כאוס בדרך? ללא שינויי חקיקה משמעותיים, פעילות הממשלה תושבת בתוך חודש

לפי בכירים במשרד האוצר, המסגרת הנוכחית לא תאפשר לחלק כספים לפעילות השוטפת של משרדי הממשלה החל מ-2021 - ללא קשר לאישור תקציב 2020

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

פעילות הממשל בישראל תושבת לחלוטין בתוך חודש אם הממשלה לא תעביר בשבועות הקרובים שינויי חקיקה משמעותיים נוספים בחוק יסוד משק המדינה, כך הסבירו הבוקר (ב') בכירי משרד האוצר בדיון בוועדת הכספים של הכנסת.

לפי היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג וממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס המסגרת הנוכחית הקיימת לא תאפשר לחלק כספים לפעילות השוטפת של משרדי הממשלה החל מ-2021 - וזאת ללא קשר לשאלה האם יאושר תקציב לשנת 2020 עד ל-23 לדצמבר או לא.

באוצר יגישו בקרוב תזכיר חוק שיאפשר לשנות את חוקי יסוד משק המדינה על מנת לנסות ולמנוע את ההשבתה הצפויה. גם חלק ניכר מהמשך הסיוע הממשלתי במסגרת קופסאות הקורונה למובטלים, לעצמאים ולעסקים מותנה בהכנסת שינויים לחוקי היסוד בחודש הקרוב.

מסינג וגרדוס הסבירו כי גם אם תקציב 2020 יאושר בזמן, אין אפשרות ריאלית לאשר את תקציב 2021 עד ל-1 לינואר. המשמעות היא כי עד לאישור תקציב 2021, כלומר בחודשים ינואר ופברואר במקרה הטוב (וחודשים נוספים אם תקציב 2020 לא יאושר והכנסת תתפזר) - הממשלה תיכנס לשנה שנייה של פעילות ללא תקציב מדינה מאושר.

מדובר לא רק במצב חסר תקדים אלא גם במצב המעורר אתגרים בהיקף בלתי מוכר להמשך ניהול התקציב.

המצב החוקי קובע שבהיעדר תקציב מדינה החשב הכללי באוצר יחלק בכל חודש 1 חלקי 12 של תקציב המדינה האחרון שאושר בכנסת, כלומר תקציב 2019. במהלך 2020 הוכנסו מספר הוראות שאפשרו להגדיל את מסגרת ההוצאה - אך תוקפן של הוראות אלה יפוג ב-31 לדצמבר 2020.

כתוצאה מכך מהסכום שיוכל החשב הכללי לחלק בינואר 2021 יהיה צורך להפחית את החזרי החובות (שגדלו משמעותית במהלך 2020). גם תקציבים בהיקף מיליארדי שקלים שהמדינה מחויבת לחלק לפי קופסאות הקורונה - יופחתו ממסגרת התקציב הזמני. בנוסף בהיעדר תקציב, האוצר לא יוכל להעביר עודפים לא מנוצלים בקופסאות הקורונה מ-2020 להוצאה ב-2021.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מאיר לוין הזהיר בישיבה מפני הכנסת שינויי חקיקה רבים מדי שיאפשרו למדינה להמשיך ותפקד ללא תקציב מדינה מאושר ואמר כי מציאות כזו תהפוך להיות הכלל והעברת תקציב מדינה מאושר - לחריג לכלל.