מפקדת אלון: להטיל על צה"ל את משימת ביצוע החיסונים לקורונה באוכלוסייה

בצל העלייה בתחלואה בקורונה, במפקדת אלון מדווחים דווקא על פתרון במספר סוגיות הנוגעות לחוסר שיתוף-הפעולה של הציבור עם מערך החקירות, ועל שיפור בתוצאות המערך

הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במפקדת אלון של פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל אביב כוכבי בביקור במפקדת אלון של פיקוד העורף / צילום: דובר צה"ל

במפקדת אלון ממליצים למשרד הבריאות להשתמש באופרציה שהוקמה בחודשים האחרונים ולהטיל על צה"ל את משימת ביצוע החיסונים לקורונה באוכלוסייה - כך אומר היום (א') בכיר במפקדה שהוקמה תחת פיקוד העורף בכדי לקטוע את שרשראות ההדבקה בישראל.

לדברי הגורם הבכיר, "יהיה נכון שניקח חלק משמעותי במערך. מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ. לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה".

בצל העלייה בתחלואה בקורונה, במפקדת אלון מדווחים דווקא על פתרון במספר סוגיות הנוגעות לחוסר שיתוף-הפעולה של הציבור עם מערך החקירות, ועל שיפור בתוצאות המערך. אם עד ראשית נובמבר דשדש המערך והצליח לאתר חמישה מגעים לאדם לכל היותר - בסוף נובמבר, לפי מפקדת אלון, החוקרים מצליחים לחצות את רף ה-10 ואפילו ה-12 מגעים לאדם.

בצה"ל מייחסים את העלייה לתודעה ציבורית גוברת, לצד הכנסת בני המשפחה, כברירת מחדל כמגעים בחקירות (עד תחילת נובמבר, למערך החקירות לא היה ממשק עם מערכות משרד הפנים).

בכיר במפקדת אלון שערך הבוקר תדרוך לעיתונאים אומר כי "זהו אירוע פנטסטי. באוקטובר 25% דיווחו על 0 מגעים, אבל בנובמבר זה ירד ל-2%. 44% מדברים על כמות גדולה יותר של למעלה מ-10 מגעים. נכון, הכנסנו את בני המשפחה פנימה, אבל הציבור מתחיל להפנים. 80% מהנחקרים בנובמבר מדווחים על 5-10 מגעים ומעלה". כעת, מטרת המפקדה היא להגיע ל-18 מגעים לנחקר.

שיפור נרשם גם בכמות האנשים הניגשים להיבדק בעקבות מגע עם חולה קורונה. לפי מפקדת אלון, בנובמבר הלכו להיבדק 70% מהמגעים שהתבקשו לעשות זאת. מתוכם כ-14% התגלו חיוביים, לעומת 5%-6% בחודש אוגוסט.

למרות שעבר זמן רב מאז החלה הקורונה להתפשט בארץ, בישראל עדיין לא יודעים לזהות את המוקדים המשמעותיים המעלים את התחלואה, וגם במפקדת אלון לא יודעים לומר מהם המקומות המצויים בסיכון גבוה יותר להדבקה המונית, למרות שהמשק נסגר ונפתח שוב ושוב כדי להפחית את התחלואה.

"קשה לומר בוודאות היכן אנשים נדבקו", אומרים במפקדת אלון. "לא נראה לנו נכון להצביע על משהו ספציפי ולומר איפה עיקרי ההדבקות, אנחנו לא יודעים לעמוד מאחורי זה עם נתונים אמפיריים, כש-90% אומרים שהם נדבקו בבית או שהם לא יודעים היכן".

מערכות מפקדת אלון נדרשות לבצע הצלבות בין מוקדי שהייה של נדבקים ובכך לגלות את שרשראות ההדבקה. ואולם מדי יום מתפרסמים מספרי החולים, אך הציבור כלל לא חשוף לנתוני צברי ההדבקה, ולא מודע לאירועים ששימשו 'נקודות חמות' להדבקה. הנתונים נותרו עד היום חסויים, למעט אירועים בודדים דוגמת שרשרת הדבקה במלון בים המלח.

בנוסף, במפקדת אלון מנפיקים מדי יום דוח שאינו חשוף לציבור, המסכם את פעילות המפקדה ואת מצב התחלואה. בעקבות ביקורת על הנושא, בצה"ל אומרים כי תתבצע עבודת מטה שתאפשר שקיפות ושיתוף של הנתונים על עבודת מפקדת אלון.

למרות העלייה בתחלואה, במפקדת אלון יסיימו בימים הקרובים את ההתקשרות עם מד"א, וייאלצו להכשיר ולהסתגל לעבודה עם שלוש חברות חדשות שייבצעו את נטילת הדגימות מהאזרחים בפריסה ארצית. לפי גורם במפקדת אלון, שלוש מעבדות חדשות נכנסות למערך הדיגום, כך שעד סוף נובמבר יכולות הדגימה יעמדו על כ-100 אלף בדיקות ביום.