אושרה הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולריות בגגות מבנים

ועדת הכלכלה אישרה את הארכת הפטור בחמש שנים נוספות • עקב הסבך הפוליטי הארכת הפטור, שיזמה ח"כ מיקי חיימוביץ', התאפשרה באמצעות עדכון של חוק מקורות האנרגיה שמקדם משרד האנרגיה

מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') את הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולריות על גגות מבנים לחמש שנים נוספות. האישור התקבל בעקבות ריוויזיה שהגישה ח"כ מיקי חיימוביץ' לחוק מקורות אנרגיה, במטרה להתגבר על היעדר החקיקה הממשלתית בתקופה הזו, ובכדי לאפשר את חידוש תוקף הפטור מהיטל השבחה על מערכות סולריות למרות המציאות הפוליטית המורכבת.

כיום מתאפשרת התקנת מערכות פוטו וולטאיות על גגות מבנים ללא תשלום על היטל השבחה, לפי חוק שתוקפו עומד לפוג בסוף שנת 2020. אם הפטור לא היה מוארך - הדבר היה עלול לפגוע באופן משמעותי בעידוד התקנת המערכות הסולריות בישראל ולעכב עוד יותר את עמידת ישראל ביעדי ייצור החשמל הסולרי שהציבה לעצמה.

היות שוועדת השרים לענייני חקיקה כמעט ואינה מתכנסת לאחרונה, הייתה סכנה שתוקף החוק יפוג בסוף 2020 מבלי שהחקיקה תתחדש. על כן, נמצא בעת הזו פתרון פרלמנטרי להארכת הוראת השעה.

כדי לטפל בנושא פנתה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ חיימוביץ' למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי וביקשה ממנו להוסיף סעיף לחוק מקורות האנרגיה של השר שטייניץ, שדרכו יתוקן חוק התכנון והבנייה וכך יתאפשר המשך התקנת המערכות ללא צורך בתשלום היטל השבחה לחמש שנים נוספות.

על כן, חוק מקורות אנרגיה נפתח מחדש והוסף אליו סעיף שיאפשר את הארכת הפטור, לפני אישורו הסופי של החוק במליאת הכנסת. בתום הדיון, הדגיש יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי, שאלמלא תשומת הלב של ח"כ חיימוביץ', החוק היה מוטמע במליאה ללא השינוי והארכת הפטור הייתה ניצבת בפני קושי גדול לקראת תום השנה.

ח"כ חיימוביץ' אמרה בדיון כי "הדחיפות בטיפול בהארכת משך הפטור נובעת מזה שב-1 בינואר הפטור פוקע. חברות שעוסקות בתחום יצטרכו להבהיר ללקוחות שיגבו מהם היטל השבחה. זה יסיג את התחום הסולרי אחורנית שנים, ויפגע אנושות בחברות האלו ובעובדים שלהן. ישראל לא תוכל לעמוד ביעדים שלה. משרד הפנים לא יוכל להאריך את הוראת השעה כשוועדת השרים לא מתכנסת. אנחנו נוכל לעשות כאן צדק גדול ולא לגרום לנזק לשוק האנרגיה הסולרית אם נאשר את זה".

משרד הפנים התנגד לפטור גם למערכות שיותקנו מעל מאגרי מים 

חיימוביץ' ומרגי קיוו יחד עם משרד האנרגיה להצליח לאשר גם פטור מהיטל השבחה על התקנת תאים פוטו וולטאים מעל מאגרי מים ובריכות דגים, ובכך להאיץ את פריסת המערכות הסולריות בישראל. ואולם, למרות ניסיונות בנושא עד הרגע האחרון, משרד הפנים התנגד לתיקון ובלם אותו, בשל שאיפתו לטפל בנושא בנפרד במסגרת חוק התכנון והבנייה.

שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל, הדגיש בדיון כי ללא טיפול מהיר בנושא, "לא תהיה כדאיות כלכלית להקים את המתקנים האלו, וישראל לא תעמוד ביעדי הסכם פריז. חשבתי שהעניין כבר סגור מול משרד הפנים, ועכשיו אני שומע צלילים אחרים".

חיימוביץ' הדגישה בדיון כי אי הענקת פטור לתאים פוטו וולטאים מעל מאגרי מים, עלולה להסב נזק גדול לחברות העוסקות בתחום ולקידום יעדי האנרגיה המתחדשת.

הפטור מהיטל הוא אומנם סעיף חדש בהחלטה, אך ראוי לציין כי מדובר בהחלטה מתבקשת, שכן רק לפני כחודשיים אישרה הממשלה את הפטור במסגרת הצעת מחליטים בנושא יעדי האנרגיה המתחדשת.

בעקבות אישור הארכת הפטור, אמרה ח"כ חיימוביץ': "בעידן של משבר אקלים לא רק שאסור לסגת לאחור, בשביל להדביק את הפער משאר מדינות העולם ולהיאבק במשבר באופן המיטבי, עלינו להגדיל את יעדי האנרגיות המתחדשות בישראל באופן משמעותי, להאיץ את בניית התשתיות המתאימות ולשחרר כמה שיותר חסמים.
"בכל החלטה שלנו אנחנו צריכים לזכור שאנחנו כבר נמצאים בתוך משבר האקלים שהשפעותיו ילכו ויחריפו עם הזמן, ולזה לא יהיה חיסון. כדי להגן על עתידנו עלינו לפעול עכשיו. אני שמחה ששוב הוכחנו שאפשר להגיע להסכמות חוצות מפלגות בנושאי הגנת הסביבה והבריאות".

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, אמר לאחר האישור בוועדה כי "על מנת לעמוד ביעדי הגדלת ייצור החשמל מאנרגיית השמש לכדי 30% עד 2030, נדרש למצות ולהגדיל את כלל המשאבים המצויים להתקנת מערכות סולריות, בהם שטחים דו שימושיים, כגון גגות בתים ומבני ציבור, מאגרי מים ועוד. התיקון שאישרנו היום הוא צעד מבורך, שיעודד אזרחים רבים לקחת חלק בתהליך שאנו מובילים להחלפת תמהיל הדלקים והפחם המזהמים במערכות סולריות וגז טבעי".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "קידום אנרגיה מתחדשת בישראל והגעה ליעד של 30% של אנרגיה מתחדשת מכלל האנרגיה המיוצרת בישראל, עד לשנת 2030 היא מהלך חשוב שהממשלה קיבלה החלטה בעניינו זה מכבר. במסגרת החלטה זו הנחה שר הפנים את הצוות המקצועי לפעול להכנת עבודת מטה בנושא פטור מהיטל השבחה במקרקעין על גבי נכס שהוא מאגר מים, מאגר קולחין ובריכות דגים. הצוות יגיש את המלצותיו בהקדם ובהתאם לכך יפעל השר לתיקון החקיקה הנדרשת".