"מעולם לא היה כדבר הזה": התקלה בבורסה - במערכת הפצת המידע

תקלה חריגה בבורסה שהחזירה את שערי המסחר לרמה של לפני הפתיחה הבוקר העלתה ספקולציות בשוק על מתקפת סייבר • מהבורסה נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה הקשורה רק למערכות הפצת המידע ולא למערכות המסחר" • יו"ר רשות ני"ע ענת גואטה דורשת מהבורסה "דוח מפורט בנושא, לאחר שיתבצע תחקיר"

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

"יש פאניקה ורצות שמועות. יש כאלה שאומרים שזה סייבר אבל כלום לא ידוע. מעולם לא היה כדבר הזה", כך אמר בכיר בשוק ההון לגלובס בנוגע לתקלה שהחזירה את השערים בבורסה לרמת מחירים של טרום הפתיחה הבוקר. בסביבות השעה 15:35-15:30 קרתה "תקלת מסחר חמורה מאוד בבורסה. אירוע קיצון", אומר גורם אחר, שתוהה, כמו כולם, מה קרה.

או אז המדדים בבורסה השתוללו בפתאומיות ללא סיבה שנראית לעין כשלדברי סוחר אחר, "לא ניתן לשגר פקודות קנייה ומכירה". ככל הידוע במסגרת התקלה התרחש נתק בין מערכת המסחר של חברי הבורסה לבין מחשבי הבורסה, מה שגרם לשיבוש הפעילות השוטפת ולהצגה שגויה של נתוני העסקאות שמבצעים הסוחרים במסגרת המסחר השוטף.

גורמים בשוק מעריכים כי התקלה אינה קשורה למסחר אלא ככל הנראה להפצה, לה יש משמעות על המסחר. "המסחר ממשיך להתקיים היום כך שאם יהיו בעיות את המסקנות יידעו להסיק אחר כך", אמר גורם מעורה. כך, התקלה היא ככל הנראה באחד השרתים בהפצת במידע לא במסחר ולא הייתה פגיעה ברציפות המסחר, כדברי גורם בשוק שמעורה שמאמצי הבירור שמתנהלים עתה.

עוד ככל הידוע בשלב הנוכחי, התקלה טופלה אחרי זמן לא רב והקשר בין מערכות המסחר של חברי הבורסה לבין מחשבי הבורסה שב לסדרו. בסביבת הבורסה ובקרב הסוחרים מתקשים לזכור אירוע דומה ומציינים שמה שקורה עתה הוא חסר תקדים. "בחיים לא ראיתי דבר כזה" אומרים לנו כמה שחקנים בשוק.

לפי שעה הבורסה ורשות ניירות ערך שמפקחת עליה טרם הגיבו. ואולם, שני הגופים נמצאים בעובדי הקורה ובוחנים מה קרה ומדוע. בשוק יש הערכות שמדובר באירוע סייבר או אולי הצפה או תקלה טכנית מסוג אחר, אך לפי שעה אין תשובה מוסמכת, כשגורמים מעורים אומרים שמדובר לפי שעה בשמועות לא מבוססות.

"מה שמגביר את הספקולציות בשוק זה חוסר התגובה של הבורסה בנושא", אמר סוחר נוסף לגלובס, כשאחר מציין כי ב-2012 הייתה תקלה חריגה בגורם חיצוני לבורסה שגם השפיעה על היכולת לסחור בה באופן חריג.

לאחר יותר משעה מקרות האירוע החריג והחמור הודיעה הבורסה כי "בשל תקלה טכנית, התנתקה בשעה 15:36 מערכת הפצת המידע של הרצף ("ספיידר"). המערכת התחברה מחדש לאחר כמה דקות. מערכות המסחר המשיכו לפעול כל העת כרגיל וההתנתקות לא השפיעה עליהן. למיטב הבנתנו, בשלב החיבור מחדש של הספיידר, חלק מחברי הבורסה פרסמו שוב נתוני מסחר מתחילת היום במערכות הפצת המידע שלהם. מדובר בתקלה הקשורה רק למערכות הפצת המידע ולא למערכות המסחר".

גם לאחר התגובה הרשמית של הבורסה לא שככה הסערה וסוחרים בבורסה ציינו שהתקשו בביצוע פקודות גם יותר מכמה דקות לאחר שלכאורה הבעיה נפתרה, לשון הודעת הבורסה. כך או כך, רשות ניירות ערך הגיבה לתקלה החריגה. מהרשות נמסר שעה קלה לאחר שהבורסה פרסמה את תגובתה הראשונה והמאוחרת לתקלה כי "יו״ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, דרשה לקבל דיווח אודות התקלה שהתרחשה היום במערכות הבורסה ובכלל זאת בנוגע להשלכות ולמשמעויות על המסחר". עוד נמסר מרשות ניירות ערך כי "בשיחה שהתקיימה בין גואטה לבין מנכ״ל הבורסה, איתי בן זאב, עודכנה גואטה בסטאטוס הטיפול בתקלה ובתמונת המצב עד כה. גואטה דרשה כי הנהלת הבורסה תעביר לרשות דוח מפורט בנושא, לאחר שיתבצע תחקיר, כולל המלצות וזאת על מנת למנוע השנות מקרים דומים. במקביל, הרשות תבחן את ההשלכות של התקלה על המסחר".

בדומה למה שקורה בבורסה פעמים רבות במהלך השנה, כשכמעט כל ערב יש עבודות תחזוקה ושדרוג למערכות שונות, גם אמש נעשו עבודות תחזוקה ושדרוג מערכת האבטחה של הבורסה. על פניו, טוען גורם מעורה, לא נראה שיש קשר בין התקלה לבין עבודות אלה.

התנודות החריגות במדד ת"א 35:

תנודות חריגות במדד ת"א-35 / צילום: צילום מסך מ-TradeOne
 תנודות חריגות במדד ת"א-35 / צילום: צילום מסך מ-TradeOne