נתניהו: עוד לא מאוחר מדי, אפשר לעצור את ההידרדרות לבחירות

לדברי ראש הממשלה, גנץ נגרר אחרי לפיד ובנט מסיבות אישיות • נתניהו התעלם בדבריו מדרישת כחול לבן להעביר תקציב בהתאם לסיכומים בין המפלגות • גנץ בתגובה: "הפיגוע הכלכלי שאתה עושה באזרחי ישראל בזמן שמגפה כלכלית, רפואית וחברתית משתוללת, מראה שאיבדת את זה"

בנימין נתניהו  / צילום: אמיל סלמן/הארץ, שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן/הארץ, שלומי יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ד') כי "בימים דרמטיים כאלו לא צריך ללכת לבחירות. עם ישראל רוצה חיסונים ולא תשדירי בחירות. צריך לשים את הפוליטיקה בצד. גנץ צריך להרים את האמברקס ולעצור את ההידרדרות לבחירות. הוא צריך להתנהג באחריות. זה עוד לא מאוחר מדי. אסור לגרור את המדינה לבחירות כשאנחנו צריכים להילחם בקורונה". הצהרתו של נתניהו הגיעה בעקבות אישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית.

בדבריו נתניהו התעלם מדרישת כחול לבן להעביר תקציב בהתאם לסיכומים בין המפלגות.

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה לדבריו של נתניהו כי "נתניהו, תמה עת התרגילים. נגמר מסע ההסתרות והשקרים - הגיע מבחן המעשים. דווקא בגלל האתגרים  הגדולים שלפתחנו, הפיגוע הכלכלי שאתה עושה באזרחי ישראל בזמן שמגפה כלכלית, רפואית וחברתית משתוללת, מראה שאיבדת את זה. כולנו יודעים את האמת, גם אתה- אם לא היה משפט - היה תקציב. אם לא היה משפט הייתה ממשלה מתפקדת. אם לא היה משפט - הייתה אחדות. האחריות עליך ורק עליך".

בנוסף אמר נתניהו כי "אנחנו נמצאים בימים דרמטיים במדינה שלנו. המלחמה העולמית בקורונה ממשיכה במלא עוזה. אני עוסק בכך יום יום שעה שעה יחד עם שר הבריאות. לפנות בוקר דיברתי עם מנכ"ל חברת פייזר ומנכל חברת נובומקס. המדיניות שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר. אנחנו גם מטפחים ייצור עצמי. החיסונים הראשונים יגיעו בקרוב. אבל עד שיהיו לנו חיסונים לכל אזרחי ישראל זה ייקח עוד כמה חודשים טובים ועד אז יש לנו משימה לשמור על ההנחיות ולעזור לעסקים ולכלכלים.
"אנחנו יכולים לעשות את זה בזכות הפיכת ישראל למעצמה של הייטק וגז. יש לנו הישגים כבירים במאבק בקורונה. החשוב ביותר הוא שהצלנו חיים רבים. קצב התמותה בישראל קטן בהרבה ממה שקורה במדינות אחרות ברחבי העולם - בדיוק בגודל שלנו. שם התמותה פי שתיים עד פי חמישה. אם לא היינו מקבלים החלטות קשות לא היו מתהלכים בינינו רבים.
"גם אצלנו התחלואה עולה. עד שיגיעו החיסונים יתכן שנצטרך להדק הגבלות. עכשיו אלה ימים דרמטיים כי יש אתגרים ביטחוניים לא פשוטים. האויבים שלנו מנסים לפגוע בנו כל הזמן. אלה ימים דרמטיים גם כי אנחנו עושים שלום".

נתניהו הוסיף ואמר כי "עד לפני שנה ניהלתי ממשלה שהחזיקה מעמד חמש שנים שלמות. זה לא בשמיים. אם כחול לבן יעצרו את תהליך פיזור הכנסת יכולה להיות אחדות. אבל לא יכולה להיות אחדות כשהם אופוזיציה מתוך הקואליציה.
"למשל הוועדה על המינויים שהסכמנו להקים. הם לא היו מוכנים. למשל שהם מעלים דרישות פופוסליסטיות. הייתי צריך להיאבק נגדם. בממשלה הזו התחלואה מתחילה לעלות ואני רוצה לעצור את זה ולא יכולתי. מדברים על ממלכתיות ומקימים ועדות חקירה תפורות. אני יודע שאפשר אחרת. שצריך אחרת. בני גנץ לצערי נגרר אחרי לפיד ובנט והם מוכנים לגרור את המדינה לבחירות נוספות מסיבות אישיות".

בתגובה לשאלה אמר נתניהו כי "מעולם לא ראיתי דבר כזה של ממשלה בתוך ממשלה. אם רוצים שותפות צריך שותפות. ואני אומר להם את זה כבר חודשים. אני שואל את עצמי למה הם עושים את זה והסיבה ברורה כי הם לא מצליחים להמריא בסקרים".

בתשובה לשאלה על ההתחייבות שלו לקיום הרוטציה אמר נתניהו כי" הייתה לנו הסכמה על איך לנהל ממשלת אחדות. הסכמים קואליציונים הופרו מהרגע הראשון. זה מאוד סלקטיבי לשאול אותנו. הם מהרגע הראשון מפרים הסכמים. אפשר אחרת אבל זה מחייב שינוי התנהלות".

החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה טרומית ברוב של 61 חברי כנסת, לעומת 54 מתנגדים. ארבעת חברי רע"מ נעדרו וגם הח"כית פנינה תמנו שטה שנמצאת בחו"ל.

משבר הפוליטי בין כחול לבן לליכוד החריף ברגע שבו גנץ הרים את ידו בעד החוק, כאשר מנגד נתניהו לא נענה לפתח שהותיר עבורו עם הבקשה להביא לאישור את תקציב 2021 בהקדם. בכל מקרה, נראה שבחירות 2021 יצאו לדרך.

עם זאת, פיזור הכנסת ה-23 ייצא לדרך רק כאשר החוק יעבור בקריאות שנייה ושלישית ויקבע תאריך לבחירות, או לחלופין, אם הכנסת לא תעביר את תקציב 2020 עד ה-23 בדצמבר. אם הכנסת תתפזר, אז הבחירות ייערכו שלושה חודשים לאחר מכן. בחוק פיזור הכנסת ניתן לשלוט בתאריך שבו יתקיימו הבחירות.