האלימות בחברה הערבית מגיעה לבנקים: שורת תקריות ירי לסניפים בצפון

לפי הערכות, מדובר בפעולות של ארגוני פשע במטרה לסחוט "דמי חסות" • בשבת נפצעה מירי אישה במע'אר שעמדה ליד כספומט • ח"כ ג'אבר עסאקלה: "המשטרה פועלת להגן על הבנקים אבל לא על סתם אזרחים ערבים"

כספומט שנפגע מהירי בצפון / צילום: מרכז מוסאוא
כספומט שנפגע מהירי בצפון / צילום: מרכז מוסאוא

אם חיפשנו עוד עדות להחרפה ברמת האלימות של ארגוני הפשע בחברה הערבית ובתעוזה שלהם, שורת תקריות הירי אל סניפי בנקים וחנויות בכמה ערים ויישובים בצפון, סיפקו אותה. ארגון פשע אחד או שניים הפרוסים בכמה מהיישובים ביצעו התקפות בנשק חם על הבנקים והחנויות במסגרת גביית דמי חסות באצטלה של "חברת שמירה", אחת מדרכי הגבייה המקובלות בעיקר באזור הצפון. מי שלא נענה לשכירת ה"שומרים" זוכה למתקפות כמו שריפת העסק, השלכת רימוני הלם ומטענים, ירי אל העסק ובסופו של דבר גם ירי ישיר כדי לפצוע ולהרוג.

הדבר המדאיג המשתמע הוא היעדר החשש של ארגוני הפשע הללו, שמוביל לפנייה לא רק לעסקים וחנויות קטנים, או לקבלני בנייה, אלא גם למוסדות פיננסיים גדולים ומבוססים. לפי המידע שהגיע לגלובס הלחץ של ארגוני הפשע מופעל לא כלפי ההנהלות המרכזיות אלא על עובדים ומנהלים מקומיים מהחברה הערבית, כדי לקבל דמי חסות עבור ה"שמירה" על הסניפים ביישובים הערביים. הלחץ והתקיפות עוברות גם ליישובים מעורבים. בשל חיסיון החקירה המשטרה הורתה לבנקים להימנע ממסירת מידע כלשהו, והבנקים מעבירים אליה את הצילומים ממצלמות האבטחה, ואת פרטי המידע האחרים הנחוצים.

במחוז צפון של המשטרה ריכזו מידע על כמעט 20 תקיפות מסוג זה בשבועות האחרונים שהתמקדו בחנויות ובבנקים. הירי לא נשאר ביישובים הערביים בלבד, ולרשימה הזו הצטרפה העיר כרמיאל בגליל, שם נרשמו אירועי ירי לעבר מספר חנויות במתחם "ביג". בנוסף, ביישובים ראמה, נחף, דיר חנא מג'ד אל כרום ג'דיידה מכר ועראבה בוצע ירי לעבר סניפים של הבנקים מרכנתיל ולאומי. ברוב המקרים לא היו נפגעים בנפש. כן הוצת סניף בנק מרכנתיל בעכו.

המשטרה הציבה מארבים במקומות שונים וביום שבת המאמץ נשא פרי. מארב הבחין ברכב שהתקרב אל סניף בנק הפועלים במע'אר, ומהרכב נפתחה אש מנשק אוטומטי אל מבנה הבנק ומרפאה סמוכה. אישה שעמדה סמוך לכספומט נפצעה מהירי. השוטרים ניסו לעצור את היורים, שירו לעברם, ובחילופי האש נפצע אחד מהיורים ומת אחר כך מפצעיו. בהודעת המשטרה נאמר: "משטרת ישראל נלחמת מלחמת חורמה באלימות במגזר הערבי בדגש על שימוש בלתי חוקי בנשק. שוטרי משטרת ישראל נדרשים לעתים להתמודד עם מצבים מורכבים ומסוכנים בהתמודדות עם עבריינים חמושים. אירוע זה מצטרף לשורת מעצרים שבוצעו לאחרונה של עבריינים חמושים בנשקים, חלקם אוטומטיים, במחוז צפון".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הוסיף בתגובה: "‏בסמוך לכניסתי לתפקיד הכרזתי על המאבק בתופעת סחיטת דמי החסות (פרוטקשן) כיעד מרכזי. למיטב ידיעתי זו הפעם הראשונה ששר לביטחון הפנים מציב את הנושא כך. המשמעות איננה הצהרתית גרידא, אלא מחוללת שורה של שינויים בתוך משטרת ישראל. זה לא יהיה זבנג וגמרנו אלא מאבק שתוצאותיו ייראו בעוד חודשים ושנים".

