DHL | פיצ'ר

"במדינות אחרות ראשי ממשלה או שרים לא הגיעו לקבל את המטוסים עם החיסונים"

אחרי חודש מוצלח בזכות מבצעי נובמבר וכריסמס, סמנכ"ל הסחר ב-DHL ישראל יונתן איבגי מספר לגלובס על האופרציה הנוספת בראשה הוא עומד - משלוחי החיסונים לישראל • "זה היה מבצע סטרילי, ולא רק מול התקשורת. גם מועד האספקה התברר רק ברגע האחרון"

יונתן איבגי, סמנכ"ל הסחר ב-DHL ישראל / צילום: פבל טולצ'ינסקי
יונתן איבגי, סמנכ"ל הסחר ב-DHL ישראל / צילום: פבל טולצ'ינסקי

כבר בחודש מרץ, כשחיסון לקורונה עוד לא היה באופק, התכנס צוות של חברת השילוח DHL במטרה לגבש תוכנית. היה ברור להם שחיסון הוא עניין של זמן ושלחברות השילוח על צי המטוסים שבבעלותן, כמו גם לחברות התעופה, יהיה חלק מהותי בהפצתו העולמית.

בחודש ספטמבר הוגש דוח מפורט שאף נמסר לחברות המתחרות במטרה להתגייס יחד למשימה עולמית שאין בה מקום לתחרותיות של היומיום. הדוח פירט כיצד אפשר יהיה לשנע כ-10 מיליארד חיסונים שייארזו ב-15 מיליון מארזי קירור מיוחדים על גבי 200 אלף משטחים שהפצתם תדרוש 15 אלף טיסות בהפצה שתימשך מספר חודשים ותכלול 220 מדינות.

אתגר הקירור והחשש ממה שלא ידוע

שלושה חודשים אחרי שהוגש הדוח, נחת בשבוע שעבר המטוס הצהוב של חברת השילוח האמריקאית בנתב"ג והיווה את הסנונית הראשונה לשילוח של החיסונים לישראל. במבצע סודי ומורכב שנשמר עד לרגע האחרון זכתה DHL במסע יח"צ עם לא אחר מאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיעו לשדה התעופה לקבל את פני המשטחים והארגזים ובתוכם החיסונים.

"מעט מאוד אנשים ידעו על המשלוח, חויבנו לשמור על סודיות. זה היה מבצע סטרילי ולא רק מול התקשורת; גם מועד האספקה הסופי התברר רק ברגע האחרון", אומר יונתן איבגי, סמנכ"ל סחר ב-DHL אקספרס ישראל שמשתף כעת על המבצע שנמשך שבועות ארוכים.

האתגר החשוב בשינוע החיסון לקורונה הוא הטמפרטורה שבה הוא צריך להישמר בצורה יציבה - מינוס 70 מעלות. הוחלט שמה שישמור על החיסון הייחודי היא אריזה הכוללת קרטון מיוחד וקרח יבש. באופן הזה, אומר איבגי, החיסון יכול להישמר 3-5 ימים מהרגע שבו ייצא מהמפעל ועד שיגיע למקום האחסון במדינת היעד. "בתוך כל זה צריך להיות ערוכים לתרחישים כמו עיכובים בגלל מזג אוויר או תקלות טכניות. הכנו גיבוי ודרכים אלטרנטיביות כשברקע צריך להיות ערוכים להפצה גלובלית מהירה. ההיערכות המאתגרת עבורנו הייתה לעמוד בכמות. המידע היה נגיש והבנו בענף שצריך שכולנו נעבוד ביחד. ישראל לא הייתה המדינה הראשונה אבל היא הייתה בין הראשונות. ככל הידוע לי במדינות אחרות ראשי ממשלה או שרים, לא הגיעו לקבל את המטוסים. אבל עם כל הציניות זה באמת אירוע מרגש".

ההפצה של החיסונים מתרחשת בתזמון שבו חברות השילוח עסוקות במשלוחים של דברים שונים לגמרי - הקניות של מבצעי נובמבר וקניות לקראת הכריסמס. "שתי האופרציות פועלות בנפרד: יש צוות שאמון על החיסונים ושאר העובדים אמונים על המשלוחים הבינלאומיים והמשלוחים העסקיים. בדר"כ אנחנו מפעילים שתי טיסות יומיות לישראל והגדלנו לשלוש טיסות ביום, ואם צריך עוד, יש ל-DHL צי של 330 מטוסים שנוכל לתמרן באמצעותם. בסופו של דבר החיסונים והחבילות של הקניות מגיעים באותן טיסות".

