בחסות הקורונה: אוסטין מושכת מקומות עבודה חדשים

בירת טקסס מושכת תאגידים וגם עובדים שיכולים לעבוד מרחוק • הם נמשכים אליה בזכות המסים הנמוכים והמחיה הזולה יותר

אוסטין.  הבתים רחבי ידיים, אבל התחבורה הציבורית  לא טובה / צילום: Shutterstock
אוסטין. הבתים רחבי ידיים, אבל התחבורה הציבורית לא טובה / צילום: Shutterstock

מגפת הקורונה והמעבר לעבודה מרחוק הרחיבה את היציאה מניו יורק ומסן פרנסיסקו לערים יותר זולות, ועם מזג אוויר שמשי יותר. אחת המרוויחות הגדולות היא העיר אוסטין.

בירת טקסס מושכת תאגידים ויותר עובדים מרחוק יותר מאי פעם בעבר. הם נמשכים בגלל העלויות הנמוכות יותר והמסים הנמוכים יותר. עסקים שהודיעו השנה על מעבר לאוסטין צפויים להוסיף יותר מ-10,000 מקומות עבודה. זה מספר שיא לשנה אחת, לפי לשכת המסחר של אוסטין, והוא מסייע להתאושש מפגיעת המגפה במסעדות, בברים ובאולמות המופעים של העיר.

מה שעוזר הוא שלטקסס אין מס הכנסה מדינתי, ושהחורפים באוסטין יחסית קצרים ומתונים, ושהריחוק החברתי קל יותר בעיר שבה הבתים נוטים להיות רחבי ידיים ושלרבים מהם יש חצרות. אוסטין הצליחה גם להישאר זולה יותר מסן פרנסיסקו, מברוקלין וממנהטן על ידי בניית עשרות אלפי דירות בעשור האחרון.

משקיע הטק ג'ו לונסדייל אומר שהוא וקרן ההון סיכון שלו, 8VC, עוברים לאוסטין, וחברת של פתחה לאחרונה סטודיו לפיתוח רעיונות בתחום האנרגיה בעיר, לצד אחרים שעברו או מתכננים לעבור אליה. "הרבה יותר זול לגייס פה, הרבה יותר זול למצוא דיור. הרבה יותר זול לקבל רישיון עסק מאשר במקומות אחרים", אומר גרג שוורץ, מנכ"ל הסטארט-אפ Tomo Networks העוסק בנדל"ן. החברה שלו, שיושבת שסטמפורד, קונטיקט, מתכננת לפתוח מטה נוסף באוסטין.

ההגירה מחוץ לערים הגדולות אינה חדשה, אבל היא האיצה בתקופת המגפה. בשעה שחלק יוצאים לנוחות של הפרברים, חלק ממשאיות ההובלה נוסעות לכיוון אוסטין, סקרמנטו בקליפורניה, שרלוט בצפון קרוליינה, פניקס באריזונה וסולט לייק סיטי ביוטה. המקומות האלה מציעים סצינה קולינרית, חברתית ותרבותית תוססת, שמושכת קהל צעיר שנהנה מלייץ סטייל אורבני אבל מוצא שניו יורק, אזור המפרץ ומטרופולינים גדולים אחרים צפופים מדי, או יקרים מדי.

הגידול האחרון של ערים אלה, בגודל בינוני, עם אוכלוסיות שבין 200 אלף למיליון, מוכיחות שהמגפה והמדיניות של עבודה מהבית אינן חותרות תחת כל הערים באמריקה. אבל הוא מדגים איך הוא מעצב מחדש את מה שהרבה חברות, משפחות ויחידים מחפשים בעיר: יותר דיור בהישג יד, יותר מקום ומקומות עבודה בהייטק ובתעשיות מבוקשות אחרות, ולאו דווקא מיקום ליד המרכזים הכלכליים המסורתיים של המדינה.

כמה חברות תקעו דגל באוסטין אחרי שקיבלו תמריצי מס, כמו טסלה שישבה בפאלו אלטו בקליפורניה. החברה, שמייצרת מכוניות חשמליות, הודיעה ביולי כי תבנה מפעל מחוץ לאוסטין שיעסיק בסופו של דבר 5,000 שקל. אחרות, כמו Tomo Networks, מצביעות על מספר גבוה של עובדים בעלי כישורים גבוהים בעיר שהיא הבית של אוניברסיטת טקסס. סימן לכך שהעיר, שיש בה כמיליון תושבים, הופכת עשירה יותר, הוא פתיחתה לראשונה של חנות היוקרה הצרפתית Hermès, כך לפי יזם הנדל"ן אנדרו ג'ובלון.

