הרמטכ"ל כוכבי: למהלכי הנורמליזציה במזרח התיכון השפעה חיובית

לדברי הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה במגמת האטה ברורה, כפועל יוצא של פעילות צה"ל בגזרה, אך עם זה יש עוד כברת דרך להשלמת היעדים שהוצבו

אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל
אביב כוכבי / צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, אומר כי מהלכי הנורמליזציה במזרח התיכון היום בעלי השפעה חיובית על בריתות והיבטי הביטחון במזרח התיכון. לדבריו ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה במגמת האטה ברורה, כפועל יוצא של פעילות צה"ל בגזרה, אך עם זה יש עוד כברת דרך להשלמת היעדים שהוצבו.

מהמידע שהגיע לגלובס עולה כי יש קיטון משמעותי במספרם של חיילי המיליציות שמפעילה איראן בסוריה, מחנות ובסיסים פונו מאיזור דמשק והפעילות של כוחות אלה נדחה לצפון ולמזרח סוריה, הרחק מישראל.

היבט חיובי נוסף שמציינים בצה"ל הוא החזרה לתיאום מלא עם זרועות הביטחון הפלסטיניות למניעת פיגועים נגד ישראל.

כוכבי פירט כי צהל תקף השנה כ-500 מטרות בכל הזירות לא כולל המבצעים הרבים בממד החשאי. לדבריו, "מרחב הלחימה המשמעותי שהשתנה השנה הוא ממד הסייבר - שבו ביצענו מבצעים התקפיים רבים".

כוכבי אמר כי בסיכום הכללי צה"ל עמד בהצלחה במשימה הראשונה שלו - לספק הגנה וביטחון. "מנענו את כל נסיונות החדירה למדינת ישראל וראינו ירידה בהיקף הנפגעים ובירי תלול מסלול לעבר ישראל".

הוא הגדיר כי ישראל פועלת בשש זירות באופן אינטנסיבי. יש זירות עם פעילות באופן יום-יומי ויש כאלה עם פעילות שבועית או חודשית. אחד מהאתגרים המרכזיים לפי כוכבי הוא העובדה כי במרבית המדינות המקיפות את ישראל יש אזורים ללא משילות, המאתגרים אותנו במה שהגדיר הפעלת "מנופים קלאסיים".

עם זאת, בצה"ל מושפעים מהמשבר הפוליטי והיעדר התקציב וכך "נתקעו" תוכניות בתחומים שונים ובהם אופן ההצטיידות מכספי הסיוע האמריקאי, עיבוי המכשול הקרקעי בצפון, השלמת פערים בהגנה אזרחית של פיקוד העורף, משמע מקלטים ומיגוניות, והשלמת פריסת כיפת ברזל.

בהתייחסות לנגיף הקורונה והחיסונים שכבר הגיעו לישראל, אמר רב אלוף כוכבי כי הוא מוכן להיות החייל הראשון בצה"ל שיתחסן.