"לעבוד כמעט 24 שעות ביממה"

בשעה שיונייטד שילחה את המשלוח השני של החיסונים לישראל ופרסמה כי בכל מטוס מדגם 777 היא משנעת מיליון חיסונים, איבגי לא חושף את מספר החיסונים שמשנעת DHL לישראל. מי שמימן את הטיסות הן חברות התרופות, "הן הלקוחות שלנו. המחויבות כללה שינוע של החיסון מדלת המפעל ועד למדף האחסון. כל ההיערכויות סוכמו מראש".
מאז כבר נחתו בנתב"ג מטוסים נוספים של חברות שונות ועל סיפונם משטחים של חיסונים נוספים בחלק מרכבת אווירית שתימשך בתקופה הקרובה.

DHL שהוקמה ב-1969 פעילה בישראל מאז 1997 והיא מעסיקה 500 עובדים. נתח השוק שלה בארץ עומד על כ-47% ובעולם על כ-36%. החברה מחזיקה בשלוחות בבעלותה ב-220 מדינות והיא מפעילה טיסות ב-330 מטוסים מחמישה האבים (בסיסים) בינלאומיים.

אפשר להגיד שהרווחתם מהקורונה. בתחילה היה צורך בהעברת ציוד רפואי וכעת החיסונים וזה יחד עם הגידול בקניות אונליין.
"יש לנו עבודה ואנחנו לא מתלוננים. הרבה גורמים לוגיסטיים בישראל צמחו כתוצאה מהקורונה אבל גם העלויות השתנו באותה מידה. אנחנו רואים את עצמנו כמעין צינור חמצן. מצד שני אנחנו מייחלים להגיע כבר לפוסט קורונה. זו תקופה מתוחה ומאתגרת, זה לעבוד כמעט 24 שעות ביממה במשמרות מופרדות, זה לראות שיש ענפים שצמחו אמנם משמעותית כמו טכנולוגיה, בריאות וביטחון אבל לראות עסקים קטנים שנפגעו".
קניות נובמבר:

יותר יצירה וספורט

לקראת קניות נובמבר ההערכות היו לגידול של 20%-30% באונליין. איבגי מספר על זינוק של 45%-50% בכמות החבילות שהחברה הטיסה ומטיסה לישראל. נזכיר כי כ-90% מהחבילות שמגיעות מאתרים בינלאומיים לקונים בישראל עושות את דרכן דרך דואר ישראל. חברות השילוח אוחזות בנתח קטן יחסית. איבגי מבחין גם בגידול בקניות באתרים הישראלים בכ-60% (כמותית) אולם לדבריו, "הקניות מאתרים מקומיים לא מתקרבות להיקפי הקניות מחו"ל. הגידול לא נבע מזה שקנו יותר אלא שיותר אנשים קנו באונליין כולל חתך גילאים מבוגר יותר שהגדיל את מעגל הקונים".

איבגי מספר שגם תכולת החבילות השתנתה: "את הבגדים וההנעלה שהיו ראשונים החליפו תחביבים כמו ערכות יצירה ומוצרי well being שכוללים ציוד לכושר שזינק בפי 10 לעומת 2019. הערך הממוצע של הקנייה עלה ב-10% ועיקר החבילות הגיעו מארה"ב ומסין ובתוך זה ראינו גידול ביבוא אישי מאירופה".

יש לחצים לביטול הפטור ממע"מ על קניות מעל 75 דולר - אם זה יקרה, מה תהיה ההשפעה לדעתך?
"בהפוך על הפוך זה רק יעצים את הפערים במחירים בין ישראל והעולם. הצרכנים יבינו שזה הרבה יותר מגובה המע"מ. זה אולי יטיב עם מוצרי טקסטיל אבל יעודד קניות של מוצרים אלקטרונים ומוצרי חשמל שם הפערים גדולים".

ולסיום, הצלחת לשריין לעצמך חיסון מהמשלוח הראשון שהבאתם?
"לא הציעו לי אפילו. אבל אחרי כל החודשים שאני עוסק בזה, בטוח שארצה להתחסן ברגע שיתאפשר".

47% נתח השוק של DHL ישראל

36% נתח השוק של DHL העולמי

220 שלוחות יש לחברה במדינות שונות

330 מטוסים מפעילה החברה מחמישה בסיסים בינלאומיים