מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה

מערכת הבחירות לכנסת ה-24 שיצאה לדרך מלווה במתחים קשים בקרב כל סיעות הבית • רע"מ נמנעה מלתמוך בהצעת החוק של יש עתיד לפיזור הכנסת: "היציאה לבחירות לא תשרת את הציבור הערבי שלנו" • לפיד: "בממשלה הזו אין מבוגר אחראי" • אמסלם: "זה ישראל לפני הכל?"

בני גנץ ובנימין נתניהו בהצבעה לפיזור הכנסת / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהצבעה לפיזור הכנסת / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

יום מתוח בכנסת: מערכת הבחירות לכנסת ה-24 שיצאה אתמול (ג') לדרך מלווה במתחים קשים בקרב כל סיעות הבית, סביב אישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית וחוקים נוספים שמתוכננים לעלות להצבעה במליאה. 

החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה טרומית ברוב של 61 חברי כנסת, לעומת 54 מתנגדים. ארבעת חברי רע"מ נעדרו וגם הח"כית פנינה תמנו שטה שנמצאת בחו"ל. בוועדת הכנסת יקבעו מי הוועדה שתכין את החוק.

מוקדם יותר היום, לאחר שכחול לבן על כל מרכיביה הודיעה כי בכוונתה לתמוך בחוק לפיזור הכנסת של יש עתיד, דווקא ברשימה המשותפת התקשו לקבל החלטה סיעתית. חברי הרשימה הוציאו הבוקר (ד') בזה אחר זו הודעות תמיכה בפיזור הכנסת ונגד נתניהו, בעוד יו"ר סיעת רע"מ מנסור עבאס חזר פעם אחר פעם על כך שאינו "בכיס של אף אחד". בסופו של דבר, בסיעה החליטו להימנע מלהצביע.

מסיעת רע"מ מסרו כי "אנחנו מחנה עצמאי, לא בכיס של אף אחד. ניסינו בימים האחרונים לשכנע את המפלגות האחרות ברשימה המשותפת בצורך לנהל מו"מ על ההצבעה לפיזור הכנסת, להציב דרישות עם הישגים משמעותיים לחברה שלנו בתמורה להצבעה הזו - תכנית מיגור האלימות בחברה הערבית, ביטול חוק קמיניץ - אבל עמיתינו ברשימה המשותפת התעקשו לפזר את הכנסת וללכת לבחירות ללא מו"מ. היציאה לבחירות לא תשרת את הציבור הערבי שלנו, ולא את הייצוג הפוליטי שלנו - שהרי לפי הסקרים הרשימה המשותפת תרד מכוחה".

עבאס דרש אתמול בישיבת הרשימה המשותפת חופש הצבעה לחבריו, אבל לא נענה. אם אכן ימנעו הוא ושלושת חבריו, הדבר עלול להביא להתפרקות המשותפת. גורם בכיר ברע"מ אמר לגלובס כי "משמעות פיזורה של הכנסת הוא עצירה של כל הנסיונות לפעול למען האוכלוסיה הערבית בזמן משבר קשה, ואין שום בטחון כי ממשלה או כנסת אחרים שיכנסו לפעילות רק בקיץ, יהיו טובים יותר".

תמורת אי התמיכה של רע"מ, רה"מ הממשלה נתניהו ויו"ר הסיעה עבאס הסכימו על גיבוש תוכנית למאבק באלימות בחברה הערבית, בהיקף של כ-500 מיליון שקל לשנה, במשך חמש שנים - 2.5 מיליארד שקל בסה"כ. התוכנית אושרה כבר ע"י משרדי ראש הממשלה, האוצר והמשרד לביטחון פנים. יודגש כי התוכנית החדשה תתבצע ללא קשר לתוכנית המתוכננת של הממשלה למיגור האלימות בחברה הערבית.

חילופי דברים קשים לפני ההצבעה

לפני ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת של יש עתיד, יו"ר המפלגה והאופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הצעת החוק הזו לא מונחת פה היום בתור עוד סיבוב של 'רק לא ביבי'. היא מונחת פה כי הגיע הזמן להפסיק עם זה, וכל עוד הוא שם, זה לא יפסק. הכעס והשנאה והניהול הכושל והפוליטיקה שהורסת לנו את המדינה - כל עוד הוא שם זה לא ייפסק. הילדים שלנו גדלים בתוך ים של שנאה. זה צריך להיפסק.

