ישראכרט | בלעדי

הדירקטוריון הכריע וישראכרט בחרה ביו"רית חדשה: תמר יסעור

תמר יסעור שניהלה בעבר ועמדה בראש לאומי קארד תחליף בתפקיד את אייל דשא • ישראכרט נפרדה בשנה שעברה מהשליטה של בנק הפועלים, בעקבות הוראות חוק שטרום

תמר יסעור / צילום: תמר מצפי
תמר יסעור / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון ישראכרט הכריע: תמר יסעור היא היו"רית החדשה של חברת כרטיסי האשראי, בהתאם לציפיות המוקדמות. היא נבחרה היום על ידי דירקטוריון החברה החדש, ותחליף בתפקיד את אייל דשא. מנכ"ל ישראכרט הוא רון וקסלר.

המינוי תלוי בקבלת אישור מהפיקוח על הבנקים.

ישראכרט נפרדה בשנה שעברה מהשליטה של בנק הפועלים, בעקבות הוראות חוק שטרום. מוקדם יותר השנה הפועלים נפרד מכל יתר החזקותיו בחברה. בדרכה סומנה יסעור כאחת משלושת המתמודדים הראשיים על התפקיד, לצד אמנון דיק, שכמוה נבחר גם לדירקטוריון, וארז יוסף, שפרש מהמרוץ רגע לפני האסיפה הכללית שבה נבחרו הדירקטורים החדשים בחברה.

דירקטוריון ישראכרט כולל היום פרא ליסעור ודיק, את דני ימין, בני שיזף, אילן כהן והדח"צים אבי הוכמן, דליה נרקיס, נעמה גת וצפריר הולצבלט. ישראכרט נסחרת כיום לפי שווי של כ-2.14 מיליארד שקל, לאחר שהונפקה באפריל אשתקד לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. המניה של ישראכרט סבלה ממספר עננות שהכבידו עליה, בהם דיבידנד בעין של 33% ממניות ישראכרט שבנק הפועלים חילק לבעלי מניותיו במחצית הראשונה של שנה זו, דיבידנד שחילקה החברה עצמה. כמו גם השפעות משבר  הקורונה על החברה (שכמו רבים משוק האשראי נפגעה ישירות מהמשבר).

לצד זאת החברה גם זכתה לביקורת על התנהלות ועל הצורך בריענון מסיבי יותר של התנהלותה, מצד בעלי מניות, שרצו להזרים בה דם חדש. את הדם הזה הם מקווים להזרים בחברה באמצעות מינוי יסעור ליו"רית החברה.

יסעור היתה יו"רית ומנכ"לית לאומי קארד שגם נפרדה מלאומי בשל הוראות חוק שטרום, והפכה למקס. היא גם ניהלה את החטיבה הבנקאית בלאומי והובילה את הקמת הפלטפורמה הדיגיטלית סל הבנק, פפר. לא מן הנמנע שיסעור מגיעה לחברה עם תוכניות "מהבית" ביחס לכיוונים שעל החברה בראשותה לפנות. אגב, בתקופה האחרונה היא שימשה בין היתר כיו"רית קרן ההשקעות בנדל"ן אינטו, שם היא החליפה את מנכ"ל הפועלים דב קוטלר.

היא מקבלת לידיה ישראכרט משתנה שפועלת בשנה וחצי האחרונות ליצירת מעמד עצמאי ללא הגב של בנק הפועלים, שימשיך להוות לקוח מרכזי של החברה עוד שנים רבות. בין היתר היא תעמוד בראש החברה שתצא מהמשכן הנוכחי שלה בסמוך לבנק הפועלים, למשכן חדש בבני ברק בהליך שיחל ב-2021.

היו"רית הראשונה בעידן של היעדר שליטה בחברה

ישראכרט היא חברה עם פוטנציאל אדיר, ועם התוצאות הכי חזקות בענף בו היא פועלת, הגם שהיא חשה היטב את משבר הקורונה. בשורה התחתונה של הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי השנה רשמה חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק רווח נאה שממחיש את הפוטנציאל הרב בחברה, בהיקף של 61 מיליון שקל. מדובר בקיטון של 26.5% ביחס לרווח של 83 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרבעון השלישי השנה הצטרף לרבעון השני השנה, שבו רשמה החברה רווח נקי של 64 מיליון שקל לאחר רבעון ראשון עם רווח של "רק" 10 מיליון שקל. על רקע זאת מסכמת החבר האת שלושת הרבעונים הראשונים של השנה עם רווח נקי של 135 מיליון שקל המהווה קיטון של כ-26%, שרובו נזקף לרבעון הראשון השנה.

כל זאת קורה כשישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי היחידה שאין בה גרעין שליטה, בעוד ששתי המתחרות פועלות תחת בעלי שליטה נוכחים: מקס שנרכשה מבנק לאומי בשליטת קרן ההשקעות הזרה ורבורג פינקוס, שלצד יש החזקות מיעוט בחברת כרטיסי האשראי המקומית בידי מנורה מבטחים, כלל ביטוח ואלייד; וכאל שבבעלות בנק דיסקונט שמחזיק בשליטה בה, והבינלאומי. בעוד שבענף כרטיסי האשראי המציאות של פעילות ללא גרעין שליטה ייחודית רק לישראכרט, דבר שגם קיים בענף הביטוח - רק בכלל ביטוח, הרי שבבנקאות מדובר במחזה נפוץ ומוסדר בהרבה. זאת משום שלאומי, הפועלים ודיסקונט הם בנקים ללא גרעין שליטה.

למעשה, הבחירה ביסעור הייתה חדשנית עבור ישראכרט בעיקר מזווית זו - של בחירה ביו"רית דומיננטית ומנוסה ראשונה של החברה בעידן של היעדר שליטה ושל פוסט-הפועלים.