האם רה"מ עבר על החוק שקובע שבנסיעות לחו"ל הוא ימנה מ"מ?

ליברמן מאשים שבדרך לערב הסעודית נתניהו שכח להעביר פיקוד לגנץ • זה לא היה נחוץ • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מאשים את ראש הממשלה בעבירה על החוק. "הוא נוסע לערב הסעודית", ליברמן מחה בגלי צה"ל, "לא מעדכן, לא את שר הביטחון, לא את שר החוץ, לא את הרמטכ"ל, לא את ראש אמ"ן, בניגוד לחוק יסוד הממשלה, שברגע שראש המדינה עוזב את גבולות ישראל הוא חייב למנות ממלא-מקום. הנה, הוא הלך לניתוחון קטן, 35 דקות, פה במדינת ישראל - באותן 35 דקות מינו ממלא-מקום".

ליברמן הגיב לדיווחים על הפגישה הלילית שהתקיימה לפני שבוע בין בנימין נתניהו, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. כל כלי התקשורת המרכזיים גרסו שנתניהו לא סיפר על הנסיעה לשר הביטחון בני גנץ. ואם לא סיפר, קל וחומר שהוא לא הטיל עליו למלא את מקומו. אבל האם היה בזה צורך?

ליברמן זוכר כנראה את הכותרות שליוו בשנים האחרונות כל פרוצדורה רפואית של נתניהו או קפיצה לחו"ל. "ראש הממשלה יעבור קולונוסקופיה, מינה את משה יעלון למלא את מקומו" (2013); "ראש הממשלה נערך להסרת אבנים בדרכי השתן, זאב אלקין יחליפו" (2017), "ראש הממשלה המריא לאוגנדה, את מקומו ימלא ישראל כ"ץ" (2020). המינויים האלה נדרשו כי לפי סעיף 16 בחוק יסוד הממשלה, כל אימת שראש הממשלה נמצא בנבצרות זמנית או יוצא מהארץ - נחוץ ממלא-מקום.

חיפוש באתר משרד ראש הממשלה מאשר שבכל המקרים האלה הממשלה הצביעה מראש על מינוי ממלא-המקום, ואילו ערב הביקור בערב הסעודית - צרצרים. הייתכן שנתניהו הפקיר את ישראל חמש שעות בלי ראש, בניגוד לחוק? התשובה היא לא.

החוק מאפשר למנות ממלא-מקום קבוע שיחליף את ראש הממשלה באופן אוטומטי במצבים שהזכרנו. ציפי לבני, למשל, הייתה ממלאת מקומו הקבועה של אהוד אולמרט, ולכן נסיעותיו לחו"ל לא הצריכו שום פעולת הסמכה. נתניהו מאז 2009, מעולם לא בחר אדם כזה, ולכן הממשלה נאלצה להסמיך כל פעם ממלא-מקום אד-הוק.

הכול השתנה כשהוקמה הממשלה הנוכחית. תיקון שנעשה בחוק יסוד הממשלה הפך את גנץ לממלא-מקום קבוע. לפי סעיף 43ב, "ראש הממשלה החלופי בממשלת החילופים יהיה ממלא-מקום ראש הממשלה", ושום ממלא-מקום אחר לא ימונה. המשמעות היא שגנץ נכנס בנעלי נתניהו ללא מגע יד אדם ברגע שנדרש מילוי מקום.

ואכן, בניגוד לדברי ליברמן, כשנתניהו עבר קולונוסקופיה בשבוע שעבר, הממשלה לא קיבלה שום החלטה שהעבירה את סמכויותיו לגנץ.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים. בממשלת החילופים, בניגוד לעבר, נתניהו אינו צריך להסמיך ממלא-מקום כשהוא נוסע לחו"ל או עובר ניתוח בארץ, שכן ראש הממשלה החליפי גנץ מוגדר מראש כממלא-מקומו.

תחקיר: אוריה בר-מאיר