יאיר לפיד. הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
 יאיר לפיד. הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

"אתם מסכנים את חיינו. אתם מסכנים את הכלכלה שלנו, מזניחים את ההורים שלנו, שורפים את העתיד של הילדים שלנו. החודשים האחרונים היו קשים בגלל המגפה, אבל גם כי עומק השבר נחשף. המחיר של המחדל שלכם הוא לא רק הסגרים, לא רק מאות אלפי מובטלים ופשיטות רגל של בעלי עסקים קטנים שמפעל חייהם פשוט קרס. המחיר של המחדל הוא הריסוק המוחלט של אמון הציבור הישראלי בהנהגה שלו. ההבנה הכואבת שבממשלה הזו אין מבוגר אחראי. יש מבוגר, אבל הוא לא אחראי".

השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה להצעות החוק לפיזור הכנסת: "יאיר לפיד, אתה דמגוג קטן, חי מהסתה והפצת רעל. מבוקר ועד לילה, מזה אתה מתפרנס. אתה בן אדם שחי רק על שנאה. מבחינתכם, אם מחר אנחנו מוצאים מזור לקורונה אתם בבעיה. לא מעניין אתכם מדינת ישראל, המאבק היום יומי של האנשים. כשאנחנו סוגרים אתם שואלים למה אנחנו פוגעים בכלכלה, כשאנחנו פותחים אתם שואלים למה אתם פוגעים בבריאות. אם הייתם יכולים להאשים את ראש הממשלה שהוא פיתח את נגיף הקורונה, זה מה שהייתם עושים. האמת לא מעניינת אתכם, לא אכפת לכם מה יקרה פה אחר כך, העיקר שנתניהו לא יהיה ראש הממשלה. ולמה? רק בגלל שהוא עושה טוב".

דוד אמסלם.  הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
 דוד אמסלם. הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

"אתם רציתם להביא חקיקה הכי אנטי דמוקרטית שיש כדי שראש הממשלה לא יוכל להתמודד ולתת את האפשרות לציבור. קיבלתם 17 תיקים ולא היו לכם 17 איש, חשבתם בהתחלה להביא עובדים זרים. ואז נכנסנו לחוק הנורבגי והכנסת לכנסת עוד 7-8 ח"כים כדי שיהיה לך מישהו בוועדות. זה ישראל לפני הכל? לגבי התקציב, כשיש אי ודאות לא מקבלים תקציב".

כחול לבן ממזערים נזקים

בינתיים, כדי למזער נזקים, בכחול לבן הודיעו על כך שימשכו את הצעת חוק יסוד השוויון של ח"כ איתן גינזבורג. זאת לאחר שנודע להם כי אין להם את הרוב הדרוש להעביר אותו בהצבעה. זאת מאחר שמתנגדים לו חמשת חברי ימינה וכן שניים מגוש כחול לבן - האוזר והשר הנדל לצד גוש הליכוד-חרדים. בליכוד הודיעו על עוצר יציאות מהארץ לשרים ולחברי הכנסת כדי להבטיח רוב במליאה בכל רגע נתון היום ובמהלך השבועות הקרובים ככל שהמשבר ימשך. היום מתכננים בליכוד להפיל גם את שתי הצעות חוק נוספות שכחול לבן מעלה בניגוד למשמעת הקואליציונית הרופפת ממילא.

בשעה האחרונה כינס יו"ר המפלגה בני גנץ את חברי סיעתו לישיבה דחופה בכנסת. על המוקד, כך נודע לגלובס, החלטתם של האוזר והנדל להצביע נגד חוק השוויון. גורמים בכחול לבן טוענים כי החלטתם של השניים להפר את המשמעת הגושית באמצע משבר פוליטי גדול מול הליכוד, מטילה צל כבד על שיתוף הפעולה הנדרש בעת הזו מכל מרכיבי הצד של כחול לבן בקואליציה.

אווירת החשדנות בין כחול לבן לליכוד שנראית היום במסדרנות הכנסת לא תאפשר שיתופי פעולה ונראה בשלב הזה שרכבת הבחירות אכן יצאה מהתחנה. רק רצון עז של שני הצדדים - נתניהו וגנץ לעצור אותה יכול לבלום את המהלכים שנרקמים כעת בשתי המחנות. בליכוד נכון לשלב זה מסרבים להעניק לגנץ פשרה, מלבד העברת תקציב 2020 בסוף דצמבר. גנץ, כך אומרים, לא מתכוון לוותר הפעם על דרישתו הבסיסית להעביר את תקציב 2021 בלוח זמנים צפוף יותר משמציעים בליכוד.