הסאגה נמשכת: הוגשה עתירה לבג"ץ נגד הסדר מימון ימי הבידוד

התאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את התיקון לחוק שהתקבל בנוגע למימון ימי הבידוד, ולפיו המדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד לעסקים קטנים ו-50% מהימים לשאר העסקים, ולעובדים יקוזזו רק 4 ימי מחלה

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר / צילום: פאול אורלייב
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר / צילום: פאול אורלייב

התאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את התיקון לחוק בנוגע למימון ימי הבידוד, לפיו המדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד לעסקים קטנים ו-50% מהימים לשאר העסקים, ולעובדים יקוזזו רק 4 ימי מחלה במהלך הבידוד. ההתאחדות והנשיאות דורשות לחוקק את ההסדר הקודם - לפיו המעסיקים והמדינה יישאו בעלות ימי הבידוד בחלקים שווים, אך מלוא ימי הבידוד יקוזזו מימי המחלה של העובד.

לחילופין דורשים העותרים שהמדינה תפצה את המעסיקים בגין ההפרש שבין המתווה המוסכם הראשון, לבין המתווה החדש - הפרש המוערך ב-150 מיליון שקל.

לטענת התאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים, בראשות הנשיא ד"ר רון תומר,  "ההסדר פוגע בזכות הקניין של המעסיקים באופן לא מידתי, והוראותיו אף סותרות את תכלית החוק, שנועדה לסייע לעסקים ומעסיקים בתקופת הקורונה".

העתירה שהוגשה ממשיכה את סאגת עלות ימי הבידוד הבלתי נגמרת, שהייתה אמורה להגיע לסיומה בשבוע שעבר. לאחר שמונה חודשי מחלוקת בין האוצר לארגוני המעסיקים והעובדים, מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק הקובעת כי המדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד למעסיק בעסק קטן ו-50% למעסיקים אחרים.

על-פי החוק החדש, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד, המדינה תשפה את המעסיק על עלות היום השני לבידוד במלואו, ולאחר מכן על מחצית מעלות הבידוד לעסק "גדול" ו-75% לעסק "קטן". בגין הבידוד ינוכו עד 4 ימי מחלה ממכסתו הצבורה של העובד בלבד.

ההסדר לא מקובל על התאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים. לטענתן, ההסדר פוגע במעסיקים בצורה קיצונית ומנוגד להתייחסות האוצר לעגן בחוק את ההסדר הראשון.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכות הדין איה רייך-מינא ונטליה זרון ממשרד עמית, פולק, מטלון, נטען כי "מדובר בהפרה של התחייבות מינהלית מחייבת ומפורשת של המדינה לעיגון בחקיקה של מתווה מוסכם בעניין חלוקת נטל המימון של ימי הבידוד של העובדים, ובתיקון לחוק הפוגע בזכות יסוד של המעסיקים והנוגד את תכלית החוק".

החוק למימון עלות ימי הבידוד נחקק על רקע החלטת בג"ץ לבטל את תעודת המחלה שהוצאה על-ידי משרד הבריאות, עד שהגורמים הרלוונטיים יבחנו מיהו הגורם שראוי שיישא בנזק הכלכלי, שנגרם מחובת הבידוד שהוטלה על עשרות אלפים רבים של ישראלים בתקופת משבר הקורונה. בג"ץ נימק את החלטתו בכך שהימצאות בבידוד מכוח הצו אינה מהווה "מחלה" כהגדרתה בחוק דמי מחלה.

ההערכות הן כי עד החודש מימנו המעסיקים ימי בידוד לעובדיהם בעלות של מעל 4 מיליארד שקלים - והם גם אלה שהביאו את הסוגיה לבג"ץ.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, "המעסיקים הגיעו למתווה פשרה עם האוצר וההסתדרות, שבו כל צד תורם את חלקו כדי לפתור את בעיית התשלום בגין ימי הבידוד. לא ייתכן כי משרד האוצר יתחייב להסכם בנושא מימון ימי בידוד - גם בפנינו וגם בפני בית המשפט - ולבסוף יסגור הסכם עם הכנסת, שפוגע קשות בעסקים ומטיל עליהם עול נוסף".