על כל אדם שעבר מאוסטין לאזור המפרץ מאפריל ועד אוקטובר, 2.9 מיליון עברו בכיוון ההפוך, לפי נתונים של לינקדאין. זו עלייה של 29% לעומת שנה קודמת. באשר לניו יורק, היחס היה 2.2, עלייה של 45% לעומת שנה קודמת. יחס ההגירה לאוסטין היה הגבוה ביותר מבין 47 אזורים מטרופוליניים שנבדקו על ידי לינקדאין.

שהויות ארוכות באמצעות אתרים כמו Airbnb נמצאות גם הן בעלייה. מספר ההזמנות ל-28 ימים ומעלה באמצעות Airbnb לבתים שלמים באוסטין עלה ב-57% ברבעון השלישי לעומת אשתקד, לפי חברת המידע AirDNA. he Office Redesign Has

חברת Pimco פתחה משרד באוסטין ב-2018. העיר ממוקמת במרכז ויש לה הרבה בוגרי קולג' בעלי כישורים, אומר פטריק פייג'לי, ראש המטה של ניהול העושר בארה"ב בחברה, במשרד באוסטין. החברה מרחיבה את המשרד באוסטין ומעבירה חלק מהתפקידים במכירות ומשאבי אנוש מניו יורק, הוסיף.

"אוסטין היא מה שסן פרנסיסקו היתה לפני 30 שנה"

הבנייה החדשה בשיא: יחסית לגודלו של השוק בה, אוסטין הוסיפה דירות חדשות יותר מכל עיר אמריקאית גדולה אחרת בין 2014 ל-2018, לפי National Apartment Association. הבנייה של דירות להשכרה באוסטין בתקופה זו עומדת על 1.4% מכלל הבנייה.

לפי חוקי המדינה, העיר אינה יכולה לדרוש מבנייני דירות חדשות להציע דירות בנות השגה. היזמים מרוצים מזה. אבל זה גם אומר שפרויקטים חדשים רבים מכוונים לאנשים שמרוויחים הרבה, מה שמשאיר לשוכרים בעלי ההכנסות הנמוכות פחות אפשרויות. היו מחלוקות משפטיות על הניסיונות לשנות את קוד הבנייה שלש העיר כדי להוסיף דיור בר השגה.

לבעלי המקצוע הצעירים שבאים מניו יורק ומסן פרנסיסקו, אוסטין עשויה להיראות הרבה יותר זולה, בעיקר אם הם שומרים על המשכורות שלהם בעבודות לאורך חופי ארה"ב. אבל הוותיקים בעיר אומרים שהעיר מעולם לא הייתה יקרה כל כך. עלות המחיה באוסטין עקפה את זו של יוסטון ודאלאס, שהן יותר קוסמופוליטיות. היצע הקרקע השופע שתדלק פעם את הזינוק בבנייה מידלדל, והוביל כמה יזמים לחפש מקומות מחוץ לעיר.

חברת Rastegar Property מתכננת לבנות כ-1,000 בתים וכ-600 דירות ב- Kyle, כ-30 דקות נסיעה מדרום לעיר. "אוסטין היא מה שסן פרנסיסקו היתה לפני 30 שנה", אומר מנכ"ל החברה, ארי רסטגר.

אתגר נוסף הוא המחסור בתחבורה ציבורית טובה, שמעודדת נהיגה ומאיימת להשאיר את הרחובות פקוקים ככל שהאוכלוסיה תגדל. בנובמבר, הבוחרים אישרו תוכנית בהיקף 7 מיליארד דולר לבניית קווי רכבת חדשים ולהרחבת שירות האוטובוסים. אבל יעברו שנים עד להשלמת התוכנית, שמכונה Project Connect.

"להחזיק רכב ולהתמודד עם שעות העומס לא היה קל", אומר ואסים אחמד, מהנדס תוכנה שעבר לאוסטין ניו יורק בחודש ינואר.

עדיין, הרבה מהעוברים החדשים לאוסטין מדווחים על יותר יתרונות מחסרונות. ג'סמין פיטרסון, בת 25, ובן זוגה, עזבו את ניו יורק ביולי כשחוזה השכירות שלהם נגמר. היא עברה לאוסטין בשבוע שעבר בין היתר בגלל מזג האוויר ובגלל ההיצע הקולינרי באוסטין.

פיטרסון ממשיכה לעבור כמנהלת חשבונות בחברת יח"צ, אבל עובדת מרחוק. היא שהתה בדירה להשכרה לטווח קצר שמנהלת חברת Sonder, שאמרה שאוסטין היא אחד השווקים הטובים ביותר במונחי תפוסה. כיום היא משלמת עבור דירה מרוהטת את אותו סכום ששילמה עבור דירה קטנה יותר בברוקלין, והמזון זול יותר. "זה נהדר לבוא ושיהיה יותר מקום ולקבל יותר תמורה לכסף", היא אומרת.