המשטרה מעריכה: ארגון "אבו לטיף" מאחורי רוב המקרים 

לגלובס נודע כי המשטרה מעריכה שלרוב מקרי הירי אחראי ארגון פשע גדול בשם "אבו לטיף" ושלוחות שלו בערים והישובים הערביים. במסגרת החקירה של היחידה המרכזית במחוז צפון נעצרו ביום שישי, עוד בטרם האירוע במר'אר, כמה מחברי ארגון הפשע, תושבי ראמה, דיר חנה, עראבה וכרמיאל. בדיון להארכת מעצרם בבית משפט השלום בנצרת אמר נציג המשטרה כי העצורים, חברי ארגון הפשע, אחראים לשורה ארוכה של מקרי ירי, "שבוצעו בתעוזה, סמוך לאזורי מגורים, זה מראה על ארגון שעובד באופן אכזרי ביותר ובנס לא היו נפגעים".. המעצרים הוארכו אבל כאמור הירי נמשך, וייתכן שהאירוע במר'אר היה ניסיון תגובה של ארגון הפשיעה למעצרים.

חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר ועדת הכנסת למאבק בפשע בחברה הערבית, אומר כי האירועים נגד הבנקים מהווים עליית מדרגה, הגולשת גם להפעלת אלימות חמורה כלפי מוסדות ציבור פיננסיים. זה מצטרף לדבריו להטלת האימה על ראשי הרשויות והפקידות הבכירה ברשויות המקומיות כדי לזכות במכרזים ובתפקידים. הוא אמר כי הם מנסים לכפות את עצמם ואת ה"שמירה" שלהם על מוסדות ציבור כמו בנקים, ומי יודע לאן העניין יתפתח. עבאס אומר כי התוכנית שמגובשת בינו לנציגי משרד ראש הממשלה למאבק באלימות בחברה הערבית כבר מוכנה למעשה והיקפה כחצי מיליארד שקלים בכל שנה למשך חמש שנים ו בסך הכול 2.5 מיליארד שקל.

לדבריו, כעת ממתינים להסכמה בעניין התקציב בין משרד ראש הממשלה לאוצר. על רקע המשבר הפוליטי ואי העברת התקציב הוא אומר כי הנושא הוא בגדר פיקוח נפש וחייבים לקדמו ללא קשר למצב הפוליטי.

ח"כ ג׳אבר עסאקלה, גם הוא מהמשותפת, היה פחות אופטימי. הוא האשים את המשטרה כי היא ממהרת לפעול כי מדובר בהגנה על הבנקים, ולא עושה כן כשמדובר בסתם אזרחים ערבים, ולדבריו זה נעשה בלי צורך בתוכנית שמכילה עוד תחנות משטרה ביישובים הערביים: "אתמול והיום עמלה המשטרה במרץ רב ותפסה את הפושעים המעורבים בירי על בנקים בכמה מיישובי הצפון. הם עשו זאת בלי לגייס עוד ערבים למשטרה ומבלי לפתוח עוד תחנות משטרה ביישובים הערביים, כך זה כשמדובר בבנקים ולא באזרחים ערבים. האיש שרצח את גרושתו וופאא עבאהרה מאותו אזור עדיין מסתובב חופשי".

ג'עפר פראח ממרכז מוסאוא מוסיף כיוון אחר. לדבריו, אחת מהאפשרויות היא כי הירי בוצע בשל מדיניות מפלה של הבנקים ביחס לאזרחים הערבים. לדבריו, מהדיווחים שהתקבלו במרכז מוסאוא עולה כי הבנקים מקשים על מתן הלוואות בערבות המדינה ביישובים הערביים. בנק לאומי סגר סניפים עסקיים בערים טייבה וטירה והעביר אותם ליישוב כוכב יאיר. תושבים מחו גם עך העברת סניפי כפר קרע ואום אל פחם. עוד הוא אומר כי הבנקים דוחים יותר בקשות להלוואות ביישובים הערביים יחסית ליישובים היהודיים. טענה זו מסתמכת על דיווחים של בנק ישראל ולפיהם שיעור הסירוב של הבנקים למתן אשראי בחברה הערבית גדול בהרבה מבקרב יהודים.

אלא שגורמים העוסקים בנושא אומרים כי הקישור של סוגיית האשראי לירי אינו במקומו, וכי כל העדויות מראות שמדובר בניסיונות סחיטה.