עוד צעד בדרך לאישור עסקת הוט-IBC: אגף התקציבים מוסיף את תמיכתו

אגף התקציבים באוצר תומך בעסקה, ולאחר שתאושר גם ע"י משרד התקשורת בכפוף לתנאים שהציב - רשות התחרות היא הבאה בתור

פריסת סיבים אופטיים / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: shutterstock

אגף התקציבים באוצר תומך בעסקת הוט-IBC. לאחר שלאחרונה הודיע משרד התקשורת על תמיכתו בעסקה תחת תנאים, מפרסם היום אגף התקציבים את חוות-הדעת שלו התומכת אף היא בעסקה.

כרגע כל העיניים נשואות לרשות התחרות, שבודקת את עסקת הוט-IBC וטרם הביעה את עמדתה. הרשות לא רואה עין בעין עם משרד התקשורת את הכדאיות שבעסקה, והיא סבורה כי העסקה מוציאה את הוט משוק תשתיות התקשורת כשחקן עצמאי, מהלך שהוא בעייתי מאד לתפיסתה.

במסגרת העסקה הוט תרכוש 23% ממניות המיזם בתמורה ל-170 מיליון שקל, ותרכז דרך IBC את כל פעילות הסיבים שלה.

לדברי אגף התקציבים, "לאחר ניתוח של ההשלכות הצפויות מאישור עסקת הוט-IBC לא מצאנו כי יש בה כדי לפגוע בהיקף התחרות, ברמת המחירים או בהיקף ההשקעות בשוק, באופן המצדיק התנגדות לבקשה כפי שהובאה לאישור הרגולטורים. זאת, בשל התחרות המתגברת במגזר התשתיות הנייחות, מספר המתחרים שייוותרו בשוק לאחר העסקה ותהליכי הקונסולידציה וההתלכדות לקבוצות תקשורת המתחרות ביניהן במגוון מגזרי פעילות. זאת ועוד, לעסקה יש תועלות רבות ביחס למצב הקיים, בדגש על היקף הפריסה והמודל הכלכלי שעומד בפני חברת IBC, באופן שצפוי לתרום להיקף התחרות בשוק ולהאצת הפריסה של תשתיות תקשורת מתקדמות במדינת ישראל".

עוד צוין כי "באופן דומה, אנו לא סבורים כי אגב אישור העסקה יש צורך בעדכון חובות הפריסה החלות כיום על חברת IBC, מאחר שכל עדכון או החמרה לא יתרמו לדעתנו להרחבת פריסת תשתיות תקשורת מתקדמות, ולחילופין מחיר הטעות בקביעה רגולטורית שאינה תואמת את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט הוא גבוה ואף עלול דווקא לעכב פריסה באזורים פריפריאליים. אין לטעמנו הצדקה להתערבות רגולטורית נוספת בסוגיה".

לדברי אגף התקציבים, "פוטנציאל הפגיעה התחרותית של העסקה הוא בגריעת שחקן פוטנציאלי משוק התשתית הנייחת. אנו סבורים כי חשש זה אינו מתקיים - הן בשל סימן השאלה באשר לכניסתה של הוט לפרויקט שדרוג הרשת, והן בשל העובדה שגריעה כאמור לא תצמצם את מספר המתחרות ואת היקף התחרות בשוק, והן לאור הערך המצומצם שיש להערכתנו בקיומה של תשתית רביעית באזורי הביקוש.

"תשתית הסיבים האופטיים מהווה מוצר תחרותי עדיף לרשתות המסורתיות, ועל כן גריעה של שחקן בעל פוטנציאל הקמת רשת סיבים מתקדמת ייתכן שיפגע בתמונה התחרותית בשוק.

"יחד עם זאת, המשך התחרות ארוכת-הטווח של השחקניות המסורתיות מחייב שדרוג של הרשתות שלהן. יכולת השדרוג של הרשתות המסורתיות לתשתית מתקדמת שונה מהותית בין בזק להוט ממספר טעמים הנוגעים למבנה הרשת של כל חברה. בעוד בזק כבר הצהירה על כוונתה לספק שירות על גבי רשת סיבים אופטיים ואף פרסה 60% ממשקי-הבית עד לפתח הבניין בלי להפעיל את התשתית, הוט טרם הצהירה על כוונותיה בנוגע להשקעות הטכנולוגיות הנדרשות.

"פריסה של רשת מתקדמת מאוד על-ידי הוט, אם כן, היא חלופה אפשרית אך לא ודאית. שדרוג התשתית על-ידי החברה ייעשה בעמדת נחיתות מול שאר השוק, הן בשל הכניסה המאוחרת של הוט, בשעה שחברת בזק, מיזם IBC וחברת פרטנר כבר החלו בפריסת סיבים באופן נרחב, והן בשל החובה להחזיק שתי רשתות מקבילות.

"יובהר כי בין אם חברת הוט תבחר לפרוס סיבים אופטיים בצורה עצמאית או לעבור למודל קמעונאי, היא צפויה להישאר שחקן משמעותי בתחרות בשירותי התקשורת הנוספים, שכן התחרות בשוק אינה מתמצה בתחרות על תשתיות.

"אם כך, ובתמצות כלל הטענות שהועלו לעיל, הרי שהצטרפות של חברת הוט לשותפות המחזיקה במיזם IBC אינה גורעת שחקן קיים בשוק, שכן היא ממשיכה להיות שחקן תשתית על בסיס כבלים ברשת הקיימת, אלא לכל היותר שחקן פוטנציאלי בתשתית פס רחב מתקדמת, אך כפי שפורט לעיל, אין ודאות שהיא אכן תפרוס רשת כזו בהיקפים משמעותיים".