הצלחה למערכת שרביט קסמים בניסוי ליירוט טילי שיוט וטילים בליסטיים

בסדרת הניסויים נבחנו יכולותיה של מערכת הנשק בגרסת פיתוח חדשה ומתקדמת • שרביט קסמים היא מערכת ליירוט טילים לטווח של 70-300 ק"מ - מסוג אלה המצויים בכמויות גדולות בידי חיזבאללה ובכמויות קטנות בידי ארגוני הטרור ברצועת עזה

מערכת היירוט שרביט קסמים של רפאל / צילום: רפאל
מערכת היירוט שרביט קסמים של רפאל / צילום: רפאל

מנהלת "חומה" במינהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) של משרד הביטחון, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA), השלימו בהצלחה סדרת ניסויי יירוט של מערכת הנשק "שרביט קסמים" ("קלע דוד"), אל מול איומים המדמים טילי שיוט וטילים בליסטיים.

הניסויים בוצעו בהובלת חברת "רפאל" משדה ניסויים במרכז הארץ, בהשתתפות חיל האוויר וזרוע הים. בהודעת משרד הביטחון נאמר כי בסדרת הניסויים נבחנו יכולות מערכת הנשק "שרביט קסמים" בגרסת פיתוח חדשה ומתקדמת. הסדרה כללה מספר תרחישים המדמים איומים חדשים ועתידיים, שעימם עשויה המערכת להתמודד בזמן עימות. תוצאות הניסויים יאפשרו למהנדסי הפיתוח להמשיך לשדרג את יכולות המערכת. בסדרת הניסויים השתתפו גם לוחמי ההגנה האווירית של חיל האוויר בתפעול מערכות היירוט.

שרביט קסמים היא מערכת ליירוט טילים לטווח בינוני-ארוך 70-300 ק"מ מסוג אלה המצויים בכמויות גדולות בידי חיזבאללה ובכמויות קטנות בידי ארגוני הטרור ברצועת עזה.

במסגרת הסדרה מינהלת "חומה" במפא"ת וחברת "רפאל" הדגימו בהצלחה גם את יכולותיה של מערכת "כיפת ברזל" ליירט טילי שיוט, כלי טייס בלתי מאוישים ומגוון של איומים. לניסויים הללו חשיבות רבה בהוכחת יכולת קישוריות רב-שכבתית של כלל מערכות ההגנה מטילים (חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל), שתאפשר למערכות לנהל במשותף את האיומים ולהוסיף הזדמנויות יירוט בזמן עימות.

חברת "רפאל" הינה הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק "שרביט קסמים", בשיתוף עם חברת "Raytheon" האמריקנית. חטיבת "אלתא" של התעשייה האווירית פיתחה את מכ"מ ה-MMR. חברת "אלביט מערכות" פיתחה את מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב". מערכת הנשק "שרביט קסמים" הינה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית, שאת פיתוחו מוביל משרד הביטחון באמצעות מנהלת "חומה" שבמפא"ת. מערך ההגנה הרב שכבתית מבוסס על ארבע שכבות הגנה מבצעיות בחיל האוויר: מערכת "כיפת ברזל", מערכת "שרביט קסמים", מערכת "חץ 2" ו-"חץ 3".

שר הביטחון גנץ שהגיע לבקר בניסוי וצפה באחד היירוטים שביצעו מערכות שרביט קסמים וכיפת ברזל, אמר: "אני מברך על הניסוי המוצלח, שבחן לראשונה יירוט משולב רב שכבתי של כלל מערכת ההגנה של מדינת ישראל. מדובר במערך מהמתקדמים בעולם, שמעניק למדינת ישראל הגנה מפני איומים מזירות קרובות ורחוקות.
"המערכות האלו מפותחות באופן פנטסטי על ידי מפא"ת במשרד הביטחון וחברת רפאל, והן מעמידות למדינת ישראל יכולות אסטרטגיות שמאפשרות לנו לבצע מהלכים משמעותיים בכל אחת מהזירות שניצבות מולנו. אני מבקש להודות גם לשותפינו במשרד ההגנה האמריקאי, בסוכנות האמריקנית להגנה מטילים, בממשל ובקונגרס, שתומכים ועומדים לצידה של ישראל גם בפיתוח אמצעים אלו, ומסייעים לביצור ביטחונה ועליונותה הצבאית באזור".

ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשרד הביטחון, משה פתאל  אמר כי "מערכת הביטחון, יחד עם התעשיות הביטחוניות, הוכיחה בשבועות האחרונים בסדרת ניסוים מורכבת מאין כמותה, כי למדינת ישראל יש יכולת רב שכבתית ורובוסטית להתמודד מול איומים שונים - טילי שיוט, כלי טייס לסוגיהם ואיומים בליסטים.
"בפעם הראשונה הוכחנו בסדרה ארוכה של ניסויים מענה משולב ורב שכבתי, הכולל בתוכו את מערכות הנשק 'כיפת ברזל', 'שרביט קסמים' ו'חץ'. המערך הזה יודע להתמודד, הן בגילוי והן ביירוט של מגוון האיומים, תוך תיאום מלא והדדי בין המערכות ועם יכולת קישוריות מתוחכמת".

סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל, תא"ל (מיל') פיני יונגמן אמר כי "היכולת שהוכחה בסדרת הניסויים מבטיחה למדינת ישראל ביטחון רב יותר, להתמודדות עם איומים קיימים ועתידיים. כאשר מערכות ההגנה הרב-שכבתית משתלבות יחד, הן יכולות להתמודד עם מספר איומים בו זמנית, עם סוגי איומים בו זמנית ולתת הגנה טובה הרבה יותר לאזרחי מדינת ישראל".