ההתבטאויות המיניות והביקורת הנוקבת נגד המועמד לפרקליט המדינה: "תפיסת עולם מעוותת כלפי נשים"

ועדת האיתור סופגת ביקורת בעקבות ההחלטה להמליץ על עו"ד עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה • הרקע לביקורת: שתי התבטאויות מיניות שאמר איסמן בעבר, אחת מהן כששאל מתמחה האם יש לה בארון תחתוני חוטיני מנומרים • הוועדה: "עו"ד איסמן הביע צער עמוק על הדברים ולקח אחריות על מעשיו"

עו"ד עמית איסמן / צילום: לשכת עורכי הדין
עו"ד עמית איסמן / צילום: לשכת עורכי הדין

ביקורת נוקבת מצד ארגוני נשים וגורמים נוספים על החלטת ועדת האיתור, בראשות היועמ"ש אביחי מנדלבליט, להמליץ על פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית איסמן, כמועמד לתפקיד פרקליט המדינה. זאת עקב התבטאויות מיניות בעייתיות של איסמן בעבר. מנגד, יוצאים במערכת המשפט להגנתו של איסמן ואומרים שהוא האדם המתאים ביותר לתפקיד.

שדולת הנשים מסרה כי מינויו של עמית איסמן לתפקיד כל כך נכבד של פרקליט המדינה, והניסיון לגמד את האמירות המיניות הבוטות שלו כדי להכשיר את הבחירה, הוא ניסיון פסול. "אמירות בוטות כאלה מעידות על תפיסת עולם מעוותת כלפי נשים, וגם על הארגון בו הוא עובד. אדם כזה צמח והתקדם במערכת והוא לא עומד רק בפני עצמו. משרד המשפטים צריך לעשות בדק בית מקיף במשרד ממשלתי, שאמור להוות דוגמה ומופת לציבור, ולבחון היטב הטענות בדבר פחד של פרקליטות להתלונן על שיח לא הולם, ולבדוק בצורה מקיפה את נושא ההטרדות המיניות", מסרה השדולה והוסיפה ושאלה - "איזה מסר מקבלות פרקליטות ממינויו של מר איסמן? מצפצפים עליכן - תמשיכו לשתוק".

גם יו"ר נעמת חגית פאר קראה לשר המשפטים אבי ניסנקורן להקפיא את הליך מינויו של עו"ד עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה. במכתב שהעבירה לשר כתבה פאר כי "למותר לציין כי מהפרסומים בעניין עלו טענות לכאורה כי התלונות לא נבדקו באופן יסודי דיו. דבר שהוא חמור בכלל וחמור שבעתיים כשמדובר במי שנושא תפקיד ברשויות אכיפת החוק. זאת ועוד, בימים אלה של משבר הקורונה והקשיים המיוחדים אותם חוות נשים, ובכלל זה עליה בשיעור עבירות אלימות ועבירות מין נגד נשים, יש חשיבות יתירה למנות לתפקיד כה חשוב וכה רגיש זה אדם המביא עימו תרבות ארגונית מכבדת נשים ולא מקטינה ומשפילה אותן".

"התנהגות שאינה הולמת"

הביקורת נוגעת בעיקרה לשתי התבטאויות בוטות של איסמן שנאמרו לפני 6 ו-12 שנה לנשים שעבדו בכפיפות לו. הראשונה, נאמרה בסביבות 2008 על ידי איסמן למתמחה ששהתה עמו בעת התייעצות לגבי תיק שנדון בפרקליטות בעת שהוא היה מנהל מחלקה. איסמן דיבר עם פרקליטה על תיק של עבירות מין, ובשלב מסוים הסתובב אל המתמחה ושאל אותה האם יש לה בארון תחתוני חוטיני מנומרים. כשזו השיבה בשלילה פנה איסמן לפרקליטה ואמר לה: "את רואה, זו בחורה נורמלית. היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון". זאת, לכאורה בניגוד למתלוננת בתיק עבירת מין שהם דנו בו.

