דירקטוריון עמידר צפוי לאשר הערב את מינוי יאיר זילברשטיין כיו"ר

דירקטוריון חברת עמידר צפוי להתכנס הערב ולבחור את זהותם של מי שיובילו את החברה בשנים הקרובות • לצד תפקיד היו"ר שאליו צפוי להיבחר יאיר זילברשטיין, מועמדו של שר השיכון ליצמן, ייבחר גם מנכ"ל קבוע

משרדי עמידר בחולון / צילום: שלומי יוסף
משרדי עמידר בחולון / צילום: שלומי יוסף

דירקטוריון חברת עמידר צפוי להתכנס הערב (א'), ובין היתר לבחור ביו"ר ובמנכ"ל חדשים. ברקע שני המינויים מתקיימת קלחת של שמועות וטענות על נסיון של ראשי משרד הבינוי והשיכון, אנשי חסידות גור, להשפיע על אופן התנהלותה של החברה הממשלתית.

עמידר, שהוקמה ב-1949, מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של מדינת ישראל בנושאי דיור , והיא אחראית על ניהול והקמה של מאות אלפי יחידות דיור ציבורי. עמידר, שלפי ההגדרה "אמונה על ביצוע מדיניות ממשלת ישראל בתחום השיכון הציבורי", מנהלת כיום קרוב ל-48 אלף יחידות דיור, מהן כ-38 אלף יחידות דיור במסגרת דיור קבע וכמה מאות יחידות דיור זמני. פעולותיה כוללות את אכלוס הדירות ואחזקתן, התקשרויות מול הדיירים וגביית שכר דירה, פיתוח סביבתי, וכן מכירת דירות בהתאם למדיניות הממשלה.

בחודש ספטמבר 2019 אושר מינויו של קובי אמסלם ליו"ר דירקטוריון עמידר. אמסלם, בעל תארים מתקדמים במשפטים ובמינהל עסקים, כיהן כממונה על השכר במשרד האוצר, ושימש כפרקליט בכיר בפרקליטות המדינה בתחום דיני עבודה. אמסלם מונה בתקופה שבה יפעת שאשא ביטון כיהנה כשרת השיכון ומשה כחלון כיהן בתפקיד שר האוצר. השניים רצו למנות את אמסלם לשלוש שנים, כמקובל, אולם היועץ המשפטי לממשלה הבהיר להם כי הדבר אינו אפשרי בתקופת ממשלת מעבר וקבע כי הוא ימונה לשנה, ולאחריה ניתן יהיה להאריך את כהונתו. תקופת השנה פקעה לפני כשבועיים ולמעשה, אמסלם הוא חבר דירקטוריון לשלוש שנים, אך אין לחברה כרגע יו"ר קבוע.

לפני 10 ימים מונה יאיר זילברשטיין, סמנכ"ל הכספים של מכבי שירותי בריאות משנת 2017 , כדירקטור בחברה. רבים צופים שזילברשטיין ייבחר לתפקיד היו"ר, מפאת העובדה ששר השיכון, יעקב ליצמן, תומך במועמדותו.

בישיבה גם צפוי להתמנות מנכ"ל קבוע לחברה. כיום שאול גליקסברג, סמנכ"ל הכספים של עמידר, הוא זה שמכהן כממלא מקום המנכ"ל. בשנה האחרונה פעלה ועדת איתור, יחד עם חברת יעוץ כ"א, לבחירת מנכ"ל חדש. מתוך עשרות מועמדים בחרה החברה שישה מועמדים. אחד מהם הוא רמי ברדוגו, שמשמש כמהנדס הראשי של עמידר. ברדוגו הוא אחיו של איש העסקים והפרשן הפוליטי, יעקב ברדוגו.

גורם בכיר שקשור להליך הטיח ביקורת נוקבת בהליך עצמו. "החוק אומר שהדירקטוריון יבחר יו"ר ראוי ושאח"כ השרים יאשרו. בפועל המצב הפוך. יש פוליטיזציה גמורה של ההליך. כל חוות הדעת המשפטיות אומרות את זה ברחל ביתך הקטנה. שיקול הדעת של הדירקטוריון חייב להיות עצמאי, לטובת החברה ולא לטובת שר מכהן. כך גם לגבי בחירת המנכ"ל. מדובר בהליך מובנה ומקצועי ובכל זאת, היו נסיונות בוטים ואינטנסיביים למנוע מוועדת האיתור לבחירת המנכ"ל להשלים את עבודתה. השיטה שלהם זה שהממונים יהיו חייבים להם".