וול סטריט | פיצ'ר

מנכ"לית נאסד"ק דוחפת דירקטוריונים להתגוון מבחינת ההרכב האנושי

עדינה פרידמן דנה בתוכנית הגיוון של הבורסה עם הוול סטריט ג'ורנל

עדינה פרידמן, מנכ"לית נאסד"ק / צילום: Evan Agostini/Invision
עדינה פרידמן, מנכ"לית נאסד"ק / צילום: Evan Agostini/Invision

בורסת נאסד"ק הציעה ביום שלישי חוקים חדשים שידרשו מחברי המנהלים של החברות הרשומות בה לעמוד בקריטריונים מינימליים של גיוון מגדרי, גזעי וכיו"ב, או לחילופין להסביר באופן פומבי למה אינן נוהגות כך. מנכ"לית נאסד"ק עדינה פרידמן שוחחה עם הוול סטריט ג'ורנל על תוכניות הגיוון של הבורסה. הראיון נערך לצרכי בהירות.

למה הנאסד"ק החליט לעשות זאת?
"הראשית של זה... למעשה הייתה לפני שנים רבות. בנוסף לפעילות בשווקים כאן בארה"ב, אנו מפעילים ויש בבעלותנו גם כמה מהשווקים במדינות נורדיות ובאירופה... מדינות רבות באירופה חצבו לעצמן עמדה מובילה במציאת דרכים לקבוע סטנדרטים, בעיקר בנושא שוויון מגדרי... הן היו יעילות למדי בשיפור המגוון של חברי המנהלים של החברות במדינות אלה.

"אך בכנות, השנה, עם כל החוויות שהביאה איתה, אני חושבת שזה העלה מודעות באמריקה התאגידית ליתרונות של גיוון.

"אנו חושבים שהמאמץ הזה הוא אחד מהצעדים החשובים שנאסד"ק יכולה לעשות על מנת לקדם את הנושא".

מה הייתה התגובה מאז פורסמה ההצעה של נאסד"ק? האם נשמעו תלונות, או שהמשוב היה חיובי?
"התגובה עד עכשיו הייתה חיובית באופן גורף. בהחלט שמענו מכמה אנשים שהיו להם שאלות או חששות. ואני חושבת שהצלחנו לשבת איתם על פרטי ההצעה כך שירגישו יותר נוח שמדובר בצעד חיובי, אך מצד שני לא מדובר בדרישה מחמירה.

מתוך הנחה שהכלל הזה יאושר על ידי מועצת הבורסות וניירות הערך, האם את מצפה שיהיו חברות מסוימות שעשויות להיות מוצאות מהנאסד"ק בגלל שלא יעמדו בכללי הגיוון שלו?
"אנחנו הולכים לעשות את זה בצורה כזו שלכל חברה תהיה דרך די ישירה לעמוד בכללים. אז אני לא צופה שיהיו חברות שיוצאו. זה באמת מה שאנו קוראים לו 'ציית לכללים - או הסבר למה לא'. מצאנו שכאשר אנו קבועים כללים מסוג זה, חברות עובדות קשה על מנת לעמוד בהם, וכשהן לא יכולות לעמוד בהם, יש להן לרוב סיבות טובות לכך. אז הן יוכלו להסביר זאת גם למשקיעים.

"שוב, זה הכל עניין של גילוי נאות. כדי שמשקיעים יבינו את הגיוון בחבר המנהלים ואת המאמץ שחברות עשו על מנת לשפר את הגיוון בחברי המנהלים שלהן".

מבקרים צפויים לומר שגזע ומגדר בחבר המנהלים של חברה לא משנים באותה מידה שהביצועים שלה והתשואות שלה למשקיעים חשובים להם. איך את עונה לזה?
"כשאנו מסתכלים על כל הגורמים של ESG - סביבה, חברה וניהול - תמיד אמרתי שזה עניין של 'גם' ולא עניין של 'או או'. כמובן, אנו כאן כדי שבעלי המניות או בעלי חברות יראו תשואות. וזה חלק גדול מלהיות חברה ציבורית.

"אך באותו זמן, בנוסף לתשואות האלה, זה משנה איך אנחנו עושים זאת. ואני חושבת שמה ש-ESG באמת מתמקד בו זה איך אנו מביאים את התשואות האלה.

"במקרה הספציפי הזה, ניהול חברה הוא רכיב קריטי של איך אנו מגיעים לתשואות. כאשר אנו בוחנים גיוון בחברי מנהלים ואת המחקרים שנעשו על גיוון בחברי מנהלים, ישנם מחקרים רבים המצביעים על כך שככל שחבר המנהלים מגוון יותר, זה קודם כל משפר את הביצועים הפיננסיים של החברה, וגם מוריד את פרופיל הסיכון ומשפר את ניהול הסיכונים שלה".

היו ניסיונות רבים בוול סטריט בשנים האחרונות לדחוף לגיוון רב יותר באולמות ההנהלה בתאגידים אמריקאיים, אבל חברי מנהלים מורכבים עדיין בעיקר מגברים לבנים. למה את חושבת שההצעה של נאסד"ק תעשה שינוי?
"יש לנו יחסים טובים מאוד עם החברות הרשומות אצלנו. אנו גם יודעים שרבות מהחברות הרשומות אצלנו נמצאות בקליפורניה. הן כבר מתמודדת עם הנושא. אז אני יודעת שחברות רבות בלאו הכי זזות בכיוון הזה.

"חברות האינטרנט ברובן טובות מאוד מבחינה זו. זה רק עניין של לתת להן את המשאבים והאמצעים להבין איך להגשים את היעד שלנו ולהגיע לגיוון רב יותר".