התבטאות בעייתית שנייה של איסמן הופנתה כלפי פרקליטה בעת שהוא היה פרקליט מחוז חיפה. לפי עדותה של הפרקליטה היא התייעצה עם איסמן בנוגע לתיק שהסנגוריה לחצה עליה לסיים בעסקה טיעון ואזי הוא אמר לה: "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים אז יש תחושה של כאב אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עשתה לנו".

יודגש כי נוהלה חקירה נגד איסמן ובמאי 2018, בסיום החקירה, קבעה נציבות שירות המדינה כי אין בהתבטאויות שיוחסו לאיסמן משום מעשים המהווים הטרדה מינית. באשר לשתיים מההתבטאויות שיוחסו לו, קבעה הנציבות כי האמירות "עולות לכדי התנהגות שאינה הולמת" והמליצה לקיים שימוע בנוגע להתבטאויות אלו בפני מנכ"לית משרד המשפטים דאז, אמי פלמור. פלמור קבעה כי ההתבטאויות מהוות התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה, ובעקבות כך רשמה לו התראה בהליך משמעתי פנימי.

ועדת האיתור לפרקליט המדינה שבחרה באיסמן כתבה בהחלטתה כי "הוועדה השתכנעה כי אמירות אלו, אשר נאמרו לפני שנים רבות, אינן מאפיינות את עבודתו ואת התנהלותו של עו"ד איסמן".

עוד נאמר כי: "הוועדה רשמה בפניה כי עו"ד איסמן הביע צער עמוק על הדברים ולקח אחריות על מעשיו, לרבות בפני הוועדה עצמה, וכן התרשמה באופן בלתי אמצעי, מכך שהפיק את הלקחים הנדרשים. עו"ד איסמן הבהיר באופן מפורש כי הוא פועל מתוקף תפקידו לשמור על שיח מקצועי מכבד בפרקליטות המדינה ומחוצה לה, וכי בכוונתו להמשיך ולפעול כך. הוועדה סבורה כי במכלול נסיבות העניין, שתי אמירות אלו, שנאמרו כאמור לפני שנים רבות, אינן עולות כדי פגם ערכי-נורמטיבי המונע ממנו מלכהן בתפקיד פרקליט המדינה".

בהחלטת הוועדה להמליץ על איסמן נאמר כי: "עו"ד איסמן הוא בעל ניסיון רב שנים בפרקליטות המדינה, ובשנים האחרונות מילא תפקידים בכירים ביותר בארגון - כפרקליט מחוז חיפה (פלילי), כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים (בפועל) וכמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים (בפועל). עו"ד איסמן זכה להמלצות מצוינות מצד בכירי מערכת המשפט, בהם שופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, היועץ המשפטי לממשלה הקודם, פרקליט המדינה הקודם, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, בכירי משטרת ישראל והייעוץ המשפטי הציבורי, עורכי דין מהסנגוריה הציבורית ומלשכת עורכי הדין, ואחרים. כל הממליצים עמדו על מעלותיו המקצועיות והאישיות של עו"ד איסמן, והדגישו כי מדובר לשיטתם במועמד ראוי ביותר לתפקיד פרקליט המדינה.

"בהופעתו המרשימה בפני הוועדה, ניכרה היכרותו המעמיקה של עו"ד איסמן עם מערכת אכיפת החוק ועם המערכת הממשלתית בכללותה. עו"ד איסמן הציג משנה סדורה ומפורטת להתמודדות עם האתגרים הניצבים היום בפני מערכת אכיפת החוק, הן במישור המקצועי והן במישור הניהולי".

בנוסף, הוועדה התרשמה כי ביכולתו להוביל מהלכים ארגוניים משמעותיים שתכליתם חיזוק אמון הציבור בפרקליטות המדינה ובמערכת אכיפת החוק בכללותה. עו"ד איסמן הציג חזון של שקיפות ציבורית ופתיחות לביקורת. לאורך שנותיו, הוכיח עו"ד איסמן יכולת משפטית גבוהה ביותר וכישורים משפטיים יוצאי דופן, יכולת ניהול מעולה, יושרה ואמינות, יכולת עמידה בלחצים, והפגין עמוד שדרה מקצועי וערכי אל מול אתגרים כבדי משקל".

יודגש כי מינויו של איסמן לפרקליט מדינה טעון את אישור הממשלה וגורמים בממשלה מתנגדים למינוי.