הקורונה פגעה קשה בדואר ישראל: הפסד של 68 מיליון שקל ברבעון

ההכנסות ברבעון השלישי ירדו ב-11% • ההפסד בתשעת החודשים הראשונים הסתכם ב-230.7 מיליון שקל, לעומת רווח בתקופה המקבילה • היו"ר חזי צאיג: "רואים התחלה של התאוששות בעקבות התגברות הקניות אונליין"

סניף של דואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
סניף של דואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

השפעות הקורונה נותנות את אותותיהן בתוצאות של חברת דואר ישראל, שמסיימת את הרבעון השלישי בהפסד של 67.9 מיליון שקל, מול רווח נקי של כ-41.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ההפסד בסך של 230.7 מיליון שקל, מול רווח נקי של כ-28.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2020 ירדו בכ-11% והסתכמו בכ-400 מיליון שקל, מול 448 מיליון שקל ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו הכנסות החברה ב-15.6% והסתכמו ב-1.14 מיליארד שקל, מול כ-1.35 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד.

בעקבות הפגיעה בהכנסות גם ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני מס והפחתות) ברבעון השלישי היה שלילי ועמד על כ-24 מיליון שקל, לעומת EBITDA חיובי של כ-94 מיליון שקל (כ-20% מההכנסות) בתקופה המקבילה. ה-EBITDA בתשעת החודשים היה שלילי ועמד על כ-65 מיליון שקל, מול EBITDA חיובי של 156 מיליון שקל (כ-11.5% מההכנסות) בתקופה המקבילה.

ההפסד התפעולי הסתכם ב-61 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח של 56 מיליון שקל ברבעון המקביל. דואר ישראל נמצאת בתהליך הפרטה שאמור להסתיים במהלך המחצית השניה 2021.

חזי צאיג, יו"ר דואר ישראל, אמר: "אחד האתגרים המורכבים השנה היה המשך הניהול העסקי על רקע מגפת הקורונה, שכעת ברור שתלווה אותנו גם בשנה הקרובה. הקורונה פגעה משמעותית בהכנסות חברת דואר ישראל, המבוססות על סחר מקוון ושירותים פיננסיים, על בסיס פריסת הסניפים הרחבה. הקורונה השפיעה על כל תחומי הלוגיסטיקה והסחר הכלל עולמי, השפעה אשר התבטאה בהאטה גלובלית בהטסות, בהאטה בתחומי הסחר הנכנס והיוצא, וכתוצאה מכך גם בירידה בפעילות הבנקאית, הנובעת מהאטה בצריכה במשקי הבית, בפעילות העסקית ועצירת הנסיעות לחו"ל, שפגעו גם ברכישת מט"ח".

"עם זאת, אומר צאיג, "אנו רואים התאוששות ברבעון השלישי, כאשר מאז חודש יוני האחרון יש חזרה לקניות ברשת, לאור הסגר השני בספטמבר, והעובדה שעד כה חנויות הרחוב והקניונים היו סגורים וביצוע רכישות הרשת היו האופציה המרכזית להזמנת מוצרים".

דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל: "הירידה בהכנסות הסחר בעקבות הקורונה מתחילה להתמתן, אנו רואים ברבעון השלישי התאוששות הדרגתית בהזמנות הסחר המקוון בארץ ומחו"ל, אשר מתעצמת בימי הקניות הבינלאומיים. בחודשים נובמבר ודצמבר אנו צפויים למיין ולקלוט מספר שיא של כ-15 מיליון חבילות מחו"ל, במשקל צפוי של כ-4,000 טון, המהווה גידול של 11% במשקל אל מול התקופה המקבילה אשתקד וכגידול של 3.5% במספר הפריטים. זו מגמה חיובית מאוד, שמעידה על חזרה לשגרה בתחום הקניות ברשת".