הכובעים של אביגדור יצחקי: בבוקר יו"ר הפיס, בערב עובד בשביל מרכזי הקניות

מבדיקת גלובס עולה כי יצחקי, שמשמש כיו"ר מפעל הפיס במשרה חלקית של 70%, מספק שירותי ייעוץ ולובי בתשלום עבור קבוצת ביג ולוקח חלק במאבקה לחזור לפעילות אחרי תקופת הסגר ובסוגיות שונות

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

אביגדור יצחקי מוכר לרבים כיו"ר מפעל הפיס בשנתיים האחרונות, והודות לשורת תפקידים שמילא לאורך השנים, ביניהם ראש מטה הדיור הלאומי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת אריאל שרון וחבר כנסת מטעם מפלגת קדימה.

בימים האחרונים עולה שמו של יצחקי בהקשר אחר - המאבק על פתיחת מרכזי הקניות בישראל. מבדיקת גלובס עולה כי יצחקי, שמשמש כיו"ר מפעל הפיס במשרה חלקית של 70%, מספק שירותי ייעוץ ולובי בתשלום עבור קבוצת ביג ולוקח חלק במאבקה לחזור לפעילות אחרי תקופת הסגר, ובסוגיות שונות. בימים האחרונים עלה שמו בהקשר של ניסיונות הקבוצה להפעיל לחץ על הממשלה במטרה לפתוח את מרכזי ביג, ואלה אכן זכו להיפתח אחרי חנויות הרחוב, ולפני שאושרה פתיחה של קניונים.

ביג אינה החברה היחידה שיצחקי מייעץ ומספק לה שירותים - לפני מספר חודשים דווח בגלובס כי יצחקי משמש כיועץ גם להתאחדות בוני הארץ במשרה חלקית.

השימוש בלוביסטים אינו זר לחברות הקניונים ולרשתות האופנה. בחודשים האחרונים מנהלים בענף הקניונים, כמו גם רשתות האופנה, מאבק חריף במטרה לחזור לפעילות לאחר שהוטלו עליו מגבלות שהשביתו את פעילותו. מליסרון שוכרת את השירותים של חברת פוליסי, ואילו עזריאלי את השירותים של חברת ריפבליק. טרום משבר הקורונה, יוצגו הקניונים ורשתות האופנה על ידי איגוד לשכות המסחר, אשר שוכר גם הוא את השירותים של חברת פוליסי.

על רקע משבר הקורונה קם גוף נוסף שמייצג את רשתות האופנה והמסחר - גם הוא רשום כמי שנעזר בשירותי הלובי של ריפבליק. חלק מהם רשומים במאגר השדלנים של הכנסת, ואחרים אינם רשומים, זאת משום שהם פועלים מול משרדי האוצר והממשלה.
בביג השיבו לפניית גלובס: "אביגדור הוא ידיד ותיק מאוד וחבר של איתן (איתן בר זאב - יו"ר קבוצת ביג) עוד מימי הצבא ומעת לעת הוא עובד ומייעץ לנו על נושאים שאנחנו לא מבינים בהם".

אביגדור יצחקי מסר: "אני במשרה חלקית במפעל הפיס והכל מדווח. כמי שהיה עובד ציבור במגוון תפקידים, לפעמים הפניה היא קשורה לטובת העניין ולא לטובת לקוח כזה או אחר. אני מייעץ לקבוצת ביג גם בנושאים אחרים. בכל מקום שאני משרת אינטרס כל שהוא - אני מציין. תשאלי למשל את יו"ר ועדת חוקה".

פנינו ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ יעקב אשר, וזו תשובתו: "אביגדור יצחקי אכן אמר לי שהוא מייעץ להם, לא שאלתי אותו האם זה נעשה בתשלום".