התוכנית האסטרטגית של הפניקס: רווח שנתי של מיליארד שקל ב-2024

לאחר חודשים של עבודה משותפת עם חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי מפרסמת היום קבוצת הביטוח הפניקס, שבניהול המנכ"ל אייל בן סימון, תוכנית אסטרטגית לשנים 2020-2024 • החברה מכוונת ליעד תשואה על ההון של 12%-15% לשנה בכל אחת מהשנים, באופן קבוע

לאחר חודשים של עבודה משותפת עם חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי, מפרסמת היום קבוצת הביטוח הפניקס, שבניהול המנכ"ל אייל בן סימון, תוכנית אסטרטגית לשנים 2020-2024, שבמסגרתה היא מכוונת ליעד תשואה על ההון של 12%-15% לשנה בכל אחת מהשנים, באופן קבוע.

בחברה רוצים לחצות רווח שנתי של מעל מיליארד שקל בסוף התקופה, לאחר שינוי אופי הבעלות בחברה אשתקד. ב-2019 נמכרה השליטה בהפניקס, שבראשות היו"ר בני גבאי, לידי קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. מעצם אופיין, אלו מחפשות החזר גבוה על השקעה בטווחי זמן שאינם ארוכים במיוחד.

המיקוד של הפניקס, על פי המצגת שפרסם היום (ד') בן סימון, הוא ב"צמיחה ממוקדת תשואה", כלומר במוצרים ותחומים בעלי תשואה להון גבוהה יותר. כך בין היתר, החברה תכוון פחות למוצרים עם דרישות הון גבוהות, כגון סיעוד, ומנגד תחפש גידול בניהול כסף לטווח ארוך וקצר ולגידול בנכסים. היעד שהחברה שמה לעצמה הוא לצמוח בהיקף הנכסים המנוהל על ידיה מ-222 מיליארד שקל כיום ל-300 מיליארד שקל בסוף 2024.

לשם כך החברה מכוונת לגידול בערוצי הסוכנויות שבבעלות והביטוח הכללי, כמו גם להשקעה בצמיחה בבית ההשקעות אקסלנס. בין היתר הקבוצה רוצה להגיע לרווח שנתי של 175 מיליון שקל לפני מס באקסלנס ב-2024; רווח של 144 מיליון שקל לפני מס מסוכנויות הביטוח; ולהכפיל את נתח השוק שלה בלקוחות ישירים. כלומר, להיות מרוכזים בצמיחה בסוכנויות שבבעלותה ובערוצים ישירים.

החברה תשקיע בטכנולוגיה ובהתייעלות. "נשקיע מאוד חזק בטכנולוגיה, ונייצר מערכי ניהול ותפעול דיגיטליים, מוטי שירות", אומרים בהפניקס, שנסחרת כיום לפי שווי של 5.75 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה מתחילת השנה בכ-8%.

בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס
 בני גבאי, הפניקס / צילום: אלי יצהר, גלובס

בהפניקס מדגישים כי ההתייעלות אינה דרך העובדים אלא "בעיקר משיפורים טכנולוגיים, תהליכי רכש וכו'". בחברה מקווים להתייעל ולחסוך בהוצאות כ-150 מיליון שקל מדי שנה, לפני מס, אך זאת לצד ביצוע השקעות בהיקף דומה, בעיקר בשיפור טכנולוגיות. כלומר, מדובר בהתייעלות בפועל של כ-300 מיליון שקל לשנה, כך שעל פני זמן יהיה מדובר בחיסכון לטווח ארוך של כ-20% מההוצאות השנתיות.

בנוסף, הפניקס, שכבר נהנית היום מההחזקות הריאליות שלה בחברות פורטפוליו כגון סוכנויות הביטוח גמא, אקסלנס ואחרות, מבקשת להציף שווי, מתוך תפיסה שהשווי של החברות המוחזקות הללו לא בא לידי ביטוי באופן מספק.

הפניקס שמה דגש על ניהול הון וצמיחה תוך בחינת סוגיית ההון גם בביצוע עסקים, בדומה לתפיסה שקיימת בעולם הבנקאי מאז שעבר לפעול תחת משטר ההון "באזל", כשמאומץ בביטוח דרך משטר ההון סולבנסי 2.

במקביל מעבה הפניקס את מערך ניהול ההשקעות שלה, שכבר נחשב לאחד המובילים בשוק, ושמציג תוצאות מצוינות לאורך שנים, מתוך תפיסה שניהול השקעות טוב מתבטא ישירות ברווח. בין היתר מערך ניהול ההשקעות של הפניקס יגביר את יכולותיו בתחום ניהול ההשקעות מחוץ לישראל, וזאת מתוך כוונה להגדיל את הנתח של האיכות של ההשקעות הבינלאומיות שמבצעת הקבוצה.

המהלך שעליו הודיעה היום הפניקס אינו שגרתי בענף, והוא מגיע שבועות מעטים לאחר שהחברה כבר נקטה מהלך לא מוכר בשוק הביטוח המקומי, כשפרסמה מדיניות דיבידנד ברורה. בהקשר זה מציינת היום החברה, כי היא צופה כי תחלק דיבידנד גם ב-2020, ולמרות משבר הקורונה.