטל לשימושו ציוד אישי רב כמו כוסות חד -פעמיות, סמרטוטים, מגבים, נייר טואלט ומטאטאים, העביר לילדיו נעליים יקרות שהיו אמורות להיות בשימוש הצבא, הורה על צביעת הג'יפ שלו כדי שיוכל להשתמש בו בחופשות וכדומה. בנוסף יוחס לו ניסיון לשיבוש הליכי החקירה.

כהנא טוען כי הדברים הוצגו כעובדות מוגמרות: "תת-אלוף מרדכי כהנא, קצין ולוחם מוערך מאוד, מפקד בכיר שמורה לחייל שלו להסתיר, לשקר למפקדים, לצבא. תת-אלוף כהנא היה שולח חייל כזה לכלא. אלה הערכים שהפקודים של הקצין הבכיר הפנימו, ועם הקוד האתי הזה הם יוצאים לחיים האזרחים".

על-פי התביעה, "במסגרת אותן כתבות, אשר התבססו על דברים שאין להם שום קשר למציאות, שאותם אף לא טרחו הנתבעים (בניגוד לחובתם על-פי דין) לנסות לבדוק או לאשש, הוצג התובע - קצין בכיר ערכי ומוערך, אשר פעל במשך שנים רבות בשירות המדינה והחברה בשלל תפקידים מורכבים ומסכני חיים - באור נלעג, מבזה ומביך, כ'גנב קטן' אשר שלח ידו ברכוש הצבא ואשר נטל לעצמו ולשימושו הפרטי והאישי פריטי ציוד אישי זולים, כמי שפעל על -מנת לייצר לעצמו טובות הנאה שונות על חשבון הצבא, וכמי שפעל בדרכי רמייה, שיבוש, הסתרה והטעיה".

הכתבות לוו בקדימונים שטענו כי הקצין "מעורב בפרשת גניבת נשק", האשמה שלא הועלתה נגד כהנא ובוודאי לא הובא בגללה לדין.

על-פי הנטען בתביעה, לו הנתבעים היו טורחים למלא את חובתם ולבדוק, הם היו מגלים בקלות כי מדובר בטענות ובהאשמות סרק, ונמנעים מהפרסום.

כהנא טוען כי גם לאחר פרישתו מהצבא המשיכה מנשה להכפיש אותו בפוסטים שפורסמו על-ידה, למשל בהתכתבות עם הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות" יוסי יהושע, שתקף את הדרך בו הרמטכ"ל הפנה עורף לקצין המוערך, ומנשה השיבה לו בפירוט האשמות נגד כהנא על מעשים שלכאורה ביצע.

בתביעה מצוין כי גם היום מופיעות הכתבות באתר התאגיד מבלי פרסום על כך שמרבית הטענות שהועלו בהן הוסרו לחלוטין.

כאמור, כהנא מבקש פיצוי כספי וכן הסרת הפרסומים שלטענתו מכפישים אותו.

עורכי דינו של כהנא, אורי בן יוחנה ויאיר וינר ממשרד עורכי הדין ד"ר י. וינרוט ושות', מסרו: "שמו הטוב של תא"ל כהנא, לוחם ומפקד מוערך ביותר שסיכן את חייו לאורך שנים למען המדינה, הוכתם בסדרת פרסומים שהתבססו על 'עובדות' מנותקות מן המציאות, וזאת למרות שתא"ל כהנא ביקש להעמיד דברים על דיוקם טרם הפרסום. דווקא על רקע הערכתנו הכללית לתאגיד השידור 'כאן' ולעיתונאית כרמלה מנשה, ניתן היה לצפות להקפדה על סטנדרטים עיתונאיים בסיסיים, שלמרבה הצער לא התקיימו במקרה הזה, והסבו לתא"ל כהנא ולשמו הטוב נזק. האמת חשובה יותר מכל, ואנו מאמינים ומצפים כי בית המשפט יוציא אותה לאור". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם התקבל אצלנו. לכשיתקבל, נתייחס לטענות בבית המשפט".